GRIP 1 Middelbrand (buitenbrand na gaslek) Oranjestraat - Numansdorp 28-06-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (buitenbrand na gaslek) Oranjestraat - Numansdorp 28-06-2012  (gelezen 5533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Mark-Jan de Wit ‏@markzdt112
Numansdorp http://pic.twitter.com/1uo6zstT

28 juni 12 om 16:59 via Twitter for Android
Samen sterk in de hulpverlening!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Is op zich toch het beste wat er kan gebeuren in geval van een gaslek in de buitenlucht?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Woningen ontruimd om gaslek Numansdorp
Published on Jun 28, 2012 by rtvrijnmond
Bewoners van zeven woningen aan de Oranjestraat in Numansdorp hebben donderdagmiddag hun huis moeten verlaten vanwege een brandende gasleiding. Inmiddels is het lek gedicht en de metershoge vlam gedoofd. Bijna alle bewoners konden aan het begin van de avond weer naar huis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Woningen ontruimd om gaslek Numansdorp

28-06-2012  |  16:26
    
Bewoners van zeven woningen aan de Oranjestraat in Numansdorp hebben donderdagmiddag hun huis moeten verlaten vanwege een brandende gasleiding. Inmiddels is het lek gedicht en de metershoge vlam gedoofd. Bijna alle bewoners konden aan het begin van de avond weer naar huis.

Eén woning raakte echter beschadigd door de vlam. De bewoners van dat huis konden daarom niet direct terug.

Graafwerkzaamheden
Uit de leiding kwam een flinke steekvlam, zo was te zien op beelden die een politieman via Twitter verspreidde. Niemand raakte gewond. De brandweer spoot woningen in de straat nat om te voorkomen dat ze door de hitte in brand zouden vliegen. Dat is ook niet gebeurd, maar één woning raakte dus toch beschadigd. Een aantal woningen zal nog een dag zonder gas zitten, aldus netbeheerder Stedin.

De lekkage ontstond rond half vier 's tijdens graafwerkzaamheden in de straat. Monteurs hebben de gastoevoer stilgelegd, zodat de brand uitdoofde. Dat gebeurde door middel van een soort ballonnen die in de leidingen werden gestopt.

Omdat het gas brandde, bestond volgens de hulpdiensten geen explosiegevaar.
Samen sterk in de hulpverlening!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Hmmm. De gasvlam zit niet in de buurt van de gevels. Zolang het brandt, is het gevaar gering. GRIP1 ?

Als ik het hiermee vergelijk:

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/3136-gasbrand-in-de-tuin (kleine brand) en
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-branden/3549-gaslek-buiten-ontbrandt (middelbrand)

dan heb ik zoiets van 'daar zou dan ook veel meer opgeschaald moeten zijn' denk ik.

Peen
Redacteur van


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
GRIP Situaties word beslist door de brandweer maar ik moet wel zeggen dat de afgelopen tijd erg veel met GRIP word gesmeten...

GRIP 1 wordt afgekondigd wanneeer gecoördineerd optreden van de operationele diensten op de plaats van het incident gewenst is.

is het gewenst bij een gaslek van het optreden van de operationele diensten?

Voor mijn gevoel als leek en zie het van een afstand, gaslek, gas(steek)vlam, word gekoeld door de brandweer, energiemaatschappij sluit gastoevoer af, einde incident..

De diensten werken dan samen in het Commando Plaats Incident (CoPI). Dit multidisciplinaire team staat onder leiding van de Leider CoPI, die wordt geleverd door brandweer of politie. De burgemeester wordt altijd geďnformeerd.

Moet de Burgemeester geinformeerd worden wanneer het betreft om een gasvlam?

Precies zoals Peen zegt, zolang der een gasvlam er is dan is het gevaar gering... en er is niemand gewond geraakt...

Nou brandweer mensen verklaar je nader...
zoals ik het al zei, ik ben maar een leek, maar dit vind ik :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Er zal wel een gegronde reden voor zijn dat er is opgeschaald naar Grip 1.

 Overigens kun je van situaties als deze wel mooie plaatjes maken!
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!