Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening

Auteur Topic: Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening  (gelezen 14849 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 28 februari 2005, 19:53:04
Even voor de duidelijkheid : als een chemiepak wordt gebruikt voor een snelle redding of verkenning is het de bedoeling dat er wel uitrukkleding onder het chemiepak wordt gedragen. Dit komt gewoon uit de (landelijke) procedure OGS die in de lesstof is verwerkt.
In deze situatie is (meestal) nog niet bekend wat er aan de hand is, je zou dus ook met een brandgevaarlijke situatie te maken kunnen hebben.......

groeten,
René de Caluwé


er is ons altijd gemeld dat je met een snelle verkenning of redding ook je normale uitrukpak aan kan houden,wel aangevuld met je ademluchtapparatuur en explosiemeter.
Maar dat je eigen niet eerst in het chemiepak hoeft te hijssen.Vooral omdat wat jij al aangeeft,je voor hetzelfde geld met een brandgevaarlijke situatie te maken kan hebben


Rene112

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 28 februari 2005, 20:20:05
er is ons altijd gemeld dat je met een snelle verkenning of redding ook je normale uitrukpak aan kan houden,wel aangevuld met je ademluchtapparatuur en explosiemeter.
Maar dat je eigen niet eerst in het chemiepak hoeft te hijssen.Vooral omdat wat jij al aangeeft,je voor hetzelfde geld met een brandgevaarlijke situatie te maken kan hebben

Tja..... gelukkig komen OGS-incidenten maar weinig voor, zullen we maar zeggen  :-\

De lesstof voor OBM-Gevaarlijke stoffen (en de leidraad OGS) is volgens mij duidelijk. Als een brandweercollega bij zo'n verkenning/redding gewond zou raken, heeft de bevelvoerder toch heel wat uit te leggen volgens mij...

Op zich zijn er diverse situaties te bedenken waarbij alleen bluskleding met ademlucht voldoende zou zijn... maar hoe weet je dat vooraf? ....

groeten,
René de Caluwé


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #52 Gepost op: 28 februari 2005, 20:25:51
Is het niet zo dat je bij een redding een gradatie minder als voorgeschreven mag gebruiken? Dus als je een redding uit moet voeren waarbij volgens bijvoorbeeld de chemie kaart een gaspak nodig is bij normale werkzaamheden zou je dus met een chemiepak een snelle redding uit mogen voeren?

Is een chemiepak voorgeschreven dan zou normale uitrukkleding voldoende zijn bij een snelle redding.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #53 Gepost op: 28 februari 2005, 20:27:37
Is het niet zo dat je bij een redding een gradatie minder als voorgeschreven mag gebruiken? Dus als je een redding uit moet voeren waarbij volgens bijvoorbeeld de chemie kaart een gaspak nodig is bij normale werkzaamheden zou je dus met een chemiepak een snelle redding uit mogen voeren?

Is een chemiepak voorgeschreven dan zou normale uitrukkleding voldoende zijn bij een snelle redding.
yes,dat bedoelde ik.Ik was al druk opzoek  ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 28 februari 2005, 20:42:53
Is het niet zo dat je bij een redding een gradatie minder als voorgeschreven mag gebruiken? Dus als je een redding uit moet voeren waarbij volgens bijvoorbeeld de chemie kaart een gaspak nodig is bij normale werkzaamheden zou je dus met een chemiepak een snelle redding uit mogen voeren?

Is een chemiepak voorgeschreven dan zou normale uitrukkleding voldoende zijn bij een snelle redding.

Zo heb ik het in 1995 tijdens de OBM-opleiding in Hilversum ook nog geleerd ;)

Tegenwoordig is in de lesstof (en de landelijke procedure) de volgende standaard regel opgenomen : bij een onbekende gevaarlijke stof wordt verkend in een chemiepak.

Daarnaast wordt voor een (definitieve) verkenning of vervolginzet gebruik gemaakt van het BOS schema. Met dit tabelletje kan je een keuze maken tussen bluskleding, chemiepak of gaspak op basis van de GEVI-code (bijv. 60, 88 etc.), de grootte van de lekkage en de kans op contact met de stof. Dit schema komt oorspronkelijk uit de regio Rotterdam-Rijnmond.

Ik zal het BOS-schema hier proberen te plaatsen.
Ik heb dit soort dingen nu allemaal behoorlijk paraat omdat ik vorige week ben begonnen met het lesgeven in de module :   403 Onderbrandmeester-Gevaarlijke stoffen  ;) ;D

groeten,
René de Caluwé


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #55 Gepost op: 28 februari 2005, 20:47:39
Ben benieuwd naar het schema........


firemanr

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 28 februari 2005, 22:49:21
Ook het gebruik van bluspak onder het gaspak is verschillend. Hier op Yara hebben we het bluspak eronder zitten. In het gaspakkenteam van Terneuzen kruipen we er met een katoenen overall in. Het is ook een beetje een verschil wat voor gaspak het is, denk ik.
 :-\


Rene112

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 28 februari 2005, 23:03:44
Ben benieuwd naar het schema........

Ik heb hem even uit mijn powerpoint presentatie "geknipt" ;)
Maar dit BOS-schema staat zo in de lesstof!

groeten,
René de Caluwé

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


fireman77

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 2 maart 2005, 11:01:37
Even voor de duidelijkheid : als een chemiepak wordt gebruikt voor een snelle redding of verkenning is het de bedoeling dat er wel uitrukkleding onder het chemiepak wordt gedragen. Dit komt gewoon uit de (landelijke) procedure OGS die in de lesstof is verwerkt.
In deze situatie is (meestal) nog niet bekend wat er aan de hand is, je zou dus ook met een brandgevaarlijke situatie te maken kunnen hebben.......

Wanneer er een vervolginzet wordt gedaan (waarbij de aard en de risico's van de stoffen bekend zijn) in gaspakken of chemiepakken kan er gewerkt worden met bijv. speciale overalls onder het gas- of chemiepak.

Wat het lastig maakt is het volgende :
Er zijn allerlei soorten chemiepakken variërend van een soort regenpak waarbij het ademluchttoestel en de helm gewoon aan de buitenkant zitten, tot een chemiepak dat in de buurt komt van een gaspak.
Het pak op de foto (Splash 2000) is een voorbeeld van het laatste. Deze pakken zitten bij sommige korpsen op de TS als chemiepak voor een verkenning/redding.

groeten,
René de Caluwé



Dat we een chemiepak voor een snelle redding of verkenning gebruiken is mij bekend. Oke in geval van brand of waar een brandgevaarlijke situatie is wordt er natuurlijk beslist om met je uitrukkleding in een chemiepak te gaan, maar in andere situaties gaat de voorkeur uit naar de overall. Bij ons zitten standaard een katoenen overall bij de chemiepakken en/of gaspakken set. Ook voor een snelle redding of verkenning gebruiken we dit, daar verlies je echt geen tijd mee indien je eerst een katoenen overall aantrekt.

Maar goed iedereen zal zo zijn eigen werkwijze hebben merk ik!!!!


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #59 Gepost op: 2 maart 2005, 11:33:48
En nu een "domme" vraag van een leek. Wat is het verschil tussen een chemiepak en een gaspak? En gebruik je bij beide pakken adembeschermingsapparatuur?

Martin
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er