Nieuwe meldkamer handeling?

Auteur Topic: Nieuwe meldkamer handeling?  (gelezen 7171 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2012, 10:40:27
Ambulancemeldingen worden aangenomen door een Verpleegkundig centralist. Wat ik begrepen heb werkt men met gescheiden aanname en uitgifte. Waarbij de aanname niet regio afhankelijk is en de uitgifte wel.

Op de verpleegkundige centralist na, hebben wij het zelfde meegekregen dan  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2012, 11:23:18
Ah okey, ik dacht dat het net even anders zat, ook omdat je 112 kunt bellen zonder simkaart.
Dankje voor de aanvulling. Het klopt wel dat noodoproepen voorrang krijgen op het netwerk?

Je kunt inderdaad 112 bellen zonder simkaart, dan wordt een willekeurig netwerk geselecteerd. Daar gaat een registratieprocedure aan vooraf (duurt opzich niet zo lang) en dat is de reden dat een noodoproep in eerste instantie via het eigen netwerk gevoerd zal worden (indien beschikbaar).

Noodoproepen krijgen inderdaad voorrang. Jouw telefoon belt geen 112, maar je telefoon zet dat om in "noodoproep" en het netwerk behandelt die oproep anders dan een normale oproep.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2012, 14:16:54
Noodoproepen krijgen inderdaad voorrang. Jouw telefoon belt geen 112, maar je telefoon zet dat om in "noodoproep" en het netwerk behandelt die oproep anders dan een normale oproep.

En daarom kun je in de VS ook gewoon 112 bellen (ipv 911) met je eigen telefoon (mits je een toestel hebt wat uberhaupt in de VS werkt) en kunnen Amerikanen in Europa 911 bellen met hun mobiel.

Op een aantal Nederlandse toestellen kun je ook 911 bellen (zelfs door de toetsblokering heen) waarna je toestel dit omzet in een noodoproep en je dus bij 112 uit komt.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2012, 21:54:51
Dank voor de toelichtingen.
op tv hoor je altijd dat als iemand nep belt dat de echte meldingen in de wacht staan is dit in de praktijk ook zo.?
(geld natuurlijk ook voor echte melding)

Het duurde vrij lang voordat in de centralist sprak

Dat kan inderdaad.
Wat zou kunnen voor komen is dat de medewerkers in Driebergen allemaal al een 112 aan het beantwoorden zijn, en dan
moet er inderdaad dus even iemand wachten. Ook na het doorzetten naar de meldkamer kun je dit treffen. Als er
4 centralisten zitten, waarvan er bijv. 3 een 112 melding aan het beantwoorden zijn, zal de 4e binnenkomende
112 even moeten wachten tot 1 van de andere gesprekken zijn afgerond. We zien de oproep gewoon binnen komen
op de ARBI (telefoon) maar kunnen hem nog even niet beantwoorden. Telefoon blijft dan gewoon over gaan uiteraard.

Zeker bij paniek/stress lijkt elke seconde lang... het gebeurd natuurlijk lang niet altijd dat er 4 gesprekken tegelijk
zijn, maar toch wel regelmatig. Het zal slechts een aantal seconden zijn... Zoals Alexander al aan geeft heeft een
112 lijn de hoogste prioriteit, en moet je die gewoon opnemen tenzij het écht niet anders kan.  

Toeval wil dat we het laatst op het werk hierover gehad hebben, hoeveel belletjes je soms krijgt van 1 incident,
en heb ze voor de gein geprobeerd te tellen  :). Over een fietser op de snelweg (A4) kwamen bij ons 18 meldingen
via de 112 binnen. Uiteraard moeten wij elke melding aannemen want we kunnen niet van te voren zien waar iemand
over belt  ;D (gelukkig maar).

Kortom, als je net op een piekmoment belt, kan het wel degelijk zo zijn dat een valse 112 melding er voor zorgt dat
jij in "de wacht" komt te staan.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2012, 22:11:41
Dat kan inderdaad.
Wat zou kunnen voor komen is dat de medewerkers in Driebergen allemaal al een 112 aan het beantwoorden zijn, en dan
moet er inderdaad dus even iemand wachten. Ook na het doorzetten naar de meldkamer kun je dit treffen. Als er
4 centralisten zitten, waarvan er bijv. 3 een 112 melding aan het beantwoorden zijn, zal de 4e binnenkomende
112 even moeten wachten tot 1 van de andere gesprekken zijn afgerond. We zien de oproep gewoon binnen komen
op de ARBI (telefoon) maar kunnen hem nog even niet beantwoorden. Telefoon blijft dan gewoon over gaan uiteraard.

Zeker bij paniek/stress lijkt elke seconde lang... het gebeurd natuurlijk lang niet altijd dat er 4 gesprekken tegelijk
zijn, maar toch wel regelmatig. Het zal slechts een aantal seconden zijn... Zoals Alexander al aan geeft heeft een
112 lijn de hoogste prioriteit, en moet je die gewoon opnemen tenzij het écht niet anders kan.  

Toeval wil dat we het laatst op het werk hierover gehad hebben, hoeveel belletjes je soms krijgt van 1 incident,
en heb ze voor de gein geprobeerd te tellen  :). Over een fietser op de snelweg (A4) kwamen bij ons 18 meldingen
via de 112 binnen. Uiteraard moeten wij elke melding aannemen want we kunnen niet van te voren zien waar iemand
over belt  ;D (gelukkig maar).

Kortom, als je net op een piekmoment belt, kan het wel degelijk zo zijn dat een valse 112 melding er voor zorgt dat
jij in "de wacht" komt te staan.

Bedenk je overigens ook, broekzakgesprekken worden in principe onderschept door Driebergen. Maar zij kunnen
uiteraard niet na 1 seconde de lijn verbreken. Er moet goed uitgeluisterd worden of er niet toevallige wél sprake
is van een echte 112 melding... Ook dit houdt natuurlijk (1 van de vele) lijnen bezet, waardoor anderen,
misschien wel een écht noodgeval ipv een broekzakgesprek, even moet wachten.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #25 Gepost op: 17 juli 2012, 22:30:22
Dat kan inderdaad.
Wat zou kunnen voor komen is dat de medewerkers in Driebergen allemaal al een 112 aan het beantwoorden zijn, en dan
moet er inderdaad dus even iemand wachten. Ook na het doorzetten naar de meldkamer kun je dit treffen. Als er
4 centralisten zitten, waarvan er bijv. 3 een 112 melding aan het beantwoorden zijn, zal de 4e binnenkomende
112 even moeten wachten tot 1 van de andere gesprekken zijn afgerond. We zien de oproep gewoon binnen komen
op de ARBI (telefoon) maar kunnen hem nog even niet beantwoorden. Telefoon blijft dan gewoon over gaan uiteraard.

Zeker bij paniek/stress lijkt elke seconde lang... het gebeurd natuurlijk lang niet altijd dat er 4 gesprekken tegelijk
zijn, maar toch wel regelmatig. Het zal slechts een aantal seconden zijn... Zoals Alexander al aan geeft heeft een
112 lijn de hoogste prioriteit, en moet je die gewoon opnemen tenzij het écht niet anders kan.  

Toeval wil dat we het laatst op het werk hierover gehad hebben, hoeveel belletjes je soms krijgt van 1 incident,
en heb ze voor de gein geprobeerd te tellen  :). Over een fietser op de snelweg (A4) kwamen bij ons 18 meldingen
via de 112 binnen. Uiteraard moeten wij elke melding aannemen want we kunnen niet van te voren zien waar iemand
over belt  ;D (gelukkig maar).

Kortom, als je net op een piekmoment belt, kan het wel degelijk zo zijn dat een valse 112 melding er voor zorgt dat
jij in "de wacht" komt te staan.
Toch kan dat ook heel snel gaan. Toen ik eens op de MK was werd er gebeld voor voorwerpen op de A9. Bij de zoveelste namen ze op met: "112, belt u voor de A9?"


