Grote brand (warenhuis Bijenkorf) Piazza - Eindhoven 03-07-2012

Auteur Topic: Grote brand (warenhuis Bijenkorf) Piazza - Eindhoven 03-07-2012  (gelezen 13337 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 4 juli 2012, 21:35:32
Doelde meer op het feit, dat ik me geld zou inzetten op de TS en niet op een tafel met met wat plantenpotjes, 1 keer gas geven en je bent er voorbij, resultaat is alleen een boze marktkraam houder.
Kans dat je met je TS vast komt te zitten in het buiswerk en doekwerk van de kraam is groot. Dit probleem is getuigende  het persbericht een structureel probleem. De marktkraamhouders nemen steeds meer plek in, waardoor de routes steeds smaller worden. ;)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #51 Gepost op: 4 juli 2012, 21:41:06
Kans dat je met je TS vast komt te zitten in het buiswerk en doekwerk van de kraam is groot. Dit probleem is getuigende  het persbericht een structureel probleem. De marktkraamhouders nemen steeds meer plek in, waardoor de routes steeds smaller worden. ;)
Houd zoŽn tafeltje wat men in het 2de filmpje op 0:15 op tilt nou echt tegen..? Lijkt me 1 keer gas geven en het is weg geduwd?

Nog mooier, tafel omver gooien.

Met je eens overigens dat als het een structureel probleem is, je het ook structureel moet oplossen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 4 juli 2012, 21:46:03
Houd zoŽn tafeltje wat men in het 2de filmpje op 0:15 op tilt nou echt tegen..? Lijkt me 1 keer gas geven en het is weg geduwd?

Nog mooier, tafel omver gooien.

Met je eens overigens dat als het een structureel probleem is, je het ook structureel moet oplossen.
Dat tafeltje is inderdaad zo weg, maar de kans dat je ergens anders vast komt te zitten in andere zooi is groot.  ;)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #53 Gepost op: 4 juli 2012, 22:56:42
Ja op de markten is het regelmatig een puinhoop als je er doorheen moet. Markt Woensel gingen we een periode iedere markt proefrijden om te testen of we er doorheen konden. Martklieden pakten inderdaad steeds meer ruimte.

Overigens is de kans op schade enorm groot als je doorrijd. De stalen frames en houten balken van de kramen beschadigen zo je rolluiken aan de zijkant waardoor je niet meer bij je spullen kunt. Niet echt handig  ;D
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #54 Gepost op: 5 juli 2012, 17:17:44
Vind het wel goedkoop om de marktkoopmannen de schuld te geven dat de brandweer er niet door kon, maar zover ik weet heeft de marktmeester, welke in dienst is van de gemeente, een controlerende en corrigerende functie hierin. Denkt dat de beste dienstdoende OVD eerder de marktmeester moet aanspreken en zorgen dat zijn collegae de juiste (vooraf) vastgelegde route's nemen, zoals deze zijn afgesproken met het marktwezen, dan middels de pers zijn frustratie uiten (wat ik aan de andere kant wel kan begrijpen). Uiteraard zullen er marktkooplieden zijn die zich niet aan de afspraken houden.
Op de Woenselse markt was er afgelopen zaterdag ook geen mogelijkheid van doorkomen indien nodig..
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 5 juli 2012, 20:29:01
Vind het wel goedkoop om de marktkoopmannen de schuld te geven dat de brandweer er niet door kon, maar zover ik weet heeft de marktmeester, welke in dienst is van de gemeente, een controlerende en corrigerende functie hierin. Denkt dat de beste dienstdoende OVD eerder de marktmeester moet aanspreken en zorgen dat zijn collegae de juiste (vooraf) vastgelegde route's nemen, zoals deze zijn afgesproken met het marktwezen, dan middels de pers zijn frustratie uiten (wat ik aan de andere kant wel kan begrijpen). Uiteraard zullen er marktkooplieden zijn die zich niet aan de afspraken houden.
Op de Woenselse markt was er afgelopen zaterdag ook geen mogelijkheid van doorkomen indien nodig..
Zover ik weet heersen op een markt regels waar marktkooplui aan dienen te voldoen, en daarbij zijn zaken zoals het vrijhouden van calamiteitenroutes daar een onderdeel van. En inderdaad als de marktmeester daar niet tegen optreed pikken de standhouders vanzelf wel steeds meer plek in. Dus ligt dit ook weldegelijk bij de standhouders.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #56 Gepost op: 5 juli 2012, 22:36:16
Maar volgens mij zijn er hier 2 dingen fout gegaan en is dat niet alleen aan de marktkooplui te verwijten.

Aan 1 kant nemen zij blijkbaar steeds meer ruimte in, daartegen zou men inderdaad moeten optreden.
Aan de andere kant blijkt dat de brandweer niet via de calamiteitenroute gegaan is maar een andere ingang heeft gebruikt.

Wat dan interessant zou zijn om te weten, maar we waarschijnlijk niet zullen achterhalen: was de calamiteiten routen gewoon in orde?
(of was hij dat niet en is dat wellicht de reden dat de brandweerchauffeur gekozen heeft een andere doorgang te proberen?)


TommyGun

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #57 Gepost op: 6 juli 2012, 01:48:55
Ik probeer te bedenken wat die route dan is... vanaf de kant van de Mathildelaan? Of de Demer (lijkt me niet handig)?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 6 juli 2012, 12:31:16
Maar volgens mij zijn er hier 2 dingen fout gegaan en is dat niet alleen aan de marktkooplui te verwijten.

Aan 1 kant nemen zij blijkbaar steeds meer ruimte in, daartegen zou men inderdaad moeten optreden.
Aan de andere kant blijkt dat de brandweer niet via de calamiteitenroute gegaan is maar een andere ingang heeft gebruikt.

Wat dan interessant zou zijn om te weten, maar we waarschijnlijk niet zullen achterhalen: was de calamiteiten routen gewoon in orde?
(of was hij dat niet en is dat wellicht de reden dat de brandweerchauffeur gekozen heeft een andere doorgang te proberen?)
We kunnen plannen maken tot we een ons wegen, maar diezelfde plannen zijn meteen een leidraad waarlangs we zouden moeten werken.
Er zal dus voor een brand in deze Bijenkorf een bepaalde route opgenomen zijn, die de eerste aanvalsroute zal zijn bij brand. Tijdens de inzet kan de situatie zo zijn dat het noodzakelijk is dat brandweervoertuigen zich opstellen aan de andere zijde van een pand. Daar wordt dan rekening mee gehouden door bv de doorgang op de markt op 4 meter te houden.
Als die doorgang dan te smal blijkt te zijn kun je dat weldegelijk op het bordje van de marktkooplui en de marktmeester schuiven.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #59 Gepost op: 6 juli 2012, 16:05:11
Ik weet uit eigen ervaring dat de marktmeesters vaak hulp vroeger om hun verhaal over veiligheid te ondersteunen. Daarom gingen we een periode extra proefrijden zodat de marktlieden zagen dat er wel degelijk controles waren.

Alleen in Nederland zijn we minder goed in handhaven en sancties opleggen. Volgens mij zit hier een groot probleem. 2x geel is rood principe?

Overigens snap ik niet dat mensen zelf niet inzien dat hun handelen een probleem kan zijn voor de veiligheid. Je mag toch verwachten van mensen dat ze zelf ook inzien dat bij calamiteiten de route vrij moet zijn.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le