Vorming van de Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Vorming van de Veiligheidsregio's  (gelezen 75671 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #80 Gepost op: 7 juli 2007, 12:43:57
@ Palmpie

Jouw laatste bericht bevatte geen extra informatie; het was al eerder door Just'in geplaatst.

Als men 25 jaar de wet heeft geschonden en taken verzaakt, kan men toch wel een keer beterschap beloven?
Het betaald en betaalde nooit slecht. Who cares?

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #81 Gepost op: 7 juli 2007, 16:34:24
@ Palmpie

Dat kamerstuk, dat u hier voor inbracht, geeft mij een teleurstellende inkijk in de geestelijke ‘leegheid’ van de kamerleden op dit aspect.

Leuteren over vrijwilligers, die dat niet zijn, en niet inzien dat het enorme brandveiligheidsprobleem juist niet ligt bij deze parttimers, maar bij de salarisgroepen in de richting van, en op weg naar, 16.

Dat zijn allemaal, ook de ‘kleine’ commandanten van de zogenaamde vrijwillige korpsen, beroeps.

Dat het kabinet als standpunt verkondigde in het regeerakkoord, dat de regionalisatie van de gemeentelijke korpsen niet verplicht is, is geen eigen standpunt van dit kabinet maar vloeit rechtstreeks voort uit de Brandweerwet 1985.

Een merkwaardig kabinet dat de uitwerking van een wet als eigen standpunt verkondigt; zo krijg je wel een regeerakkoord ingevuld.

De denkfout, die volgens mij nu in de kamer (regering) bestaat. is dat de regionale taken, waaronder brandpreventief advies vooraf aan vergunningen, op de bestaande wetschendende wijze bij de gemeente mag blijven.
Maar dat bedoelt het kabinet (Brandweerwet) niet en mag dat dus ook niet zo bedoelen.

Er is wettelijk een gemeente brandweer en een regionale brandweer (onder zeer strikte (AMvB) voorwaarden kan er ook een 'bedrijfsbrandweer' zijn, uitsluitend repressief).
De regionale brandweer heeft ‘in elk geval taken’ toebedeeld gekregen in de Brandweerwet 1985.
En in de andere wetten, t.b.v vergunningen, of ter toetsing van de bedrijfsbrandweercriteria en Post Seveso 2 'veiligheidssytemen', is de commandant van de regionale brandweer ook daarbinnen de wettelijke adviseur.

Het voortbestaan (met de niet in elk geval regionale taken) van de gemeentelijke brandweer(korpsen), kan dus niet verplicht worden gestopt/overgenomen door de regionale brandweer.

What’s new? Dat was in de wet al in 1985 ondubbelzinnig vastgelegd. Daar blijft ook een kabinet dus vanaf, zonder wetswijziging.

Maar de taken die wel al 22 jaar bij de regio horen. zijn opzettelijk nagelaten; daardoor ontstonden de brandrampen!
Door het verlies aan kennis en bekwaamheid in die periode, tot en met het Nifv/Nibra, komt het met die gevestigde groep ook nooit meer goed.
Zeker komt het dus ook niet meer goed met de onmogelijke missies die de repressieve gemeentelijke brandweer hierdoor worden toegespeeld; zij worden straks opgezadeld met de gevolgen van de quasi preventieve beslissingen van de 'vrije jongens' in de markt.

'Good luck!'  

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 14 augustus 2007, 15:15:56
http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1198&ContentId=1286

30 juli 2007
 
Wetsvoorstel veiligheidsregio's
Op 30 juli heeft de regering het wetsvoorstel veiligheidsregio's toegezonden aan de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel beoogt een slagvaardige organisatie te regelen voor de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zijn hieronder te downloaden. Ten opzichte van de consultatieversie van het wetsvoorstel uit juli 2006 zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. Welke dit zijn kunt u op hoofdlijnen lezen in de brief van het Ministerie van BZK d.d. 24 juli 2007.


De NVBR werkt momenteel aan een inhoudelijke reactie op het wetsvoorstel.


http://www.nvbr.nl/fe/Sites/Files/0000000881_wetsvoorstelveiligheidsregio.pdf

http://www.nvbr.nl/fe/Sites/Files/0000000882_mvtwetsvoorstelveiligheidsregio.pdf

http://www.nvbr.nl/fe/Sites/Files/0000000883_BriefBZKwetsvoorstelveiligheidsregio.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #83 Gepost op: 14 augustus 2007, 15:25:08
Zouden ze naar Fred geluisterd hebben....  ::) ;) ;D

http://www.nvbr.nl/fe/Sites/Files/0000000882_mvtwetsvoorstelveiligheidsregio.pdf

(...)

