Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening

Auteur Topic: Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening  (gelezen 14841 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2005, 14:09:09
Is er eigenlijk geen standaard gebaar dat je als brandweerman met je armen kunt maken om aan te geven dat het een no play situatie betreft?
nee nog niet,als je in een no-playsituatie beland brul je dat in het rond of door de portofoon.Maar dan zie je dus meteen de beperkingen die je hebt in dit pak,je bent zeer slecht te verstaan.je hebt een gelaatsmasker op,en je zit in dat pak dus dat dempt nogal.
Maar na aanleiding van dit,zou het wel handig zijn om bv de tekens die zoals bij het duiken worden gebruikt in te voeren


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2005, 14:57:58
Onbegrijpelijk wat hier gebeurt is. Was er een briefing vooraf waarbij de veiligheidsregels en no-play situatie zijn doorgesproken? Controle op de ademlucht voor de oefening (voldoende druk/werking signaal reservelucht, berekening werktijd). Is er geen controle geweest op ademluchtverbruik door a. de gebruikers (manometercontrole en reactie op siganaal 55 bar) en b. de inzetleider c. de oefenleiding.  Als je gaspak niet beschadigd is kan je altijd nog ongeveer 2-3 minuten lucht uit je pak halen door je gelaatstuk af te zetten. Waarom niet ingegrepen door zijn maat?
Een onderzoek door de veiligheidsofficier is hier zeker op zijn plaats. Mogelijk ook nog een onderzoek door de Arbeidsinspectie.


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2005, 15:14:43
Ook ik ben wel benieuwd naar verdere details van dit incident. Ik vraag me o.a. af of de lucht simpelweg op was of dat er een defect in de apparatuur zat.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2005, 15:58:35
...Hij is door het vanwege de oefening reeds aanwezige medische personeel ter plekke behandeld en tijdelijk ondergebracht in de SIGMA tent (foto 2)...

Als je het goed wilt omschrijven moet je zetten: de Trell-tent van de Geneeskundige Combinatie. Dat SIGMA-tent gezegd wordt is wel een beetje logisch, maar het is dus officieel Trell-tent. Is geen commentaar, maar alleen ter info. ;)
Een bizar verhaal trouwens... :o

Christian


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2005, 16:57:52
Tjah niet echt een prettige ervaring om mee te maken.

Maar ik vraag me af als het om een oefening gaat en je komt zonder lucht te zitten waarom je dan niet direct je collega vraagt de rits open te trekken en dan niet nog eerst eens een stuk gaat lopen??

Het betreft immers een oefening.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2005, 17:51:43
Onbegrijpelijk wat hier gebeurt is. Was er een briefing vooraf waarbij de veiligheidsregels en no-play situatie zijn doorgesproken? Controle op de ademlucht voor de oefening (voldoende druk/werking signaal reservelucht, berekening werktijd). Is er geen controle geweest op ademluchtverbruik door a. de gebruikers (manometercontrole en reactie op siganaal 55 bar) en b. de inzetleider c. de oefenleiding.  Als je gaspak niet beschadigd is kan je altijd nog ongeveer 2-3 minuten lucht uit je pak halen door je gelaatstuk af te zetten. Waarom niet ingegrepen door zijn maat?
Een onderzoek door de veiligheidsofficier is hier zeker op zijn plaats. Mogelijk ook nog een onderzoek door de Arbeidsinspectie.

met die punten loop ik ook in mijn hoofd,net wat Christian al zei op deze manier is het bijna een bizar verhaal  :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2005, 17:57:05
het gebruik bijhouden van je ademlucht als je in een gaspak zit is niet te doen. Je kan alleen af gaan van het waarschuwingssignaal bij 55 bar.

Wat me dan wel bevreemd is waarom er dan nog iemand zonder lucht kan komen zitten, en al zeker tijdens een oefening.

Ik weet niet met welke communicatiemiddelen ze gewerkt hebben en waarom daardoor al niet duidelijk is doorgegeven dat er problemen zijn met de luchtvoorraad. Die man met de rode helm in de buurt zou dan zeker in moeten grijpen, maar dan nog kan ik niet begrijpen dat de gaspakdragers zelf niets hebben ondernomen. Blijkbaar was de situatie voor de meesten helemaa niet duidelijk genoeg.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2005, 17:59:55
het gebruik bijhouden van je ademlucht als je in een gaspak zit is niet te doen. Je kan alleen af gaan van het waarschuwingssignaal bij 55 bar.

Wat me dan wel bevreemd is waarom er dan nog iemand zonder lucht kan komen zitten, en al zeker tijdens een oefening.

Ik weet niet met welke communicatiemiddelen ze gewerkt hebben en waarom daardoor al niet duidelijk is doorgegeven dat er problemen zijn met de luchtvoorraad. Die man met de rode helm in de buurt zou dan zeker in moeten grijpen, maar dan nog kan ik niet begrijpen dat de gaspakdragers zelf niets hebben ondernomen. Blijkbaar was de situatie voor de meesten helemaa niet duidelijk genoeg.
Shave,je kunt je eigen druk bijhouden is niet makkelijk maar het kan.je trekt 1 hand uit de mouw,en je snort ff je bodyguard of manometer op en je kunt je eigen druk aflezen.Dat oefenen wij regelmatig,omdat er tijdens een daadwerkelijke inzet maar 1 persoon de flesdruk in de gaten kan houden en dat ben jezelf  ;)


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2005, 18:08:00
Overigens staan alle foto's van deze grootschalige oefening online:

http://www.112brabant.nl/nieuws/fotoreportages/februari2005/26022005_eindhoven_htc/

Er zitten, al zeg ik het zelf, een groot aantal prachtplaatjes tussen ;)
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2005, 18:31:15
Peter volgens mij is dat niet de manier om je flesdruk te controleren, althans ik ken hem zo niet in ieder geval. Zeker als je met een inzet bezig bent en je je handen al vol hebt is het een hele klus om je arm even uit je mouw te krijgen.

Een plot systeem lijkt me dan handiger. Maar goed dat ter zijde gelaten. Het is een ongelukkig voorval in ieder geval wat is gebeurt.