Omgang met autistische personen / autipas

Auteur Topic: Omgang met autistische personen / autipas  (gelezen 10097 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Gepost op: 13 juli 2012, 12:39:38
Naar aanleiding van een discussie op het forum van Flitsservice.nl (http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/fijn-weer-een-politie-010-filmpje-t74789-50.html) welke weer ontstaan is naar aanleiding van onderstaand filmpje:

hekel aan politie

Wil ik hier eens de vraag stellen hoe er in het dagelijks werk van politieagenten omgegaan wordt met personen met een autistische stoornis / personen die aangeven een autipas bij zich te hebben.

Is men bekend met de wijze waarop je het beste een persoon met een autistische stoornis kan benaderen etc.

Let op: het doel is niet het handelen in het filmpje te bediscussiëren! Het gaat mij puur om of er ervaring / training etc.

Wat nuttige informatie om dit topic een start te geven:

Wat is autisme:

Citaat
Iemand heeft een autistische stoornis als er sprake is van:

a. Een stoornis in het contact met andere mensen.
Sommigen houden zich volledig afzijdig. Anderen zoeken juist te veel contact, maar het blijft een bizar éénrichtingsverkeer. Voor beide groepen blijven mensen onvoorspelbare wezens, die je niet echt kunt begrijpen of aanvoelen.

b. Een stoornis in communicatie en taalgebruik.
Velen spreken niet of nauwelijks, anderen praten wel, maar op een eigenaardige manier (stemgeluid, woordkeus, veel herhalingen). Sommigen zijn misleidend welbespraakt doch ook voor hen blijft het vaak éénrichtingsverkeer. Allen kunnen hun gevoelens moeilijk onder woorden brengen. Ook het verstaan en hanteren van gebarentaal en mimiek schept voor hen problemen en verwarring.

c. Een stoornis in het voorstellingsvermogen.
Mensen met een autistische stoornis hebben moeite zich een juiste voorstelling te maken van iets wat niet aanwezig is, van wat er gaat komen of van wat er geweest is. Ze hebben steeds "plaatjes" of eenvoudige teksten nodig om het zich voor de geest te halen. Zij kunnen zich moeilijk ergens op voorbereiden of iets verwerken. Zij hebben geen fantasie of een teveel aan fantasie, waardoor ze meegesleept worden in vaak angstige gedachtenspinsels.

d. Een opvallend beperkt gebied van belangstelling en activiteiten.
Mensen met een autistische stoornis worden vaak slechts geboeid door één of twee voorwerpen, activiteiten of gedachten. Zij blijven hieraan kleven en kunnen in een eindeloos herhalen vervallen van b.v. open en dicht draaien van kranen, dezelfde muziek beluisteren, of het steeds maar praten over een bepaald onderwerp b.v. landkaarten of dinosaurussen.

http://www.autismeinfocentrum.nl/fetch_faqs_cat.html?mnu=tmain100:sfaqs105&s=1&l=nl&t=1342175705&queryname=usr_cat_faq&oid=19782636&full=0

Wat is de autipas:

Citaat
De AUTIPAS

De AUTIPAS is ontwikkeld naar Engels voorbeeld en is een persoonlijke pas waarop, behalve de contactgegevens van de pashouder, ook de belangrijkste kenmerken van autisme worden uitgelegd. Autisme is een aangeboren, ingrijpende, maar onzichtbare handicap. Daarom is het zo belangrijk dat mensen met autisme hun problematiek kunnen uitleggen op een eenvoudige en duidelijke manier. Daarbij is de pas ook discreet. Omdat de kenmerken van autisme per persoon verschillen, geeft de pas de mogelijkheid om aan te vinken welke kenmerken typerend zijn voor de pashouder

Veel mensen met autisme vertonen bijvoorbeeld rigide gedrag en verdragen geen of nauwelijks fysieke aanraking. Zo ook de autistische vliegtuigspotter die, in tijden van terreurdreiging, weigerde zijn naam te noemen. Hij werd vervolgens opgepakt en belandde totaal overstuur in de cel.

De meeste mensen met autisme houden van structuur, vaste regels en gebruiken.

Bij sommige kan een lichte afwijking van de routine al leiden tot paniek die voor de ongeïnformeerde toeschouwer niet te doorgronden is.
In alle contacten met hulpverlening, leerkrachten, overheidsinstanties, zorgverleners, etc. en in crisissituaties kan de AUTIPAS uitkomst bieden. Bij een test werd de pas erg positief ontvangen. Een ouder gaf aan er meteen drie te bestellen; haar dochter ging nu naar de middelbare school en dan hoefde ze niet alle leerkrachten uitgebreid uit te leggen dat haar kind ‘een beetje anders’ is. ‘Even de pas laten lezen en je komt een heel eind’. Ook kan de pas bij veel mensen met een vorm van autisme de huiver wegnemen om de straat op te gaan of tripjes te ondernemen.

