Strandwacht ontslagen na redding buiten zijn werkgebied - Miami (VS)

Auteur Topic: Strandwacht ontslagen na redding buiten zijn werkgebied - Miami (VS)  (gelezen 5688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Het gaat al fout door een beperkt gebied te bewaken, dat roept om problemen.
Ik denk niet dat het fout is om een beperkt gebied te bewaken, je kan immers als (commerciele) organisatie jezelf niet uit blijven breiden, terwijl je daar niet meer organisatorische/financiele middelen voor hebt/krijgt. Maar om bij uitzondering buiten jouw gebied te opereren zoals in dit geval gebeurd is, moet naar mijn mening normaal zijn, en gewoon kunnen.

Doruz

• Senior gebruiker
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Ik ben wel benieuwd hoe een rechter zou reageren bij een eventuele rechtzaak:
willens en wetens iemand laten verzuipen omdat iemand zich buiten de 'lijntjes' bevind.
Terwijl een hulpverlener zich in de nabijheid begeeft,de middelen heeft en op de hoogte is van het incident.
Ben je dan wettelijk uberhaupt niet verplicht om in te grijpen? ::) (even los van het morele aspect)

Henk

• Senior gebruiker
Ik denk niet dat het fout is om een beperkt gebied te bewaken, je kan immers als (commerciele) organisatie jezelf niet uit blijven breiden, terwijl je daar niet meer organisatorische/financiele middelen voor hebt/krijgt. Maar om bij uitzondering buiten jouw gebied te opereren zoals in dit geval gebeurd is, moet naar mijn mening normaal zijn, en gewoon kunnen.

Eens. En daar ligt meteen de moeilijkheid, wat is "een uitzondering"? Je bewaakt gebied A maar als in gebied B wat gebeurt is dat een uitzondering? Je staat daar ook in gebied A "voor als er wat gebeurt". En als dat een paar keer voor komt schep je een precedent: de jongens uit gebied A komen heus wel naar gebied B al je daar wat overkomt, je kunt net zo goed ook daar gaan zwemmen.

Je zit in een onmogelijke spagaat: je wilt er niet bewaken want je wordt daar niet voor betaald, maar als er iemand verdrinkt (dat is waarvoor je immers in gebied A staat) in gebied B dan moet je er ook heen. Je bewaakt dan dus niet alleen gebied A, maar ook gebied B. Je moet dan dus ook je capaciteit daarop aan passen. Voor de veiligheid van je mensen een wachttoren neerzetten. En een bootje neer leggen.

Ja, een onmogelijke spagaat.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Zoals ik het begrijp heeft men per vak 1 strandwacht. Dat is leuk voor controle, maar op het moment van actie kom je dan altijd te kort. Is er bij het bewuste strand wel een mogelijkheid tot inschakelen van meerdere strandwachten c.q. herbezetting?

Zo niet, dan kan de gemeente zich afvragen of ze niet een schijnveiligheid in het leven roepen.

Henk

• Senior gebruiker
Ik ben wel benieuwd hoe een rechter zou reageren bij een eventuele rechtzaak:
willens en wetens iemand laten verzuipen omdat iemand zich buiten de 'lijntjes' bevind.
Terwijl een hulpverlener zich in de nabijheid begeeft,de middelen heeft en op de hoogte is van het incident.
Ben je dan wettelijk uberhaupt niet verplicht om in te grijpen? ::) (even los van het morele aspect)

Breek me de bek niet los. In de oude situatie (niet eens zo lang geleden) mocht ook een reddingboot van de reddingsbrigade zijn gebied niet uit. Als de Kustwacht dat dan toch vroeg, moest je wel beleefd weigeren. Kustwacht: maar U bent toch een reddingboot?

guest11765

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2012, 19:13:10
Ik ben het deels met je eens Henk, maar als je de badgasten verteld dat je op plek A een bewaakt zwemgebied hebt, moet je er altijd voor zorgen dat het gebied bewaakt blijft. Dat houd in dat de reddingsboot dus niet weg mag als er geen passende vervanging voor is.

De naam reddingsboot is een algemene naam, en als het incident om de hoek is, zal de "reddingsboot" ook uitrukken. Als het een aantal km's buiten je bewaakte zwemgebied is, en je hebt geen passende oplossing en toch genoeg zwemmers, dan zal je moeten weigeren.

passende oplossing is b.v. een khv die de taak van bewaking over neemt. Of b.v. een reddingsboot van een naast gelegen bewaakt gebied die heen en weer pendelt om het gebied ook te bewaken.
Maar het mag natuurlijk nooit zo zijn dat je zegt dat je iets doet, terwijl je het niet doet.

Staat er een leven op het spel kan je overwegen om je zwemgebied dicht te gooien, hoewel dat een heel moeilijk uitvoerbaar iets is. Maar in een land als NL is er altijd wel een andere passende oplossing om de hoek.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2012, 11:29:44
Wat dan echter de vraag is; Wat versta je onder bewaakt gebied?

Er zijn genoeg posten die standaard geen boot hebben liggen, en die dus ook alles met lopende patrouilles en vrije zwemmers moeten doen... Het is dan echter wel weer zo geregeld dat er binnen enkele minuten een boot en/of voertuig ter plaatse kan zijn voor ondersteuning. Dus moet er een boot zijn om een bewaakt strand te hebben? Naar mijn idee niet. Moet er genoeg personeel en materiaal zijn voor als er een keer behoorlijk stront aan de knikker is? Jazeker!

Er zijn bij veel brigades ook procedures voor herbezetting bij grote incidenten... Maar dat is echt nog niet nodig bij een zwemmer in problemen of als een boot even uit het bewakingsgebied is voor een melding o.i.d.

guest11765

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 juli 2012, 23:37:06
Wat dan echter de vraag is; Wat versta je onder bewaakt gebied?

Er zijn genoeg posten die standaard geen boot hebben liggen, en die dus ook alles met lopende patrouilles en vrije zwemmers moeten doen... Het is dan echter wel weer zo geregeld dat er binnen enkele minuten een boot en/of voertuig ter plaatse kan zijn voor ondersteuning. Dus moet er een boot zijn om een bewaakt strand te hebben? Naar mijn idee niet. Moet er genoeg personeel en materiaal zijn voor als er een keer behoorlijk stront aan de knikker is? Jazeker!

Er zijn bij veel brigades ook procedures voor herbezetting bij grote incidenten... Maar dat is echt nog niet nodig bij een zwemmer in problemen of als een boot even uit het bewakingsgebied is voor een melding o.i.d.

Ik schreef toch passende oplossing????

En wat versta ik onder bewaakt gebied?? nou precies zoals het woord het al zegt of zoals je een gebied hebt toebedeeld gekregen. En dan doel ik b.v. op overlappende gebieden bij posten. Je weet dan dus precies wat jou verantwoording is m.b.t. jou bewaakt gebied.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2012, 19:33:22
Ik schreef toch passende oplossing????

En wat versta ik onder bewaakt gebied?? nou precies zoals het woord het al zegt of zoals je een gebied hebt toebedeeld gekregen. En dan doel ik b.v. op overlappende gebieden bij posten. Je weet dan dus precies wat jou verantwoording is m.b.t. jou bewaakt gebied.

Ik ga ook voor de passende oplossing, dat is altijd het beste toch? ;) Ik doelde meer op het feit dat er niet persé een boot bij een bewaakte zwemmerszone dient te liggen, en deze dus gewoon weg kan voor een melding. Dat je daarna wat met eenheden gaat schuiven om weer een betere dekking te krijgen lijkt me logisch.  O0