Brandveiligheid
De brandveiligheid is in de huidige wetgeving geregeld in een aantal wetten
waaronder de Brandweerwet 1985, de Woningwet, de Wet milieubeheer en de
Wet op de Ruimtelijke Ordening. Bij bouwvergunningen wordt de brandveiligheid
getoetst aan het Bouwbesluit en de Bouwverordening. Bij milieuvergunningen is
de Wet milieubeheer het referentiekader. De toets vindt meestal plaats door de
lokale brandweer, zodat een directe relatie gelegd kan worden tussen
brandpreventie en repressie. Verder worden brandveiligheidstoetsen uitgevoerd bij
vergunningen die voortkomen uit de APV, de Brandbeveiligingsverordening en
24
soms de Drank- en Horecawet. De adviestaak in het kader van brandpreventie is
in de Brandweerwet 1985 al geruime tijd toebedeeld aan de regionale brandweer,
maar in de praktijk is deze adviestaak toch veelal lokaal gebleven.


Ontwikkeling van pro-actie en preventie
Met de totstandkoming van het Besluit risico’s zware ongevallen 1999 (Brzo 1999)
en het Vuurwerkbesluit is de preventietaak uitgebreid. De Brzo-taak wordt voor het
bevoegd gezag rampenbestrijding (het college van burgemeester en wethouders)
uitgevoerd door de regionale brandweer en bestaat uit het toezien op de naleving
van regels en het treffen van maatregelen om adequaat te kunnen optreden bij
incidenten. Het Vuurwerkbesluit bepaalt dat de commandant van de regionale
brandweer het bevoegd gezag adviseert over het opslaan en bewerken van
consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk.
De adviestaak van de brandweer heeft de afgelopen jaren een belangrijke
uitbreiding gekregen op het terrein van pro-actie. In het Besluit externe veiligheid
inrichtingen (Bevi) van 2004 heeft het bestuur van de regionale brandweer
expliciet een taak gekregen om in relevante gevallen advies uit te brengen over
het groepsrisico en de mogelijkheden voor rampenbestrijding en voor de
zelfredzaamheid van personen tot voorbereiding van bestrijding en beperking van
de omvang van een ramp of zwaar ongeval. Dit advies wordt uitgebracht aan het
bevoegde gezag in het kader van de Wet milieubeheer of de Wet op de
Ruimtelijke Ordening, dat besluiten moet nemen over activiteiten of ontwikkelingen
met een kans, dat door een ramp bij een activiteit met gevaarlijke stoffen of met
een vliegtuig, een groep mensen, die niet rechtstreeks bij de activiteit betrokken is,
tegelijkertijd omkomt. Deze kans wordt groepsrisico genoemd.
In andere belangrijke wetten en regelgeving worden hulpverleningsdiensten
nadrukkelijk betrokken of wordt een relatie gelegd met de rampenbestrijding, zoals
de Kernenergiewet, de Wet aanvullende regels veiligheid tunnels, het Besluit
brandveilig gebruik bouwwerken, de Wet milieugevaarlijke stoffen en de Wet
verontreiniging oppervlaktewateren. Een belangrijke ontwikkeling wat betreft het
bevoegde gezag op het terrein van vergunningverlening is het voorstel voor een
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Hierbij wordt de
omgevingsvergunning geregeld, die één geïntegreerde vergunning voor bouwen,
wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu omvat.
Gelet op het voorgaande en de specialistische kennis die hiervoor nodig is, zal de
veiligheidsregio de brandweeradviestaken op de terreinen pro-actie en preventie
voor een groot deel op zich nemen. Deze adviestaken strekken zich uit over het
gehele terrein van pro-actie en preventie en dienen vooral ter ondersteuning van
het bevoegde gezag op de terreinen milieubeheer, ruimtelijke ordening en verkeer
en vervoer.

(...)

