Samenwerking meldkamers

Auteur Topic: Samenwerking meldkamers  (gelezen 4673 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2012, 06:17:40
Ja dus dan klopt het niet wat je zegt. Het zijn lokale statussen. Amsterdam weet echt niet wanneer een TS van de andere regio reeds ingezet is. Hooguit geeft men een belletje als een spuit (langere tijd) buiten dienst staat, maar die statussen die men op die schermen ziet, komen uit de eigen GMS, zonder interactie met die van een andere regio.

Toch kan ik van de trauma heli's ook de statussen zien (als politie).. En (maar dat heb ik nooit gecheckt) van buurregio GLM ook van de ambu's. Ik kan ze sowiezo zien rijden.


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2012, 21:23:10
Ja dus dan klopt het niet wat je zegt. Het zijn lokale statussen. Amsterdam weet echt niet wanneer een TS van de andere regio reeds ingezet is. Hooguit geeft men een belletje als een spuit (langere tijd) buiten dienst staat, maar die statussen die men op die schermen ziet, komen uit de eigen GMS, zonder interactie met die van een andere regio.

Zoals Hunter al aangeeft. Voertuigen van buiten de regio moeten door Amsterdam handmatig gestatust worden.
Er zijn echter 2 voertuigen met een uitzondering en dat zijn Halfweg en Spaarndam, deze hebben een 2e mobi vanuit amsterdam.

Daarnaast, kleuren op plotbord.
Rood Knipper - Uitruk naar incident
Rood Vast - Ter plaatse bij incident
Turqoise - Terugweg niet beschikbaar
Geel - Terugweg beschikbaar ( ook buiten de kazerne ) ( volksmond op mobi )
Zwart - In de kazerne en inzetbaar
Wit - Buitendienst


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2012, 21:30:49
Toch kan ik van de trauma heli's ook de statussen zien (als politie).. En (maar dat heb ik nooit gecheckt) van buurregio GLM ook van de ambu's. Ik kan ze sowiezo zien rijden.
Klopt dat je ambu's kan zien rijden. De ambu's hebben een landelijke server waardoor alle regio's de voertuigen zien rijden
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 3 maart 2012, 23:21:10
Dan rijst bij mij de vraag: waarom rood en blauw (nog) niet? :)

Best handig met boeven vangen als je ziet dat een auto van de buren in de buurt is...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2012, 19:55:05
Dan rijst bij mij de vraag: waarom rood en blauw (nog) niet? :)

Best handig met boeven vangen als je ziet dat een auto van de buren in de buurt is...

Volgensmij heeft het (bij blauw) te maken met 2 verschillende systemen, CityGis en Sherpa.
Deze systemen zouden niet aan elkaar te koppelen zijn. Als een regio CityGis gebruikt, en de
naastgelegen regio Sherpa, kun je de eenheden niet zien.

Voor zover ik weet, gebruikt NHN en Amsterdam Sherpa, net als bij ons in Kennemerland. Binnen
Sherpa is het mogelijk de voertuigen van een andere regio te zien rijden, maar volgensmij moet
dit apart ingesteld/geactiveerd worden.

Het blijft overigens jammer, dat (bijvoorbeeld in Kennemerland en Amsterdam) de ambulance CityGis
gebruikt, en wij als politie (die in dezelfde ruimte/meldkamer zitten) Sherpa. Wij kunnen dus geen
ambulances van onze eigen regio zien rijden. In mijn ogen toch zonde...


EvD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2012, 02:45:44

Voor zover ik weet, gebruikt NHN en Amsterdam Sherpa, net als bij ons in Kennemerland. Binnen
Sherpa is het mogelijk de voertuigen van een andere regio te zien rijden, maar volgensmij moet
dit apart ingesteld/geactiveerd worden.


Beetje laat, maarja, beter laat dan nooit..

NHN gebruikt CityGis.. En ik begreep onlangs dat AA bij de GMK AA overgaat op het gebruik van CityGis.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2012, 12:37:29
Beetje laat, maarja, beter laat dan nooit..

NHN gebruikt CityGis.. En ik begreep onlangs dat AA bij de GMK AA overgaat op het gebruik van CityGis.

Ja, en ik heb begrepen dat de politie in heel NL over gaat op CityGIs... Zodat je tenminste ook de voertuigen
van brw en ambu zien rijden in je eigen regio. Tevens zou dit besloten zijn omdat de politie standaard al
betaald voor CityGis, maar het ondertussen niet gebruikt (op een enkele MK na). Er worden nu dus zowel
kosten betaald aan Sherpa als CityGis. Kan er dus 1 geschrapt worden  :)