De gemeenschappelijke regelingen zijn moeilijk democratisch te controleren. Geen goede zaak.
Breng de veiligheidsregio's onder bij de provincies
Geen democratische controle = geen goede zaak; helemaal mee eens.
Veiligheidsregio onderbrengen bij de provincie; niet mee eens.
Ik zou liever de provincies opheffen en naar het formaat veiligheidsregio cq. stadsregio gaan als bestuurslaag, waarbij je alle publieke dienstverleners organiseert. Dus bijv. ook de waterschappen, KvK, CWI, UWV indelen in die gebieden, zodat we gaan naar
functionele regio's. Op die manier zitten de mensen voor alle publieke diensten in één regio, maar dat is bijkomend voordeel.
Het bestuur van die functionele regio's zou dan bestuurlijk gekozen moeten worden. De affectie met de provincies is niet groot (kijk naar de opkomst bij het stemmen). Je ziet steeds meer stadsregio's e.d. ontstaan, die niet (direct) democratisch gekozen zijn, maar waar wel veel wordt bepaald voor de regio. De affectie met de stadsregio is volgens mij ook vele malen groter, vooral omdat dat dichter bij de mensen staat en men ziet meer van wat de stadsregio doet dan wat de provinie doet. Ook zijn de regionale belangen voor mensen vaak groter dan de provinciale belangen.
Wanneer je naar functionele regio's gaat heb je één grens waar alle publieke dienstverlening onder valt, zo ook de hulpverlening, met een direct democratisch gekozen bestuur.
Met een indeling van Nederland in functionele regio's heb je gelijk wat gedaan aan de bestuurlijke drukte in Nederland. Dan zou je namelijk de volgende bestuurslagen hebben:
-
Rijk (Provincie is functionele regio geworden)
-
Functionele Regio ('t beesie moet een naam hebben, ik roep ook maar wat
)
(waterschap is functionele regio geworden)
-
GemeenteIk zou er eigenlijk patent op moeten aanvragen
(Dit is eigenlijk een andere discussie, maar ik wilde even op Robert inhaken.
)