Volgens mij gaan we volledig off-topic nu.......
Maar het klopt dat er in de jaren veel veranderd is. In het verleden 105 mensen in de uitrukdienst met 20 mensen op kantoor, later 50, nog later 100 en inmiddels wel 200 of 250?!?! Weet niet exact de aantallen maar het geeft de verhouding wel goed weer denk ik.
Nu blijkt dat de afgelopen 10 jaar de brandweerzorg erg duur is geworden en gaat men bezuinigen op de uitrukdienst...... Mijn inziens kan je met goede preventie, preparatie en sterke uitrukdienst veel calamiteiten voorkomen of beperken. Daardoor heb je minder (dure) rampenstaf nodig. De gedachte is dat met een extra rookmelder en wat voorlichting het allemaal minder kan in de uitrukdienst. Daarbij wordt vergeten dat 50% van de taken onder de noemer hulpverlening valt. Overigens is dit geen Eindhovens probleem maar een landelijk probleem.
Ik ben voor kritisch kijken naar efficient werken maar dat dan wel transparant doen in de hele organisatie. Ik durf best te stellen dat het duurder worden van de brandweerzorg niet komt door de repressieve dienst...... Daarnaast pleit ik voor 1 landelijk team rampenstaf. Minder mensen in piket die opgeleidt en geoefend moeten worden, meer deskundigheid en ervaring. Lokaal kun je met BV, OVD en CVD ondersteunt met een plotter/informatiemanager en voorlichter heel veel incidenten afhandelen. Als het echt groot wordt dan het ondersteuningsteam "invliegen". Nederland is klein genoeg en hoeveel echte grote incidenten en rampen hebben we nu? Nu zitten er dagelijks vele honderden mensen in piket voor de ene ramp die misschien nooit komt. Dat zijn "dure" mensen en dan is het vreemd dat kazernes gesloten worden, TS-4 projecten komen, beroeps/vrijwilligers personeel bedankt worden, uitruktijden opgeruimd worden, etc. etc.