Wat doet u als iemand u de Autipas aanreikt?

Citaat
• Raak een persoon met autisme niet onnodig aan
• Leg eerst uit wat u gaat doen en ga na of u goed begrepen bent voordat u tot actie over gaat
• Stel simpele, eenduidige vragen
• Vermijd ironie, sarcasme en gebruik geen overdrachtelijke taal of vergelijkingen
• Geef iemand met autisme extra bedenktijd om uw informatie op te nemen
• Bedenk dat de persoon met autisme niet onbeleefd wil zijn door u niet aan te kijken

Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2012, 14:14:12
Waar ligt de grens?

Moet een agent ook bijscholing krijgen in het te benaderen van een persoon met:

-onder invloed van drugs
-alcohol
-medicijnen
-psychotisch
-schizofreen
-suïcidaal
-onder in vloed van voodoo-gebruiken
-drugs, ook steeds weer andere soorten en uit andere culturen
-fobieën
-getraumatiseerden
-geretardeerden
-allerlei soorten emoties, ook nog eens cultuurafhankelijk

Ga maar door. Als iemand een strafbaar feit heeft gepleegd en diegene moet mee, dan gaat ie mee. Lijkt me. Op het bureau kan altijd verder worden gekeken hoe of wat. Maar in een situatie op straat kun je denk ik niet verwachten van de politie, dat ze ter plaatse adequate hulp kunnen regelen. Daar zijn heel andere takken van sport mee gemoeid.

En in mijn ervaringen kunnen agenten vaak best goed inschatten met wat voor categorie ze te maken hebben en passen daar ook hun manier van benaderen op aan, voor zover mogelijk.

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2012, 15:30:02
Als iemand een strafbaar feit heeft gepleegd en diegene moet mee, dan gaat ie mee. Lijkt me. Op het bureau kan altijd verder worden gekeken hoe of wat. Maar in een situatie op straat kun je denk ik niet verwachten van de politie, dat ze ter plaatse adequate hulp kunnen regelen. Daar zijn heel andere takken van sport mee gemoeid.

Het gaat in mijn ogen ook niet om het regelen van adequate hulp, maar wel over het op de juiste manier benaderen van iemand die mee moet...

Wat ik in het topic op Flitsservice ook al heb aangegeven:

Als er een vuurwapengevaarlijke verdachte rondloopt dan ga je ook niet zomaar die persoon aanhouden. Dan wacht je op versterking, eventueel zelfs het AT.

Waarom kan dit niet bij het benaderen van iemand die autistisme of een andere stoornis heeft? Wachten op iemand die meer ervaring / kennis heeft van hoe je zo iemand zonder te veel problemen mee kan nemen? Ook met het oog op eventuele "vervolgschade". Onderstaand is iets wat ik zelf met mijn neefje heb meegemaakt:

Een paar jaar geleden heb ik een ballon laten knappen naast m'n autistische neefje terwijl we samen in zijn blokhut zaten. Dat is nog steeds niet helemaal goed, hij heeft mij nog altijd niet terug in vertrouwen genomen in de omgeving van de blokhut. Overal in huis gaat het goed, maar in de buurt van de blokhut vertrouwt hij me gewoon niet.

Hetzelfde kan gelden voor de jongen in de film. Hij kan door deze ervaring een dusdanige muur om zich heen bouwen voor mensen in een politieuniform, dat hij nooit meer "fatsoenlijk" met een politieagent om kan gaan zonder hulp. Ligt volledig aan de vorm / zwaarte van het autisme.

Oja: dronken, stoned etc. valt in mijn ogen niet onder een permanente, gediagnostiseerde stoornis.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2012, 15:46:13
Van een doodgewone agent, die op een doodgewone melding afgaat hoeven (en mogen) we niet verwachten dat....etcetera. Omtrent dat punt zijn we het eens.

Het gaat in mijn ogen ook niet om het regelen van adequate hulp, maar wel over het op de juiste manier benaderen van iemand die mee moet...

Juist, en dat kan je op straat wel verlangen, maar hoef je niet te verwachten.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2012, 18:24:56
Maar zoals er in het filmpje zelfs door de Ouders Of Buren wordt geroepen Hij is Autistische raak hou hem niet vast of pak hem beet en toch blijft Mevr hem vasthouden als dit wordt gezegd laat dan gelijk los en roep op dat moment er iemand bij die hier iets meer verstand van heeft als je dat zelf niet weet. Je kan ook nog contact opnemen met de GGD hoe je op dat moment dient te handelen.

