De regels voor het im zijn veranderd,volgens zeggen door bezuinigingen rws.
Waar vroeger elk voertuig wat op de snelweg strande,pech of schade, zo snel mogelijk werd weggehaald word nu per melding bekeken wat er gedaan gaat worden.
Staat het voertuig op de vluchtstrook op een meter van de witte streep word er geen im opgestart,zelfde geld als de gevaarszetting gering is.
Bergers konden vroeger als ze een gestrand voertuig tegenkwamen een im aanvragen en het voertuig veiligstellen.
Nu krijg je pas een im als er eerst een wis ter plaatse is of als de vc het op de camera kan zien,deze besluiten dan of het im opgestart word of dat de anwb, garage,kennis of weet ik wie de auto mag meenemen.
Voorbeeldje,op de A12 strande een automobilist met zijn mercedes de im berger komt langs maar de wis heeft rijstrook 1 al afgekruist en heeft geduldig staan wachten op de garagehouder van meneer die de auto op zijn oprijwagen trekt.Oprijwagen van garage is geheel wit en de monteur heeft een rode overall aan.
Dus worden alle regels wat betreft kleurstelling reflecterende ,stickers ,verplichte uitrusting voertuig volgens im normering en de verplichte ce gekeurde kleding van de gecertificeerde berger gewoon overboord gegooid.
We geven dus duizenden euro's uit om aan alle certificaten en keuringen te voldoen voor rws en het im maar vervolgens worden de voertuigen gewoon opgehaald door niet gecertificeerd personeel met evenzo niet gecertificeerde voertuigen.
We zullen dus steeds vaker gestrande voertuigen langs de weg zien staan en nu maar hopen dat dat allemaal goed gaat,het im was tenslotte niet voor niets in het leven geroepen.