Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening

Auteur Topic: Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening  (gelezen 14352 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Het betrof hier een zeer grote oefening OGS (Ongeval Gevaarlijke Stoffen) op de Philips High tech Campus in Eindhoven waaraan een groot aantal hulpverleners deelnamen. Deze brandweerman, gekleed in een chemiepak, kwam zonder perslucht te zitten en kwam strompelend naar buiten (foto 1), z'n collega druk gebarend dat er iets aan de hand was. Hij is door het vanwege de oefening reeds aanwezige medische personeel ter plekke behandeld en tijdelijk ondergebracht in de SIGMA tent (foto 2). Even later is hij opgehaald door een ambulance en voor controle naar het ziekenhuis gebracht (foto 3) omdat hij als gevolg van het tekort aan lucht ook hartritmestoornissen had.
 
Bij de evaluatie van de oefening kregen we te horen dat de desbetreffende brandweerman ter observatie is opgenomen in het ziekenhuis maar mogelijk vandaag al naaar huis mag. Hij zou het naar omstandigheden goed maken.




Namens ons in ieder geval heel veel sterkte en beterschap gewenst aan de betreffende brandweerman.


Op verzoek van de desbetreffende brandweerman de foto's verwijdert.
Ronald


Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2005, 13:36:27
tja,namaens mij ook de sterkte voor de collega.maar wat mij verbaast dat er een waarnemer vlakbij staat en niets doet  >:(


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2005, 13:37:41
Inderdaad een vervelende toestand. Geluk bij een ongeluk was dat wel de medische hulpdiensten al ter plaatse waren.

Sterkte voor het slachtoffer.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2005, 13:39:45
tja,namaens mij ook de sterkte voor de collega.maar wat mij verbaast dat er een waarnemer vlakbij staat en niets doet  >:(

Nou eigenlijk had niemand echt door hoe ernstig de situatie was.... Iedereen stond een beetje te kijken van "wat staan ze nou te zwaaien". Echt schreeuwen kun je niet door zo'n pak. Eén bevelvoerder had wel de ernst situatie van de situatie door en schreeuwde onmiddelijk "Open dat pak, en snel! help die vent, no play, no play."
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2005, 13:45:35
Nou eigenlijk had niemand echt door hoe ernstig de situatie was.... Iedereen stond een beetje te kijken van "wat staan ze nou te zwaaien". Echt schreeuwen kun je niet door zo'n pak. Eén bevelvoerder had wel de ernst situatie van de situatie door en schreeuwde onmiddelijk "Open dat pak, en snel! help die vent, no play, no play."
dan was er teminste nog iemand zo helder,en ik weet uit ervaring hoe het is om in zo,n pak te zitten.Zelfs als het -8 is buiten zweet jeje nog een ongeluk,en als dan ook je lucht op is  :-X :-X :-X :-X


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2005, 13:53:34
dit is zeker erg, kunnen ze zelf dat pak niet openmaken ofzo?

ik neem toch aan dat je het snel merkt als je geen lucht krijgt, kunnen ze dan niet communiceren met anderen?
ik vind dat het een beetje erg ver is gegaan (maar dat zie ik als leek dus)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2005, 13:56:57
dit is zeker erg, kunnen ze zelf dat pak niet openmaken ofzo?

ik neem toch aan dat je het snel merkt als je geen lucht krijgt, kunnen ze dan niet communiceren met anderen?
ik vind dat het een beetje erg ver is gegaan (maar dat zie ik als leek dus)
nee in zo,n pak ben je helemaal afgesloten van de buitenlucht.Het pak wordt ook gesloten door een helper die jouw aankleed,dus je kunt niet zelf je pak opendoen.
De communicatie gebeurt middels een portofoon,maar als je lucht op is praat dat niet makkelijk meer  :-X :-X :-X
Maar hoe het komt dattie zonder lucht is komen te zitten ? ??,geen idee niet op zijn meter gelet in iedergeval  :-\


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2005, 14:01:24
owkej, dan nog merk je volgens mij als je lucht minder begint te worden en dan nog kun je even praten

als je dan gewoon roept door die porto van no play ik heb geen lucht help. dan zullen ze je wel helpen denk / hoop ik   ;)

maar dan nog is het een uitermate vervelende situatie
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2005, 14:03:30
owkej, dan nog merk je volgens mij als je lucht minder begint te worden en dan nog kun je even praten

als je dan gewoon roept door die porto van no play ik heb geen lucht help. dan zullen ze je wel helpen denk / hoop ik   ;)

maar dan nog is het een uitermate vervelende situatie
nouja,het vervelende is dat we er niet bij zijn geweest.Dus zullen we het nog even niet weten,maar het lijkt mij dat er wel een nader onderzoek komt  :-\


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2005, 14:05:06
Is er eigenlijk geen standaard gebaar dat je als brandweerman met je armen kunt maken om aan te geven dat het een no play situatie betreft?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !