Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening

Auteur Topic: Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening  (gelezen 14351 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2005, 18:34:29
Ik moet me even corrigeren, ik had niet gelezen dat het een chemiepak betrof maar was er vanuit gegaan dat het om een gaspak ging.......


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2005, 19:22:36
Ik moet me even corrigeren, ik had niet gelezen dat het een chemiepak betrof maar was er vanuit gegaan dat het om een gaspak ging.......


kan gebeuren he  ;D ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2005, 19:53:58
Ik moet zeggen dati k het een heel apart verhaal vind.
Dat zoiets in de praktijk voorkomt kan ik me nog eerder voorstellen dan in een oefensitutatie. Gezien de spanning tijdsdruk mogelijke slachtoffers etc etc..

Ik snap niet dat je niet op je terugtochwaarschuwingssignaal reageert. Deze lucht moet je eigenlijk al niet meer gebruiken laat staan deze op te maken. Hiervan uitgaande natuurlijk dat deze goed gefunctioneerd heeft.

Zo te zien hebben ze een losse portofoon gebruikt waarmee in mijn ogen toch duidelijk NO PLAY NO PLAY geroepen kan worden. Dit is voor iedereen een bekende sein en daar zal dan ook naar gehandeld moeten worden. Ik kan me voorstellen dat er vooraf geen duidelijke veiligheidsafspraken gemaakt zijn. Dit doe je (tenminste bij ons) niet bij iedere oefening alleen maar als er een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Bijvoorbeeld echt vuur)  Maar ik ben er niet bij geweest dus is het heel makkelijk of juist moeilijk om te oordelen.


In ieder geval veel succes en hopen dat we er met zijn allen toch iets van kunnen leren om dit soort "problemen of voorvallen" in de toekomst niet meer te hebben


firemanr

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2005, 20:12:22
Zo te zien gaat de rits van onder naar boven open en is het zeker mogelijk om zelf je pak te openen.
Ook is het mogelijk om de lucht uit je pak in te ademen, natuurlijk niet lang, maar lang genoeg om jezelf te bevrijden. Heb het namelijk zelf ook al eens ondervonden om zonder lucht te komen zitten in een gaspak.
Gewoon rustig blijven, je masker van je gezicht doen en terwijl je rustig doorademt, je rits openen. ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2005, 20:13:31
p.s. wat ik ook raar vindt: als het een oefening betreft, waarom trekt zijn maat dan niet zijn rits open als hij ziet dat het niet goed gaat????

Verder veel succes gewenst voor het slachtoffer. :-\


firemanr

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2005, 20:18:09
En zelfs in een examen van de NBBE staat er een vraag over in: vraag 12.

http://www.nbbe.nl/examen/412

 ;)


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2005, 13:41:07
Ik heb nog eens goed naar de foto's gekeken en denk dat het geen lucht tekort maar warmtestuwing is. Zo te zien wordt er uitrukkleding en een brandweerhelm gedragen. Een goede katoenen overall en een veiligheidshelm is voldoende (en beter). Nog beter is een speciale overall te gebruiken die goed vocht op kan nemen zoals een race-overall. Het in elkaar zakken duidt op uitputting. Ook het beschreven 'ziektebeeld' past bij warmtestuwing.


Mart

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2005, 20:34:29
had hij geen noodknop op zijn portofoon ?????


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2005, 21:03:39
De mensen zullen eerst wel gedacht hebben dat het bij de oefening hoorde  :-X


Gast48368

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2005, 21:25:33
Is er eigenlijk geen standaard gebaar dat je als brandweerman met je armen kunt maken om aan te geven dat het een no play situatie betreft?

bij mijn weten niet


wat ik heel vreemd vind is dat wellicht niemand de fluit heeft gehoord, en hijzelf dan waarschijnlijk ook niet ???