Ongeval vrachtauto tegen botsabsorber / pijlwagen A28 - Hoevelaken 05-07-2012

Auteur Topic: Ongeval vrachtauto tegen botsabsorber / pijlwagen A28 - Hoevelaken 05-07-2012  (gelezen 12107 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Chaos en gewonden na botsing op A28
Published on Jul 5, 2012 by TVGelderland

Chaos en gewonden na botsing op A28

HOEVELAKEN - Drie mensen zijn donderdag gewond geraakt bij een botsing op de A28 bij Hoevelaken. Het gaat om twee inzittenden van de vrachtwagen en een medewerker van Rijkswaterstaat.
Een vrachtwagen reed rond 4.30 uur in volle vaart op een pijlwagen. Die stond daar in verband met wegwerkzaamheden. De gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht.
Op de snelweg is de ravage groot. Daarom zijn de hoofdrijbanen afgesloten. Verkeer wordt over de parallelrijbaan geleid. De politie denkt dat het opruimen tot na de middag gaat duren.

Een medewerker van het KLPD over het ongeluk (audio).
Samen sterk in de hulpverlening!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Hoe zit de chauffeur eigenlijk vast in zo'n botsabsorber? Een 'gewone' of een vijfpuntgordel?

In een vierpuntsgordel volgens de richtlijnen, maar in het echie zitten ze vaak gewoon in de driepuntsgordel. De eis van vierpuntsgordel is overgenomen uit de USA en niet onderzocht verder. Echter in de USA moet een TMA chauffeur ook een helm op en nekband om, om de klap door de vierpuntsgordel op de nek op te vangen.

Die TMA-chauffeur mag van geluk spreken dat hij op het moment van de klap niet in zijn cabine zat; als ik die foto met die gele Volvo-cabine zo zie is de vangrail haast op de voorstoelen gekomen..

Zullen we er Mercedes van maken? En het is wel opvallend hoeveel Mercedes cabine's de laatste tijd afbreken bij ongeval.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Mea culpa, HIT, de luchtfilterinlaat icm de fenders zetten me op het verkeerde been (en dat voor een beroepsschauffeur met 30 jaar ervaring... 98uiye 98uiye 98uiye )


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Mea culpa, HIT, de luchtfilterinlaat icm de fenders zetten me op het verkeerde been (en dat voor een beroepsschauffeur met 30 jaar ervaring... 98uiye 98uiye 98uiye )

Foei hoor, met zoveel ervaring een Merc in stand verhogen naar een Volvo...... foei :'(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
In een vierpuntsgordel volgens de richtlijnen, maar in het echie zitten ze vaak gewoon in de driepuntsgordel. De eis van vierpuntsgordel is overgenomen uit de USA en niet onderzocht verder. Echter in de USA moet een TMA chauffeur ook een helm op en nekband om, om de klap door de vierpuntsgordel op de nek op te vangen.
Bij dat soort klappen heb je niet veel aan je driepuntsgordel. Ik snap niet waarom er geen verplichting is voor een vierpuntsgordel, helm en HANS


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Bij dat soort klappen heb je niet veel aan je driepuntsgordel. Ik snap niet waarom er geen verplichting is voor een vierpuntsgordel, helm en HANS

Vanwege de bewegingsvrijheid in het voertuig. Om de TMA te bedienen de diverse schakelaars voor de signalering ed.

Te betwijfelen valt of het dragen van een vierpuntsgordel, helm en hans wel zou helpen. Proeven in de USA leveren hier ook geen uitsluitsel voor.

Persoonlijk zou ik er ook gelijk mee stoppen denk ik als dit wel verplicht zou worden. Met mijn astma in een warme auto met helm op werkt niet helemaal, daarom ben ik ooit ook gestopt met rally rijden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Vanwege de bewegingsvrijheid in het voertuig. Om de TMA te bedienen de diverse schakelaars voor de signalering ed.

Te betwijfelen valt of het dragen van een vierpuntsgordel, helm en hans wel zou helpen. Proeven in de USA leveren hier ook geen uitsluitsel voor.

Persoonlijk zou ik er ook gelijk mee stoppen denk ik als dit wel verplicht zou worden. Met mijn astma in een warme auto met helm op werkt niet helemaal, daarom ben ik ooit ook gestopt met rally rijden.
Als je naar de crashes kijkt in de motorsport, hebben ze wel degelijk een meerwaarde! Schakelaars kun je op een dusdanige manier plaatsen dat ze wel binnen handbereik zijn, dus dat zal het probleem niet zijn.
De echte oplossing ligt nog steeds bij de weggebruikers zelf. Wat ben je toch een ongelofelijke lul als je zo'n grote pijl over het hoofd ziet. CBR-examen veel en veel pittiger maken, haal je het niet, dan heb je pech. We moeten af van de situatie dat als je het een beetje kan, je je rijbewijs kunt halen. Voor dat soort mensen is het openbaar vervoer uitgevonden...


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Als je naar de crashes kijkt in de motorsport, hebben ze wel degelijk een meerwaarde! Schakelaars kun je op een dusdanige manier plaatsen dat ze wel binnen handbereik zijn, dus dat zal het probleem niet zijn.
De echte oplossing ligt nog steeds bij de weggebruikers zelf. Wat ben je toch een ongelofelijke lul als je zo'n grote pijl over het hoofd ziet. CBR-examen veel en veel pittiger maken, haal je het niet, dan heb je pech. We moeten af van de situatie dat als je het een beetje kan, je je rijbewijs kunt halen. Voor dat soort mensen is het openbaar vervoer uitgevonden...


Ik wist niet dat het CBR ook rijexamens in Denemarken af neemt, voor dit ongeval had het niet uitgemaakt als de eisen in Nederland strenger zouden worden.
Het CBR heeft ook niks te maken met alle chauffeurs die met witte platen rijden en daar is tegenwoordig toch een groot deel van het beroepsgoederen in Nederland van voorzien. ;)
Dus voor de veiligheid zou het marginaal helpen om de rijexamens strenger te maken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Truckchauffeur ramt pijlwagen op A28

AMERSFOORT - Op de A28 bij knooppunt Hoevelaken is in de vroege donderdagmorgen een ernstig ongeluk gebeurd. Een Deense vrachtwagen reed even voor half vijf in volle vaart tegen een zogenoemde pijlwagen van Rijkswaterstaat.
 
Bij het ongeluk zijn volgens de verkeerspolitie van het KLPD twee inzittenden van de vrachtwagen en een medewerker in de pijlwagen gewond geraakt. De slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht. De inzittende van de pijlwagen is inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen. Naar verluidt zouden de verwondingen van de anderen ook meevallen. De politie onderzoekt de toedracht van het ongeluk.
 
De ravage was enorm. De vrachtwagen blokkeerde een groot deel van de snelweg. De hoofdrijbaan moest zo'n zes uur lang worden afgesloten. Het overige verkeer werd zolang over de parallelrijbaan geleid. De gevolgen voor de ochtendspits leken overigens mee te vallen. De files bij het knooppunt waren niet veel langer dan anders.

bron www.rtvutrecht.nl


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@DvdW:
Ik had de foto's bekeken en een botsabsorber met voorover geklapte cabine gezien. Vandaar mijn vraag of het niet handiger zou zijn om bij stilstaande afzettingen (dus niet rijden, op-/afbouwen, etc.) uit de bots te stappen.

(...)
Bij rijdende afzettingen, opbouwen/afbouwen van stationaire afzettingen tevens korte werkzaamheden(<30min) ontkom je niet aan de situatie dat de chauffeur in de auto zit. Het is gevaarlijker dat de chauffeur steeds in en uitstapt.
Mee eens. En als het zaakje eenmaal stil staat wordt de dure bots vervangen door een pijlwagen. Blijft een lastige dus.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill