Is het niet zo dat je bij een redding een gradatie minder als voorgeschreven mag gebruiken? Dus als je een redding uit moet voeren waarbij volgens bijvoorbeeld de chemie kaart een gaspak nodig is bij normale werkzaamheden zou je dus met een chemiepak een snelle redding uit mogen voeren?
Is een chemiepak voorgeschreven dan zou normale uitrukkleding voldoende zijn bij een snelle redding.
Zo heb ik het in 1995 tijdens de OBM-opleiding in Hilversum ook nog geleerd
Tegenwoordig is in de lesstof (en de landelijke procedure) de volgende standaard regel opgenomen : bij een onbekende gevaarlijke stof wordt verkend in een chemiepak.
Daarnaast wordt voor een (definitieve) verkenning of vervolginzet gebruik gemaakt van het BOS schema. Met dit tabelletje kan je een keuze maken tussen bluskleding, chemiepak of gaspak op basis van de GEVI-code (bijv. 60, 88 etc.), de grootte van de lekkage en de kans op contact met de stof. Dit schema komt oorspronkelijk uit de regio Rotterdam-Rijnmond.
Ik zal het BOS-schema hier proberen te plaatsen.
Ik heb dit soort dingen nu allemaal behoorlijk paraat omdat ik vorige week ben begonnen met het lesgeven in de module : 403 Onderbrandmeester-Gevaarlijke stoffen
groeten,
René de Caluwé