Super knap van jullie!!
En tevens ouders die verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen. Dat zie ik helaas ook anders. Het wordt tijd dat er wordt uitgegaan van mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden. Er wordt te snel gezegd dat dat leerlingen met een stoornis iets niet kunnen i.p.v. dat zij iets wel kunnen.
Ik heb een leerling gehad met advies praktijkschool. Hij is uitgestroomd op VMBO-K. Gewoon omdat het kan
RemRoof
Zeker weten.
Ik heb respect voor ouders die niet bezwijken onder de druk van scholen en buitenstaanders om hun kind wel te laten testen of aan de medicatie te krijgen. Dat kost waarschijnlijk soms veel kracht. Ik walg van leerplichtambtenaren die de ouders en het kind lastig vallen. De kans is groot dat dat figuur het alleen maar lastiger maakt.
Als ik de omschrijving van Moon lees is deze jongen geen ziek iemand of een probleem. Ik ben veel ouder en in mijn klas zaten ontzettend veel van dit soort jongens. De jongens die leren niet leuk vonden maar hard werken prachtig vonden, hoe meer werken hoe liever. Ze zijn allemaal uitstekende vakmensen geworden, timmermannen, bouwvakkers, monteurs, enz.
Soms denk ik tegenwoordig dat de norm is dat je kind HBO of universiteit moet doen. Precies dezelfde kinderen die vroeger naar de huishoudschool of ambachtschool gingen omdat de universiteit nooit haalbaar was of omdat ze er geen behoefte aan hadden moeten in 2013 met alle geweld naar de HBO of universiteit.
Misschien komt het omdat men denkt dat HBO garantie is op een goede toekomst voor je kind. Ik denk dat er over een paar jaar heel veel mensen met HBO of universitaire opleidingen (politicologie, kunstgeschiedenis, bedrijfseconomie, enz) moet vechten om een baantje bij McDonalds.
Jongens zoals de zoon van Moon die hard en veel werken leuk vinden kunnen van oudere vakmensen leren meubels maken, loodgieter worden, lasser worden, enz. Hard werken maakt hem gelukkig, gelukkig zijn is iets wat het belangrijkste is in het leven. De vakmensen (zoals in de zin van oude ambachtsschool) vormen een klein groepje waardoor ze waarschijnlijk wel aan het werk komen in de toekomst.
In mijn tijd waren mensen met een universitaire studie achter de rug een exclusief gezelschap dat daardoor een goede toekomst kreeg. We gaan steeds meer de kant op dat er een enorm overschot is aan HBO/universitair geschoolden en er amper nog mensen zijn die keihard en vreselijk goed kunnen werken met hun handen.