Ik zie links en rechts draaiboeken voorbij komen. Negen v.d. tien keer zal dat ook best werken, maar:
(...)
Bij de brandweer zal dit allemaal niet zo veel voorkomen, maar toch even een reactie op draaiboeken.
Je hebt helemaal gelijk. Er worden in Nederland tienduizenden evenementen georganiseerd, groot en klein, met en zonder afsluitingen. Ik schat dat voor 98% van deze evenementen het
draaiboek voor wat betreft calamiteiten niet bestaat, of op de achterkant van een bierviltje kan worden opgeschreven. Tegelijkertijd geldt voor deze evenementen dan ook dat het draaiboek verkeersmaatregelen niet bestaat, dan wel op datzelfde bierviltje past. Dat is ook helemaal niet erg: de impact van 98-99% van de evenementen in Nederland is zeer, zeer beperkt, zo niet nihil (ik durf zelfs te beweren dat 1% van de evenementen een compleet draaiboek maakt terwijl dat niet eens nodig zou zijn). Als chauffeur merk je daar waarschijnlijk dus ook niets van.
Voor de resterende 1% van de evenementen is een draaiboek absoluut noodzakelijk, is het niet voor het aantal deelnemers/bezoekers dan wel voor de bereikbaarheid. Dit draaiboek wordt afgestemd met wegbeheerders (in het kader van vergunningverlening), hulpdiensten (liefst in aanwezigheid van allen maar desnoods via de verkeersadviseurs van de politie) en derde partijen (leveranciers, omwonenden, etc.). Een kopie van het draaiboek komt op de meldkamer te liggen. Ik weet niet precies wat ze er daar mee doen, maar ik heb me laten vertellen dat de informatie in het (een?) systeem wordt geklopt zodat de verschillende chauffeurs niet met een kluitje in het riet worden gestuurd. Op de evenementlocatie worden - als het goed - alle medewerkers (EHBO, beveiliging, verkeersregelaars, etc.) geďnstrueerd over de procedures.
Maar nogmaals: het is en blijft altijd mensenwerk. Er zitten in het hele proces veel kleine schakeltjes, waar overal iets mis kan gaan. Ik kan voor één specifieke locatie (een stadion) verschillende anekdotes opschrijven. En de oorzaak ligt bijna altijd weer ergens anders: in de commandoruimte, op de meldkamer, bij een chauffeur, bij een verkeersregelaar, bij de begeleidende motoragent, bij een incident "elders", enzovoort, enzovoort. Je kunt er kwaad of verdrietig om worden, maar dat helpt niks: het is een leermoment voor iedereen en daar moet je over praten, zodat het een volgende keer niet opnieuw voorkomt. Samenwerken = samen werken, en samen werken = samen fouten maken.