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #26 Gepost op: 18 juli 2012, 11:08:02
Dat kan inderdaad.
Wat zou kunnen voor komen is dat de medewerkers in Driebergen allemaal al een 112 aan het beantwoorden zijn, en dan
moet er inderdaad dus even iemand wachten. Ook na het doorzetten naar de meldkamer kun je dit treffen. Als er
4 centralisten zitten, waarvan er bijv. 3 een 112 melding aan het beantwoorden zijn, zal de 4e binnenkomende
112 even moeten wachten tot 1 van de andere gesprekken zijn afgerond. We zien de oproep gewoon binnen komen
op de ARBI (telefoon) maar kunnen hem nog even niet beantwoorden. Telefoon blijft dan gewoon over gaan uiteraard.

Zeker bij paniek/stress lijkt elke seconde lang... het gebeurd natuurlijk lang niet altijd dat er 4 gesprekken tegelijk
zijn, maar toch wel regelmatig. Het zal slechts een aantal seconden zijn... Zoals Alexander al aan geeft heeft een
112 lijn de hoogste prioriteit, en moet je die gewoon opnemen tenzij het écht niet anders kan.  

Toeval wil dat we het laatst op het werk hierover gehad hebben, hoeveel belletjes je soms krijgt van 1 incident,
en heb ze voor de gein geprobeerd te tellen  :). Over een fietser op de snelweg (A4) kwamen bij ons 18 meldingen
via de 112 binnen. Uiteraard moeten wij elke melding aannemen want we kunnen niet van te voren zien waar iemand
over belt  ;D (gelukkig maar).

Kortom, als je net op een piekmoment belt, kan het wel degelijk zo zijn dat een valse 112 melding er voor zorgt dat
jij in "de wacht" komt te staan.
Ik meende gehoord te hebben dat als wij in Nederland naar 911 bellen 100 bellen of het oude 112 nummer (voor mijn tijd) dat je dan al met 112 in gesprek komt?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #27 Gepost op: 18 juli 2012, 11:54:11
Ik meende gehoord te hebben dat als wij in Nederland naar 911 bellen 100 bellen of het oude 112 nummer (voor mijn tijd) dat je dan al met 112 in gesprek komt?

Vier berichten terug misschien?

En daarom kun je in de VS ook gewoon 112 bellen (ipv 911) met je eigen telefoon (mits je een toestel hebt wat uberhaupt in de VS werkt) en kunnen Amerikanen in Europa 911 bellen met hun mobiel.

Op een aantal Nederlandse toestellen kun je ook 911 bellen (zelfs door de toetsblokering heen) waarna je toestel dit omzet in een noodoproep en je dus bij 112 uit komt.

RemcoV

Een en ander is volgens mij afhankelijk van de noodnummers die in je telefoon geprogrammeerd zijn. 100 en 06-11 werken in ieder geval niet vanaf mijn werk mobiel. 112 en 911 wel.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #28 Gepost op: 18 juli 2012, 12:23:13
Vier berichten terug misschien?

Een en ander is volgens mij afhankelijk van de noodnummers die in je telefoon geprogrammeerd zijn. 100 en 06-11 werken in ieder geval niet vanaf mijn werk mobiel. 112 en 911 wel.

RemcoV
excuses niet gezien. Ik geloof dat ik alles kan bellen ga het alleen niet testen haha
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #29 Gepost op: 19 juli 2012, 18:10:40
Toch kan dat ook heel snel gaan. Toen ik eens op de MK was werd er gebeld voor voorwerpen op de A9. Bij de zoveelste namen ze op met: "112, belt u voor de A9?"

Dat zou kunnen.
Wat we ook wel eens doen in zo'n geval is intake bellen van Driebergen, en aangeven dat ze de meldingen van bv de A4 niet meer door hoeven te zetten. Maar dat doen we alleen als we écht helemaal plat gebeld worden, want je kan ook info mislopen daardoor.