Artikel 23a
Voor de uitvoering van de brandweerzorg is een brandweer nodig. Krachtens
artikel 8 dragen colleges van burgemeester en wethouders de brandweerzorg, en
de plicht tot het instellen en in stand houden van een brandweer, over aan het
bestuur van de veiligheidsregio. Deze regionale brandweer zorgt, naast tal van
andere zaken, ook voor het voorkomen, beperken en bestrijden van brand en voor
het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen
anders dan bij brand. Tot een volledig geregionaliseerde brandweer verplicht dit
wetsvoorstel niet. Het wordt individuele colleges van burgemeester en wethouders
toegestaan hun gemeentelijke brandweer te houden, voor enkele met name
genoemde taken.
Voor alle andere taken zorgt de regionale brandweer, die
immers in alle gevallen wordt ingesteld. Wanneer een gemeente besluit tot het
hebben van een eigen brandweer voert deze in plaats van de regionale brandweer
de in artikel 23, eerste lid, aanhef en onder a en b, genoemde taken uit.
Het tweede lid ziet op de situatie dat in een regio alle gemeenten voor een
gemeentelijke brandweer kiezen. Dat maakt de verplichting voor de regionale
brandweer de hiervoor bedoelde taken uit te voeren, tot een loze verplichting; deze
wordt in die situatie dan ook buiten toepassing verklaard.
Mocht na een aanvankelijke keuze voor gemeentelijke brandweer toch het moment
77
aanbreken dat het college besluit tot volledige regionalisering van het eigen korps
en daartoe de gemeentelijke brandweer opheft, dan moet dat uiteraard mogelijk
zijn. Het derde lid voorziet daarin, en bepaalt dat de regionale brandweer dan
voortaan ook in de desbetreffende gemeente de eerder genoemde taken uitvoert.
De afwijking van 23, eerste lid, zoals opgenomen in eerste lid van artikel 23a, is
daarmee niet langer aan de orde.
Het vierde lid bepaalt dat over de gevolgen van besluiten om een gemeentelijke
brandweer te houden respectievelijk deze op te heffen, afspraken moeten worden
gemaakt. Uit de formulering blijkt dat de regio in de besluiten als zodanig geen rol
speelt: de regio heeft deze te accepteren. De voorwaarden (met inbegrip van de
financiële) waaronder een en ander geschiedt, worden uiteraard in belangrijke
mate bepaald door de regio.

(...)


korsakoff

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 14 augustus 2007, 15:27:39
:) :)

Vraag die bij mij nu opkomt: veel gemeentelijke brandweren zijn als wapening tegen regionalisering overgegaan in intergemeentelijke brandweren. Is een dergelijke constructie straks nog toegestaan? Er staat klip en klaar dat een gemeente een gemeentelijke brandweer in stand mag houden. Er staat nergens dat ze ook een intergemeentelijke brandweer (niet zijnde de regionale brandweer) in stand mogen houden. Maar het wordt ook niet expliciet uitgesloten in de MvT.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #85 Gepost op: 22 augustus 2007, 22:28:32
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article2325072.ece?secId=529

Vlam in de pan om brandweer

Gepubliceerd op 22 augustus 2007, 16:58
Laatst bijgewerkt op 22 augustus 2007, 17:07
BEVERWIJK -  Het college van burgemeester en wethouders heeft dinsdagavond een flinke oorvijg gekregen van de gemeenteraad. Het voornemen om de Beverwijkse brandweer onder te brengen in een regionaal korps, werd bruusk van tafel geveegd. Het feit dat het college overdag al een optimistisch persbericht had verspreid, hielp ook niet echt.

In de regio Kennemerland is een proces van regionalisering van de brandweer gaande. Er moet een veiligheidsregio komen waar 11 gemeenten hun korpsen in onderbrengen. Overigens is dat 'moeten' discutabel. Onder het vorige kabinet was het verplicht, inmiddels mag een gemeente toetreden tot de nieuwe veiligheidsregio. Het moet dus niet meer maar is, volgens het college en de hulpverleningsdienst Kennemerland, om efficiëncyredenen te verkiezen. Een nieuwe samenwerkingsvorm tussen de korpsen komt er wel. Inmiddels hebben acht gemeenten groen licht gegeven. Uitgeest en Velsen beslissen binnenkort over het onderwerp.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #86 Gepost op: 24 augustus 2007, 08:54:48
Er staat klip en klaar dat een gemeente een gemeentelijke brandweer in stand mag houden.

totdat...... >:D >:D >:D >:D

Minister kan ondermaatse brandweerkorpsen opheffen

DEN HAAG (ANP) -
Gemeentelijke brandweerkorpsen moeten voor 2010 voldoen aan minimale kwaliteitseisen. Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) kan lokale brandweerkorpsen die in gebreke blijven, laten opheffen. Het regionale korps neemt de brandweerzorg dan over.  >:D >:D

Dat staat in een wetsvoorstel dat Ter Horst naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het personeel en materieel zal bij opheffing van een gemeentelijk brandweerkorps overgaan naar de regio.

