Procedures en risico's bij het vervoer van gevaarlijke stoffen

Auteur Topic: Procedures en risico's bij het vervoer van gevaarlijke stoffen  (gelezen 1933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Vanavond op tv, in het programma Brandpunt wordt er aandacht besteed aan de toenemende gevaren en risico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen in Nederland. Gezien de aankondiging zijn de ontwikkelingen zorgwekkend en is het maar de vraag hoe lang dit alles nog goed blijft gaan.
Citaat
De uitzending is 08-07-2012 22:15 op TV op NL2.
Dagelijks denderen honderden vrachtwagens en tientallen treinen door Nederland met gevaarlijke stoffen aan boord. Dat transport is aan strenge regels gebonden want als daar iets misgaat, heeft dat ingrijpende gevolgen. We wanen ons veilig want de overheid waakt over de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Maar ondanks de strenge regels gaat het te vaak mis. In KRO Brandpunt de uitkomsten van nieuw onderzoek.
http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_2012/afleveringen/08-07-2012/fragmenten/het_rijdende_risico
Op de site staat nu al een trailer en tevens een verwijzing naar de risicokaart en de cijfers vervoer gevaarlijke stoffen.


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2012, 20:28:50
Vaak gebreken bij vervoer gevaarlijke stoffen

RIJSWIJK -  Met drie op de tien vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoert, is iets mis. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport, de douane, het KLPD en Defensie, waar het programma KRO Brandpunt de hand op heeft weten te leggen.

Met ongeveer 30 procent van de gecontroleerde vrachtwagens in 2010 en 2011 was iets mis. Daarmee zijn de vervoerders in overtreding. ,,Daarbij gaat het vaak om administratieve fouten, zoals bijvoorbeeld een ontbrekend document of een foute sticker'', legde een woordvoerster van de ILT uit. ,,Maar we komen ook gevallen tegen waarbij er een risico is. Dan wordt de vrachtwagen direct van de weg gehaald.''

In 2011 overde de ILT volgens de woordvoerster ongeveer 4000 controles uit bij vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoerden. ,,Daarbij gaan we risicogericht te werk. We kijken dus vooral naar bedrijven of situaties waarbij het vermoeden bestaat dat er iets aan de hand is.'' Daardoor kan volgens haar ook niet worden gesteld dat de cijfers voor alle vrachtwagens tellen.

Ook blijkt uit een rapport van het Platform Transportveiligheid dat hulpdiensten vaak niet weten hoe ze moeten reageren op een ongeval met gevaarlijke stoffen. Ook ontbreekt vaak goede informatie over de lading, omdat er niet goed wordt samengewerkt tussen verschillende partijen. Daardoor ontstaan onnodig gevaarlijke situaties.

In een reactie zegt hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding Ben Ale van de TU Delft dat ,,de kans op een ramp veel groter is''. ,,Het is dan wachten op de volgende klap en dan kun je zeggen ‘dat is domme pech’. Maar dat is toch pech die je zelf georganiseerd hebt.''

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12515029/__Veel_mis_bij_chemisch_vervoer__.html


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,386
Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2012, 20:41:15
Eigenlijk zou men ook de binnenvaart in dit onderzoek mee moeten nemen; die vervoeren de grootste hoeveelheid per eenheid en komen zeker tot aan Gorinchem ook door dichtbevolkt gebied...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2012, 21:40:17
Eigenlijk zou men ook de binnenvaart in dit onderzoek mee moeten nemen; die vervoeren de grootste hoeveelheid per eenheid en komen zeker tot aan Gorinchem ook door dichtbevolkt gebied...
Het gekke van de binnenvaart is dat men daarvan zegt dat dat de veiligste manier van vervoer is. Wat in feitte ook wel klopt, in vergelijking met ongevallen op snelwegen en spoor hoor je weinig ongevallen in de binnenvaart.