Nu ga ik uit eigen ervaring spreken Mijn zoon heeft ADD-ODD en vooral dat laatste maakt het interessant ook bij deze raak hem niet aan en zeker hou hem niet vast de kans is groot dat diegene en de rest plat op de grond belanden. We hebben Hem met behulp van het behandelcentrum en medicatie wel al zover dat hij het eerst gewoon kan vertellen wat hij heeft en dat je hem niet moet aanraken of vast pakken dat kan hij nog een 2e keer doen (maar dat hangt ook van de persoon af en hoe die tegen hem praat of omgaat).
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2012, 18:36:57
Maar zoals er in het filmpje zelfs door de Ouders Of Buren wordt geroepen Hij is Autistische raak hou hem niet vast of pak hem beet en toch blijft Mevr hem vasthouden als dit wordt gezegd laat dan gelijk los en roep op dat moment er iemand bij die hier iets meer verstand van heeft als je dat zelf niet weet. Je kan ook nog contact opnemen met de GGD hoe je op dat moment dient te handelen.
Ja zo ken ik er nog een paar.... Je moet eens weten hoe vaak omstanders (familie etc.) zich met een aanhouding bemoeit, over het algemeen beloven ze gouden bergen, maar bijna altijd eindigt het met een VD die de spat neemt....  ::)

Ik snap best dat je niet alles voor waar aanneemt wat gezegd wordt, en om in deze situatie nou een stap achteruit te doen en eerst even te gaan bellen met de GGD?.... Dat zie ik echt niet gebeuren.

En ja, ook een autist gaat mij bij in de boeien als hij aangehouden wordt en niet meewerkt/agressief is. Mijn eigen veiligheid gaat toch echt voor die van de verdachte.

Maar goed, zoals de topicstarter al schrijft, het gaat niet om dit filmpje maar of er ervaring/training op dit gebied is. Ik heb het nooit langs zien komen tijdens de opleiding, dus nee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2012, 19:48:49
Dan wordt het hoog tijd dat dit dus wel in de opleiding behandeld gaat worden.

Ook voor de veiligheid van de dienders zelf er zal er maar een zijn die bv. de Agente uit het Filmpje een ros had gehad omdat ze niet wil loslaten of iemand wil proberen om boeien om te doen.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2012, 20:56:55
Maar dan wordt het in de opleiding behandeld en dan? Geen twee autisten zijn hetzelfde. Bij de een kan iets wel en bij de ander niet. En hoe weet je of iemand ook echt autist is? Hou zou de eerste niet zijn die ineens de spat neemt. Een verdachte die ik vast heb laat ik niet zo maar meer los. Er kan nog zo'n mooie moeder met haar blauwe ogen roepen dat hij autist is maar er zijn ook zat moeders die willen 'helpen' met de aanhouding van een kind en vervolgens gewoon zwaar de aanhouding gaan belemmeren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2012, 21:34:20
Even als leek: ik heb ook een zoon met ADD en ODD. Inderdaad wil hij absoluut niet aangeraakt worden zonder zijn zeldzame toestemming, maar aan de andere kant ga ik er helaas voor hem en tot ergenis van andere ouders met kinderen met een dergelijke stoornis vanuit dat als het
zou gebeuren hij het ernaar gemaakt heeft. Nu overheerst zijn ODD voornamelijk in het verbale en dat geeft wel problemen. Ook door de ADD neemt hij dingen vaak erg letterlijk en levert dat wel eens problemen op. Maar al doende leert hij ervan.

Ik denk niet dat een agent rekening kan houden met alle stoornissen en gedragsproblemen. In extremere gevallen lijkt het me dat men weet dat er bijvoorbeeld met leiding samengewerkt wordt. Zoals bij mensen op woongroepen ed. Daarnaast zijn er ook mensen die een lichte vorm van autisme/AD(H)D of wat dan ook hebben en dit gewoon gebruiken als excuus.

Een stoornis heb je, maar het is geen object om je achter te verschuilen. De aanpak verschilt ook weer van persoon tot persoon en je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze ook nog therapeutisch opgeleid worden.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Boogje

• Forum gebruiker
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2012, 01:23:07
Even als leek: ik heb ook ....therapeutisch opgeleid worden.
+1
ook ik denk niet dat dit een haalbare of reeele kaart is. Ieder mens heeft zijn of haar eigen grote en/of kleine problemen/stoornissen, die per moment verschillen kunnen. Als ik net een dierbare onder een auto heb zien komen zal ik anders reageren als dat ik net naar een leuke film ben geweest. En wat Red ook al zegt, er wordt veel geroepen, maar in de meeste situaties zal er geen tijd zijn om hierop in te spelen. Als ik wordt gearresteerd kan ik ook heel hard gaan roepen dat ik niet geboeid mag worden omdat ik smetvrees heb om vervolgens in een oogwenk de agent een poffer te geven omdat ik lekker geen smetvrees heb.

En zo'n pas is op zich mooi in normale situaties, en ik vind ook dat in normale situaties zoveel mogelijk rekening mag worden gehouden met ieders Zijn, maar in excess-situaties zal in eerste instantie die pas niet kunnen helpen, want de agent(en) in kwestie weten niet of je op dat moment een pas pakt of een wapen. En dan telt de veiligheid denk ik zwaarder dan het welbevinden.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl