Grote brand (warenhuis Bijenkorf) Piazza - Eindhoven 03-07-2012

Auteur Topic: Grote brand (warenhuis Bijenkorf) Piazza - Eindhoven 03-07-2012  (gelezen 13046 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 3 juli 2012, 13:09:49
Traumateam??? Ik zie een Mitshubishi Spacestar, die lijkt mij hooguit van een OvD-G?

inderdaad OvD-G
bron nu.nl


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2012, 13:10:46
EINDHOVEN - In warenhuis De Bijenkorf in Eindhoven woedde rond dinsdag rond het middaguur een korte brand. Er zijn geen gewonden gevallen. Het warenhuis gaat dinsdagmiddag weer open.

Volgens de directeur van het warenhuis is er een brand ontstaan in de technische ruimte. Die ligt op de vierde etage; boven de laatste (derde) etage voor het publiek. Door de brand ontstond er volgens de directeur veel rookontwikkeling in de technische ruimte, maar niet op de winkelvloer zelf. De rookwolken waren ook te zien in de omgeving van De Bijenkorf.

De Bijenkorf werd door de hulpdiensten preventief ontruimd en het gebied rondom het warenhuis afgezet. De wekelijkse markt op het 18 Septemberplein werd deels ontruimd. Door die markt konden de hulpdiensten het pand lastig bereiken.

Een passant die zich niets van de afzetting aantrok en er onderdoor liep, werd opgepakt.

Personeel of klanten van het warenhuis zijn niet in gevaar geweest tijdens de brand en de ontruiming, volgens de directeur.

Door de afzettingen op het plein en de vele hulpdiensten die aanwezig waren werd het qua verkeer enigszins chaotisch rondom het warenhuis. Rond 13.00 uur werd al het verkeer weer vrijgegeven.

De ontruiming verliep volgens de directeur goed. Binnen 8 minuten stond iedereen volgens hem buiten.

De brandweer alarmeerde direct voor een grote brand, omdat het lastig in te schatten was wat er speelde en vanwege de lastige bereikbaarheid.

Bron Eindhovens Dagblad
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2012, 13:25:32
Opschaling naar grote brand komt door een aantal factoren.

1e TS centrum rukt uit als TS-4.
Hoog- en complexgebouw waardoor je met lange aanvalswegen en inrichting logistiekpunt zit.
Ontruiming dan wel kans op redding slachtoffers
Waterwinning en voeding hoogwerker vraagt al 1 TS.

Alle reden dus om voor een "kleine" brand toch het nader bericht grote brand te geven. Niet denken in omvang maar in mensen en materieel.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #14 Gepost op: 3 juli 2012, 13:30:21
Opschaling naar grote brand komt door een aantal factoren.

1e TS centrum rukt uit als TS-4.

Is dat al lang zo? Ik heb namelijk jaren tegenover de kazerne gewoond en heb nooit bewust een TS-4 gezien bij een uitruk.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2012, 13:35:32
Is dat al lang zo? Ik heb namelijk jaren tegenover de kazerne gewoond en heb nooit bewust een TS-4 gezien bij een uitruk.

Bij OMS meldingen rijden ze inderdaad wel eens met maar 4 man in de wagen. (het zijn dus gewoon de zelfde wagens, je moet even naar binnen kijken). Ik zie het ze al een paar maanden doen.

Lijkt me overigens sterk dat ze dat nu gedaan hebben want de eerste melding was al meteen 2x TS + RV, het lijkt me sterk dat je als je 2x TS alarmeert je vervolgens maar met 4 man gaat rijden.....


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #16 Gepost op: 3 juli 2012, 14:06:30
TS-4 rukt gewoon uit met de standaard TS maar met minder mensen op de auto.

Een buitenstaander ziet dus bijna geen verschil. Standaard uitrukprocedure voor groot winkelpand/bijeenkomstgebouw is altijd 2x TS, RV plus OVD.
Je mist alleen 2 man in de bezetting!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #17 Gepost op: 3 juli 2012, 14:12:56
TS-4 rukt gewoon uit met de standaard TS maar met minder mensen op de auto.

Een buitenstaander ziet dus bijna geen verschil. Standaard uitrukprocedure voor groot winkelpand/bijeenkomstgebouw is altijd 2x TS, RV plus OVD.
Je mist alleen 2 man in de bezetting!
Alexander,

Hoe kom je erbij dat er een TS-4 uitgerukt is en geen TS-6? Ik kan dat niet zien vanuit de melding. Is dit dan tegenwoordig een standaard procedure?
Kan de vlak langs de Bijenkorf gelegen spooremplacement ook geen reden zijn voor een extra TS (in dit geval misschien de 3e TS)
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 3 juli 2012, 14:21:24
@ Alexander:
Je ziet het als buitenstander natuurlijk wel aan het aantal personen dat in en uit de wagen stapt ;)

@Vider: Ik zie het ze in Eindhoven nu regelmatig doen voor de OMS meldingen overdag waar ze bijna wekelijks langs gaan. Zitten er maar 2 man achterin. Ik heb er nog geen echte "regelmaat" in kunnen ontdekken. Bij andere meldingen zie ik ze uit mijn raam steeds met een volle wagen wegrijden.

Vanmorgen zag ik in ieder geval 1 volle TS wegrijden, de andere heb ik niet zien vertrekken. Aangezien er nog een 3e TS bijgealarmeerd is zullen ze wel allemaal als TS-6 gereden hebben, zeker aangezien met de alarmering van de 2441 ook de vrijwilligers van post centrum meegepiept zijn om te herbezetten, dan zal het wel rustig/leeg geweest zijn in de kazerne.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2012, 14:23:27
Alexander,

Hoe kom je erbij dat er een TS-4 uitgerukt is en geen TS-6? Ik kan dat niet zien vanuit de melding. Is dit dan tegenwoordig een standaard procedure?
Kan de vlak langs de Bijenkorf gelegen spooremplacement ook geen reden zijn voor een extra TS (in dit geval misschien de 3e TS)

In een normale melding zal ook niet te zien zijn of er een TS4 of TS6 uitrukt. Dat is gewoon lokaal besloten (zie Almere bijvoorbeeld) en is meestal niet aan het voertuignummer te zien. Ook in onze regio rijden er vrij veel posten met een (variabele) 4-mans bezetting, zonder dat het ergens terug te vinden is.

Ik vermoed niet dat het spooremplacement invloed gehad heeft op een extra TS. De gevaren zijn namelijk goed afgeschermd (omheining langs spoor, veilige werkafstand mbt bovenleiding etc.)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding