Dank voor de toelichtingen.
op tv hoor je altijd dat als iemand nep belt dat de echte meldingen in de wacht staan is dit in de praktijk ook zo.?
(geld natuurlijk ook voor echte melding)
Het duurde vrij lang voordat in de centralist sprak
Dat kan inderdaad.
Wat zou kunnen voor komen is dat de medewerkers in Driebergen allemaal al een 112 aan het beantwoorden zijn, en dan
moet er inderdaad dus even iemand wachten. Ook na het doorzetten naar de meldkamer kun je dit treffen. Als er
4 centralisten zitten, waarvan er bijv. 3 een 112 melding aan het beantwoorden zijn, zal de 4e binnenkomende
112 even moeten wachten tot 1 van de andere gesprekken zijn afgerond. We zien de oproep gewoon binnen komen
op de ARBI (telefoon) maar kunnen hem nog even niet beantwoorden. Telefoon blijft dan gewoon over gaan uiteraard.
Zeker bij paniek/stress lijkt elke seconde lang... het gebeurd natuurlijk lang niet altijd dat er 4 gesprekken tegelijk
zijn, maar toch wel regelmatig. Het zal slechts een aantal seconden zijn... Zoals Alexander al aan geeft heeft een
112 lijn de hoogste prioriteit, en moet je die gewoon opnemen tenzij het écht niet anders kan.
Toeval wil dat we het laatst op het werk hierover gehad hebben, hoeveel belletjes je soms krijgt van 1 incident,
en heb ze voor de gein geprobeerd te tellen
. Over een fietser op de snelweg (A4) kwamen bij ons 18 meldingen
via de 112 binnen. Uiteraard moeten wij elke melding aannemen want we kunnen niet van te voren zien waar iemand
over belt
(gelukkig maar).
Kortom, als je net op een piekmoment belt, kan het wel degelijk zo zijn dat een valse 112 melding er voor zorgt dat
jij in "de wacht" komt te staan.