Nieuwe meldkamer handeling?

Auteur Topic: Nieuwe meldkamer handeling?  (gelezen 7172 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2012, 18:19:56
Dan ben je voor mijn gevoel toch gewoon bij het KLPD te Driebergen terecht gekomen in 1e instantie.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2012, 18:24:56
De KPN´ers komen mobiel al wel bij de goede meldkamer uit als het goed is en gaan niet meer via Driebergen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2012, 18:39:36
Laatst belde ik 112 en inplaats van dat mens vroeg wie wilt u spreken brandweer, ambulance of politie. Vroeg men meteen wat er aan de hand was en bepaalde de centralist wat hij stuurde.

Is dit een nieuwe manier of had ik toevallig een andere centralist.

Ik heb overigens eigenwijs gezegt zou u me kunnen doorverbinden met de ambulance. Nadat ik had verteld dat ik bij het Rode kruis zat.

Bepaalde regio's zijn al aan het oefenen met multi-intake, dus wellicht ook in deze regio. Multi-intake is nog steeds het toekomstbeeld voor de meldkamers, als is dit niet met een paar maandjes geregeld natuurlijk.

Tevens zijn er al meerdere MK's die niet de vraag "Wie wilt u spreken?" meer stellen maar "Wat is er aan de hand?".

De KPN´ers komen mobiel al wel bij de goede meldkamer uit als het goed is en gaan niet meer via Driebergen.

Bij ons komen ook die gewoon via Driebergen binnen.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2012, 18:42:24


Bij ons komen ook die gewoon via Driebergen binnen.

Okay, salesmanager van KPN heeft verteld dat dit al enige tijd zo is (regio NHN). Excusez moi. 98uiye
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2012, 18:50:23
Okay, salesmanager van KPN heeft verteld dat dit al enige tijd zo is (regio NHN). Excusez moi. 98uiye

Wellicht in een andere regio wel hoor.. Echter bij mij in de regio (12) werkt het niet zo. En ik vraag me af of het überhaubt uit maakt met welke provider je belt. Volgensmij gaat een 112 telefoontje niet via je eigen provider. 112 telefoontjes hebben ook altijd voorrang op andere mobiele
telefoongesprekken. Dat is ook de reden waarom er op je scherm staat "Noodoproep" in plaats van "Belt 112", zoals het geval is als je iemand
anders belt. Volgensmij maakt hij dan gebruik van de dichtstbijzijnde mast of de sterkste mast ofzo. Het is een beetje lastig uit leggen. Moderator Peter Hunt kan hier volgensmij veel over vertellen. Toch Peter? (Hellup!  :) )


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2012, 19:08:02
Wellicht in een andere regio wel hoor.. Echter bij mij in de regio (12) werkt het niet zo. En ik vraag me af of het überhaubt uit maakt met welke provider je belt. Volgensmij gaat een 112 telefoontje niet via je eigen provider. 112 telefoontjes hebben ook altijd voorrang op andere mobiele
telefoongesprekken. Dat is ook de reden waarom er op je scherm staat "Noodoproep" in plaats van "Belt 112", zoals het geval is als je iemand
anders belt. Volgensmij maakt hij dan gebruik van de dichtstbijzijnde mast of de sterkste mast ofzo.

Je zit redelijk goed, maar een telefoon zal ten alle tijden eerst proberen om via het "thuis"netwerk een verbinding op te zetten en zal een ander netwerk alleen gebruiken als het eigen netwerk niet beschikbaar is. Hoeft dus niet per definitie de dichtstbijzijnde mast te zijn, een 112-gesprek kan prima via een verdere mast gevoerd worden terwijl een mast van een andere provider dichterbij staat.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2012, 19:27:23
Je zit redelijk goed, maar een telefoon zal ten alle tijden eerst proberen om via het "thuis"netwerk een verbinding op te zetten en zal een ander netwerk alleen gebruiken als het eigen netwerk niet beschikbaar is. Hoeft dus niet per definitie de dichtstbijzijnde mast te zijn, een 112-gesprek kan prima via een verdere mast gevoerd worden terwijl een mast van een andere provider dichterbij staat.

Ah okey, ik dacht dat het net even anders zat, ook omdat je 112 kunt bellen zonder simkaart.
Dankje voor de aanvulling. Het klopt wel dat noodoproepen voorrang krijgen op het netwerk?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2012, 23:00:34
Ah okey, ik dacht dat het net even anders zat, ook omdat je 112 kunt bellen zonder simkaart.
Dankje voor de aanvulling. Het klopt wel dat noodoproepen voorrang krijgen op het netwerk?
Dank voor de toelichtingen.
op tv hoor je altijd dat als iemand nep belt dat de echte meldingen in de wacht staan is dit in de praktijk ook zo.?
(geld natuurlijk ook voor echte melding)

Het duurde vrij lang voordat in de centralist sprak
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2012, 00:03:49
GSM werkt met tijdslots. In een seconde zenden zitten meerdere gespreken verwerkt. De computer voegt de deeltjes weer samen tot 1 gesprek. Er zit dus een hele kleine vertraging op de lijn. Dat heb je misschien wel eens gemerkt als je iemand in de buurt aan de lijn hebt.

112 kiest inderdaad de mast uit die vrij is zonder en kan daarbij gebruik maken van andere netwerken. Het kan inderdaad ook gebeld worden zonder simkaart maar zendt dan wel het zogenaamde IMEI-nummer van het toestel mee. Dit is via de providers dus te achterhalen mocht er vaker valse meldingen gedaan worden. 112 heeft inprincipe voorrang op het overige netwerk verkeer. Als het tijdslot vol zit dan moet er dus ruimte gemaakt worden en wordt bij iemand de verbinding verbroken. Dat heb je ook als je wisselt van mast en die zender heeft zijn tijdslots vol zitten.  

De centralist kan niet zien of het een valse melding is dus zal de telefoon altijd moeten aannemen en uitvragen. Als er geen nummer meegezonden wordt dan ben je als centralist wel extra alert. Mocht het druk zijn dan breng je dus met een valse melding de overige meldingen in gevaar. Je kan maar 1 gesprek tegelijk verwerken dus zal je moeten wachten.

Daarnaast zijn er meldkamers met gescheiden aanname/uitgifte maar zijn er ook meldkamers waar de centralist alles doet. 112 opnemen heeft altijd prioriteit maar soms ben je net in gesprek op de mobilofoon of telefoon. Dan duurt het een paar seconden langer. Alleen duurt wachten bij paniek altijd erg lang.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2012, 00:26:38
Uhm nee heb met mijn eigen 06 gebeld. ze hebben wel gevraagt welke plaats aan het begin

Dan ben je dus bij Driebergen binnen gekomen en daarna doorvebonden met MKNN.

Ik weet niet hoe het technisch geregeld is in de MKNN qua mobiele telefonie, maar naar wat ik begrepen heb werkt het MKNN met aanname en uitgifte centralisten. Hierdoor is het extra door verbinden naar in dit geval de ambulance meldkamer niet nodig omdat je de melding door geeft aan de (grijze?) aanname centralist die het weer door stuurt naar de meldkamer uitgifte centralist die de auto's de straat op stuurt.


Ambulancemeldingen worden aangenomen door een Verpleegkundig centralist. Wat ik begrepen heb werkt men met gescheiden aanname en uitgifte. Waarbij de aanname niet regio afhankelijk is en de uitgifte wel.