Grote brand (warenhuis Bijenkorf) Piazza - Eindhoven 03-07-2012

Auteur Topic: Grote brand (warenhuis Bijenkorf) Piazza - Eindhoven 03-07-2012  (gelezen 13331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2012, 14:41:06
Er zou in elk geval wel met een ts 4 geexperimenteerd gaan worden.Misschien dat dat bijvoorbeeld alleen gebeurd bij oms,containerbrandjes en bij uitruk
als Reanimatie Team Brandweer.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 3 juli 2012, 14:46:06
Er zou in elk geval wel met een ts 4 geexperimenteerd gaan worden.Misschien dat dat bijvoorbeeld alleen gebeurd bij oms,containerbrandjes en bij uitruk
als Reanimatie Team Brandweer.

Dat is dus wel wat ik ze zie doen :) (woon tegenover de kazerne, kijk recht bij ze naar binnen)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #22 Gepost op: 3 juli 2012, 14:53:00
1e uitruk Centrum is tegenwoordig vaak met 4 man. 2e TS wordt dan bezet door 6 man. Dit is als proef net zoals de andere proeven in het land. Kan weleens navragen bij mijn oud-collega's of er uitzonderingen zijn. En uiteraard is in deze kazerne prima zichtbaar hoeveel mensen er instappen.......heb er zelf jaren in "gewoond"!  ;D

De reden is gewoon een bezuiniging op personeel. 2 man per dag minder is al gauw in een roosterdienst 8 mensen minder op de loonlijst.
Het is in de alarmering niet te zien. In het GMS zijn er geen aanpassingen en worden dus gewoon de voertuignummers gebruikt.

En ik denk ook niet dat het spoor voor deze opschaling gezorgt heeft maar wel mijn eerder genoemde overwegingen. De vrijwilligers worden standaard opgeroepen bij grote brand voor herbezetting maar ook voor het rijden van een haakarmvoertuig. Overigens worden hiervoor ook de mensen van de technische dienst ingezet.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #23 Gepost op: 3 juli 2012, 14:56:24
1e uitruk Centrum is tegenwoordig vaak met 4 man. 2e TS wordt dan bezet door 6 man. Dit is als proef net zoals de andere proeven in het land. Kan weleens navragen bij mijn oud-collega's of er uitzonderingen zijn. En uiteraard is in deze kazerne prima zichtbaar hoeveel mensen er instappen.......heb er zelf jaren in "gewoond"!  ;D

De reden is gewoon een bezuiniging op personeel. 2 man per dag minder is al gauw in een roosterdienst 8 mensen minder op de loonlijst.
Het is in de alarmering niet te zien. In het GMS zijn er geen aanpassingen en worden dus gewoon de voertuignummers gebruikt.

En ik denk ook niet dat het spoor voor deze opschaling gezorgt heeft maar wel mijn eerder genoemde overwegingen. De vrijwilligers worden standaard opgeroepen bij grote brand voor herbezetting maar ook voor het rijden van een haakarmvoertuig. Overigens worden hiervoor ook de mensen van de technische dienst ingezet.

Dank !!  O0 O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 3 juli 2012, 15:04:06
1e uitruk Centrum is tegenwoordig vaak met 4 man. 2e TS wordt dan bezet door 6 man. Dit is als proef net zoals de andere proeven in het land. Kan weleens navragen bij mijn oud-collega's of er uitzonderingen zijn. En uiteraard is in deze kazerne prima zichtbaar hoeveel mensen er instappen.......heb er zelf jaren in "gewoond"!  ;D

De reden is gewoon een bezuiniging op personeel. 2 man per dag minder is al gauw in een roosterdienst 8 mensen minder op de loonlijst.
Het is in de alarmering niet te zien. In het GMS zijn er geen aanpassingen en worden dus gewoon de voertuignummers gebruikt.

En ik denk ook niet dat het spoor voor deze opschaling gezorgt heeft maar wel mijn eerder genoemde overwegingen. De vrijwilligers worden standaard opgeroepen bij grote brand voor herbezetting maar ook voor het rijden van een haakarmvoertuig. Overigens worden hiervoor ook de mensen van de technische dienst ingezet.

