inwendige bloedingen???

Auteur Topic: inwendige bloedingen???  (gelezen 21127 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

001

• Gast
Gepost op: 25 februari 2005, 18:50:07
heb ff een vraag: wie kan mij vertellen hoe ik een inwendige bleoding kan herkennen?? en wat ik er aan kan doen om deze eventueel te "vertragen"??

alvast bedankt
groetje!!!
001

FP924

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2005, 18:59:26
Ik heb dan alleen maar een BHV cursus gehad dus erg veel verstand heb ik er niet van, maar mij is mij geleerd dat je een inwendige bloeding heel moeilijk kunt herkennen. Als het een ernstige inwendige bloeding is zal het slachtoffer wel in shock raken.

En wat je eraan kunt doen? Zo snel mogelijk 112 bellen, voor de rest zit er niet veel op vrees ik.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2005, 19:03:13
Je kan inderdaad weinig doen aan een inwendige bloeding...

Mischien als er een bloeding in het been is dat je een drukpunt kan gebruiken om het te verminderen. Maar in de buik/borst streek zit er niets anders op de de ambu bellen.

Net als wat FP924 al zegt. Letten op verschijnselen van shock en wat geeft het slachtoffer aan, pijn in de buik?

001

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2005, 19:22:47
en als je het hebt over een minderernsitge inwendige bloeding?? is dat ook te herkenne??

FP924

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2005, 19:29:12
en als je het hebt over een minderernsitge inwendige bloeding?? is dat ook te herkenne??

Ik denk dat dat nog veel moeilijker te herkennen is dan een ernstige inwendige bloeding. Bij een minder ernstige zal het in ieder geval langer duren voordat er shock optreed. En een shock is zo'n beetje het enige waaraan je een inwendige bloeding kunt herkennen..

jee-pee

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2005, 19:51:50
Minder ernstige inwendige bloeding?
Mogelijkheid van bloed bij de ontlasting/braken, en so zal wat vage klachten opgeven.
Vertragen zou je kunnen wanneer een drukpunt aanwezig zou zijn. In een buik lijkt me dat enigzins moeilijk.
Wat kan helpen is dat je de benen van je so omhoog legt zodat er extra bloed beschikbaar is en zodat je so langer bij bewustzijn blijft

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2005, 21:44:46
Het verhaal is van belang. Hoe is het ongeluk gebeurd? Als je (ernstig) inwendig kunt vermoeden is het van belang om iemand verder te laten onderzoeken door ambu en/of arts.
Naast de bekende shock-verschijnselen kun je ook denken aan pijn-klachten. Een bloeding gaat vaak gepaard met pijn.
Verder kun je even controleren of uitwendige verschijnselen van blauwe/rode plekken en beschadigingen.
Zeker even de pols voelen een zwakke pols is ook een indicatie van een lage bloeddruk.

FP924

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2005, 22:59:14
Zeker even de pols voelen een zwakke pols is ook een indicatie van een lage bloeddruk.

Juist, dat was hem. Ik wist dat je nog iets moest doen bij het vermoeden van een inwendige bloeding. Logisch ook natuurlijk, bloedverlies > minder bloed in omloop > lagere bloeddruk, en dan kun je voelen aan een zwakke pols.

Ridder Pim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 maart 2005, 10:50:54
Bij verlies van circulerend bloedvolume zal het lichaam gaan compenseren.  De pols wordt inderdaad zwakker door de bloeddrukdaling.
De hartfrequentie gaat omhoog en het lichaam probeert zoveel mogelijk bloed bij de belangrijke organen te houden door bloed te ontrekken van armen, benen en huid (perifere vasoconstrictie).
Dit laatste kun je herkennen aan een bleke, koude huid en een vertraagde capillaire refill.

Het enige wat je kunt doen voor een patiënt met een inwendige bloeding is hem of haar zo snel mogelijk in het ziekenhuis te krijgen.
Chirurgisch ingrijpen is namelijk de enige optie die er is om de bloeding te stelpen.

001

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 maart 2005, 15:45:31
mss. een domme fraag maar : "vertraagde capillaire refill", wat is dat???