Nationale Politie: het Real Time Intelligence Center (RTIC)

Auteur Topic: Nationale Politie: het Real Time Intelligence Center (RTIC)  (gelezen 21982 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
Infobevragingen doen we gewoon via de porto op het hoofdkanaal (gezien de drukte kan dat bij ons nog) Dan kan ook iedereen mee luisteren en kunnen collega's nog wel eens wat extra info doorgeven die bijvoorbeeld bij de meldkamer niet bekend is.

En binnen kort krijg je voor dat soort zaken het RTIC(Real Time Intelligence Center). Elke eenheid krijgt er een en in totaal dus 11 RTIC in den landen.

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2012, 14:23:21
En binnen kort krijg je voor dat soort zaken het RTIC(Real Time Intelligence Center). Elke eenheid krijgt er een en in totaal dus 11 RTIC in den landen.

Ja inderdaad, daar gaan een aantal mensen van onze meldkamer naartoe. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Het zal in ieder geval niet verslechteren.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2012, 14:36:31
Ja inderdaad, daar gaan een aantal mensen van onze meldkamer naartoe. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Het zal in ieder geval niet verslechteren.

In het Amsterdamse kennen we al district plots die de informatie voorziening doen naar collega's op straat. Per district zijn er in de ochtend en de avond dienst 3 man voor ingedeeld. Of te wel 30 fte's per dag. De bezetting van het RTIC wordt een stuk minder. In het totaal 20 fte's dus ben wel benieuwd hoe dat gaat worden opgevangen.

mike

• Senior gebruiker

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2012, 14:41:11
In het Amsterdamse kennen we al district plots die de informatie voorziening doen naar collega's op straat. Per district zijn er in de ochtend en de avond dienst 3 man voor ingedeeld. Of te wel 30 fte's per dag. De bezetting van het RTIC wordt een stuk minder. In het totaal 20 fte's dus ben wel benieuwd hoe dat gaat worden opgevangen.

Dat gaat er straks net als het RIC kanaal aan toe. Dus met aanvraag spraak en dan wachten tot je aan de beurt bent.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2012, 14:58:44
Dat gaat er straks net als het RIC kanaal aan toe. Dus met aanvraag spraak en dan wachten tot je aan de beurt bent.

Voor zo ver ik begrepen heb krijgt het RTIC geen C2000 verbinding met eenheden op straat......

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2012, 15:03:37
Voor zo ver ik begrepen heb krijgt het RTIC geen C2000 verbinding met eenheden op straat......

Dan heb ik hetzelfde begrepen. Alles gaat telefonisch.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2012, 15:29:08
Apart, van de week werd er op de Eenhoorn gezegd dat het portofonisch zou gaan gebeuren. Echter niks is zo veranderlijk als de politie. Ik ga het allemaal beleven tzt.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2012, 16:02:36
Vroeger had je in Rotterdam op ik meen kanaal 2 of 6 van de mobi de HKD ( Herkenningsdienst ) voor bevragingen kan ik dit RTIC hiermee vergelijken ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

mike

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2012, 17:10:22
Reinder Doeleman over Real time intelligence

“We willen toe naar ‘real time intelligence’. Medewerkers van een ‘real time crime center’ proberen direct mogelijke daders aan een misdrijf te koppelen en agenten op straat informatie te verstrekken. Eerder dit jaar hebben we hier al zes weken mee geëxperimenteerd in het kader van de aanpak van overvallen. Als daar een melding van binnenkomt, zoeken we bijvoorbeeld gelijk uit wat de vluchtroutes kunnen zijn.” Aan het woord is ir. Reinder Doeleman EMIM, plaatsvervangend dienstchef Regionale Informatie Organisatie in Amsterdam-Amstelland. Het korps is een van de koplopers op het gebied van nieuwe ontwikkelingen op het gebeid van ICT en intelligence. Mede daarom werd Doeleman gevraagd een dag te verzorgen bij de leergang ‘Politiekunde voor nieuwe leidinggevenden’. Hij was ook een van de deelnemers aan de leergang. Wat maakte dat hij wilde participeren met zijn 12,5 jaar ervaring bij de politie?

Brug tussen ICT en politievak
Doeleman: “Ik ben sinds 4,5 jaar executief. Het is mijn taak ervoor te zorgen dat ICT en informatie executieven helpt hun werk beter te doen. Als ik een goede brug wil slaan tussen die twee werelden dan is het belangrijk dat ik ook de operationele wereld goed begrijp. Daarom was ik al tijden op zoek naar een voor mij geschikte opleiding. Die vond ik in Politiekunde voor nieuwe leidinggevenden. Daarbij kan ik steeds kiezen tussen een aantal modules en zo precies die kennis opdoen over het politievak die ik kan gebruiken.”

Ondergedompeld
De leergang besteedt steeds een dag aan een specifiek onderdeel van het politiewerk. “Gaat het bijvoorbeeld over Grootschalig optreden dan wordt je een hele dag ondergedompeld in casussen uit de praktijk. Ook de dag over integriteit sprak me aan. Door te ervaren hoe anderen met dat onderwerp omgaan, werd me duidelijk hoe complex het is. Door de verhalen van anderen groeide het inzicht hoe belangrijk het is op kleine signalen te letten van de mensen die je aanstuurt. Ik realiseer me nu nog beter dat het nodig is alert te zijn en door te vragen als mensen je iets vertellen.”

Integrale bevragingen
De dag die hij met Wilbert Paulissen verzorgde ging (hoe kan het ook anders) over ICT en Informatiegestuurde Politie. “We lieten zien wat de complexiteit en omvang van ICT binnen de politie betekent. Hoe gebruik je bijvoorbeeld informatiesystemen? Moeten medewerkers een zoekvraag in 14 systemen verschillende systemen intikken of vind je daarvoor een technische oplossing? In Amsterdam kiezen we voor dat laatste en werken we met het systeem Integrale bevragingen. Dat levert een enorme tijdwinst op en een veel grotere kans op resultaat. Inmiddels werken ook enkele andere korpsen ermee.”

Leren van andere korpsen
“Het was voor mij heel prettig ervaringen te delen met collega’s uit andere korpsen. Amsterdam-Amstelland is zo groot en er gebeurt zo veel dat je je blik op Nederland kunt verliezen. Doordat je elkaar ontmoet, realiseer je dat er ook veel gebeurt bij andere korpsen en dat je van elkaar kunt leren.”

Meer informatie
In september start een nieuwe serie modules Politiekunde voor nieuwe leidinggevenden.
http://spl.politieacademie.nl/Nieuws/Nieuwsbrief/Nummer23/ReinderDoelemanoverRealtimeintelligence/tabid/1101/Default.aspx