Maar nog klein vraagje, er zit momenteel gewoon altijd genoeg man op de kazerne om met de 2x TS-6 uit te rukken, in de eerste alarmering zijn ze met 2x TS gegaan, met welke reden zou je vervolgens 2 man achterlaten door 1 van de wagens als TS-4 te laten rijden? Lijkt me "zonde" van de mensen die er dan toch maar zitten te wachten.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #25 Gepost op: 3 juli 2012, 15:08:39
Die 2 andere mensen, bemensen het redvoertuig of ander voertuig  998765
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #26 Gepost op: 3 juli 2012, 15:10:58
Ik heb even geen beeld gehad over de huidige bezetting vandaag. Bij de start van de vakanties kan het voorkomen dat je met een overbezetting zit.

Ingewikkelde roosters en verspringen van ritmes om uiteindelijk te zorgen dat er gedurende de hele vakantie voldoende mensen zijn. Mogelijk vandaag dus een luxe uitzondering waardoor je als teamleider kan beschikken over een volledige bezetting conform het oude plaatje.

Doelstelling van de directie is bezuinigen dus proef met 4 man op de eerste auto en de 2e auto met 6. En bij meerdere meldingen rukken uiteraard beide TS-en uit alleen heeft er 1 wagen minder bezetting. Ook waren er al eens eerder plannen om mensen op kantoor met brandweerpapieren bij te laten springen. Goed om kritisch te kijken naar het bedrijfsproces en soms creactief te zijn. Alleen moet dit niet doorschieten in een uitholling van de slagkracht.

Kort en goed, om het grote kantoor aan de andere kant gevuld te houden moet er bezuinigd worden in de uitrukdienst en verzint men allerlei proeven en projecten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #27 Gepost op: 3 juli 2012, 15:17:34
Ik weet van mijn tijd bij de brandweer (heeeel lang geleden) dat de uitrukdienst veel taken deden op kantoor en hiervoor zover ik mij kan herinneren ook voor werden opgeleid op deze kantoorfuncties. Zie ik het verkeerd als ik denk dat het nu de omgekeerde wereld is geworden, Alexander?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #28 Gepost op: 3 juli 2012, 15:36:46
Eindhoven rukt standaard uit met TS 4 en TS 6. (weet niet vanaf welke datum) Afgelopen week nog bevestigd door een huidige permanente bewoner van de kazerne. En overbezetting in vakantietijd, wat dacht je juist van onderbezetting. (maximaal vakantie verlof) En juist om goed te kunnen evalueren moet je bij bevestigde (binnen)branden juist niet `toch maar met 2x TS 6 gaan rijden`dat vertekent het beeld van de uitruk met een TS 4.
Nu kun je dus aangeven dat een middelbrand en 2 man minder dus leidt tot 6 man en een TS extra.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #29 Gepost op: 3 juli 2012, 15:45:30
Volgens mij gaan we volledig off-topic nu.......  e050

Maar het klopt dat er in de jaren veel veranderd is. In het verleden 105 mensen in de uitrukdienst met 20 mensen op kantoor, later 50, nog later 100 en inmiddels wel 200 of 250?!?! Weet niet exact de aantallen maar het geeft de verhouding wel goed weer denk ik.

Nu blijkt dat de afgelopen 10 jaar de brandweerzorg erg duur is geworden en gaat men bezuinigen op de uitrukdienst......  Mijn inziens kan je met goede preventie, preparatie en sterke uitrukdienst veel calamiteiten voorkomen of beperken. Daardoor heb je minder (dure) rampenstaf nodig. De gedachte is dat met een extra rookmelder en wat voorlichting het allemaal minder kan in de uitrukdienst. Daarbij wordt vergeten dat 50% van de taken onder de noemer hulpverlening valt. Overigens is dit geen Eindhovens probleem maar een landelijk probleem.  

Ik ben voor kritisch kijken naar efficient werken maar dat dan wel transparant doen in de hele organisatie. Ik durf best te stellen dat het duurder worden van de brandweerzorg niet komt door de repressieve dienst...... Daarnaast pleit ik voor 1 landelijk team rampenstaf. Minder mensen in piket die opgeleidt en geoefend moeten worden, meer deskundigheid en ervaring. Lokaal kun je met BV, OVD en CVD ondersteunt met een plotter/informatiemanager en voorlichter heel veel incidenten afhandelen. Als het echt groot wordt dan het ondersteuningsteam "invliegen". Nederland is klein genoeg en hoeveel echte grote incidenten en rampen hebben we nu? Nu zitten er dagelijks vele honderden mensen in piket voor de ene ramp die misschien nooit komt. Dat zijn "dure" mensen en dan is het vreemd dat kazernes gesloten worden, TS-4 projecten komen, beroeps/vrijwilligers personeel bedankt worden, uitruktijden opgeruimd worden, etc. etc.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le