Nationale Politie: het Real Time Intelligence Center (RTIC)

Auteur Topic: Nationale Politie: het Real Time Intelligence Center (RTIC)  (gelezen 22035 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2012, 16:32:44
PolitieRR ‏@PolitieRR

Vanavond in het NOS-journaal: het Real Time Intelligence Center zorgt voor meer heterdaadkracht en veiligheid. pic.twitter.com/pwq8fd69

31 december 12 om 16:27
Samen sterk in de hulpverlening!

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2012, 18:01:36
Martine Vis @PRRVis
Net op de meldkamer voor het NOS journaal en NOS radio 1 kort wat mogen vertellen over het RTIC.
15:55 uur - 31 Dec 12 · Twitter for BlackBerry®

Kan helaas op de site van de NOS er nog geen opnames van vinden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl

mike

• Senior gebruiker

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #26 Gepost op: 2 januari 2013, 20:37:42
Is dit RTIC nu eigenlijk precies hetzelfde als wat wij hier op het forum doen?
Het zoeken (scannen) naar nieuws, het volgen van twitterberichten en allerlei andere "kanalen" gebruiken om erachter te komen wat er precies aan de hand is?

Is dit dan afgekeken uit de praktijk (die dus al bestond) of is het idee over komen waaien vanuit een ander land (Amerika misschien)?
Wanneer zijn deze ideeën ontstaan en hoe is hieraan invulling gegeven?
Het is natuurlijk wel prachtig dat dit nu gebeurd.
Zijn het trouwens allemaal politiemensen die deze taak uitvoeren en hebben ze de ervaringen en leermethoden zelf aangeleerd of was hier een opleiding voor nodig?

Ik ben er wel benieuwd naar want ik vindt het helemaal van deze eeuw.  O0
Ik hoop dat hiermee de pakkans vergroot wordt, er beter gemonitord (fout geschreven?) wordt en er een hoop ellende (onduidelijkheid) voorkomen wordt. Succes met dit nieuwe medium in ieder geval.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Shire

• Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • Back to the sixties.
Reactie #27 Gepost op: 2 januari 2013, 20:59:16
Dit is in de vorige eeuw begonnen tijdens risico-voetbalwedstrijden om in te kunnen spelen op eventuele vooropgezette ordeverstoringen.
Toen werd de media (kranten, supportersblaadjes etc) heel scherp in de gaten gehouden door o.a. het RTIC.
Nu kan dat door de sociale media in de gaten te houden en te koppelen aan al lang bestaande systemen zoals camerabeveiliging, kentekenregistraties (RDW) en enkele andere in het filmpje genoemde instanties.
Hierdoor ontstaat er een compleet beeld over personen, organisaties en zelfs complete straten.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #28 Gepost op: 2 januari 2013, 21:27:08
Dus toen bestond het RTIC al, of heette het toen anders en gebeurde het in het "geheim"? (al is geheim hier misschien een te groot woord voor)

Het is wel heel interessant werk lijkt mij. Ben benieuwd wat de antwoorden zijn op mijn andere vragen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 2 januari 2013, 21:29:43
Er zijn 'trainingen', vooral op het gebied van tools welke gebruikt worden. Deze wijzigen veel en vaak. :)