De aangekondigde maatregel moet eraan bijdragen dat de kwaliteit bij gemeentelijke brandweerkorpsen op orde komt. De Inspectie voor de Openbare Orde en Veiligheid heeft eind vorig jaar een ,,verontrustend beeld'' geschetst van tekortkomingen bij lokale brandweerkorpsen.

Regionaal georganiseerd

De minister is voorstander van regionaal georganiseerde brandweerkorpsen. Op aandringen van coalitiepartij ChristenUnie is echter vastgelegd dat de brandweer deze kabinetsperiode niet wordt verplicht zich in regio's te organiseren.

Het wetsvoorstel dat Ter Horst deze week naar de Kamer stuurde regelt dat Nederland wordt ingedeeld in 25 veiligheidsregio's. De gemeenten binnen een dergelijke regio moeten er samen voor zorgen dat een ramp adequaat kan worden bestreden.

Daarbij gaat het niet alleen om 'klassieke' rampen, zoals een enorme brand, maar ook om crises die vitale belangen van de samenleving onder druk zetten. Hieronder worden onder meer de ecologische veiligheid en politieke stabiliteit verstaan.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #87 Gepost op: 24 augustus 2007, 11:45:15
Makkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Hoe moet de regio dat dan overnemen..?   Het onderkomen, de spullen en de mensen behoren toch echt tot de gemeente.. ???  Zover zal het heus wel niet komen ergens in NL, ik denk dat de korpsen op wat kleinere dingen na veelal de zaken op orde hebben.   Hier wel althans  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Michelle1983

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 24 augustus 2007, 11:55:16
Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen. Uitgangspunt is dat de veiligheidsregio een brandweer instelt - de regionale brandweer. In afwijking daarop kunnen gemeenten besluiten tot de oprichting van een gemeentelijk brandweerkorps.

Het wetsvoorstel zegt dan vervolgens:
Citaat
Artikel 23d
1. Onze Minister kan het college van burgemeester en wethouders van een gemeente met een gemeentelijke brandweer een aanwijzing geven indien de taakuitvoering van die brandweer tekortschiet.
2. Tot het geven van een aanwijzing gaat Onze Minister niet over dan nadat hij over de voorgenomen aanwijzing het college heeft gehoord.
3. Indien de taakuitvoering van de gemeentelijke brandweer blijvend tekortschiet, kan Onze Minister het college opdragen te besluiten de gemeentelijke brandweer op te heffen. Het college en het bestuur van de veiligheidsregio maken schriftelijk afspraken over de gevolgen van het besluit.

Gevolg: de regionale brandweer wordt direct verantwoordelijk voor de brandweerzorg in die gemeente en het gemeentelijke brandweerkorps gaat op in de regionale brandweer.


korsakoff

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 24 augustus 2007, 12:06:31
Makkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Hoe moet de regio dat dan overnemen..?   Het onderkomen, de spullen en de mensen behoren toch echt tot de gemeente.. ???  Zover zal het heus wel niet komen ergens in NL, ik denk dat de korpsen op wat kleinere dingen na veelal de zaken op orde hebben.   Hier wel althans  :)

Laten we het erop houden dat veel gemeenten vinden dat ze het op orde hebben maar dat de Inspectie OOV en daarmee de minister van BZK daar een andere mening over hebben.

Hoe hard de minister het straks wil gaan spelen, is nog afwachten. Wel is bekend dat ze uiterst ongelukkig is met dan ene zinnetje in het regeerakkoord. Het zou dus best kunnen dat ze 'voortvarend' te werk zal gaan.

De regionale brandweer wordt straks voornameljik gefinancieerd door de gemeenten die (verplicht) onderdeel uitmaken van de veiligheidsregio. Dit betekent dus ook dat de kosten voor materieel en personeel uiteindelijk door diezelfde gemeenten opgebracht moeten gaan worden. Wanneer dan zo'n gemeentelijk korps door de minister de nek omgedraaid wordt, zal de gemeente zich "in moeten kopen" bij de veiligheidsregio. Daarmee gaan voertuigen, personeel en kazerne over naar de veiligheidsregio.