Wat er in de eerste plaats op een reddingboot moet zijn is een mooie plek voor de drenkelingen.
Er wordt wel eens zoveel moois (sleeplijn op lier, brandweer/lenspomp, grote benzinetank, budyseat voor vijf bemanningsleden radar...) op een reddingboot meegenomen dat hij a.) te zwaar wordt en b.) geen plek meer biedt aan drenkelingen. Ik ken zo'n boot waar je niet eens meer fatsoenlijk van voor naar achter kan lopen. Daar naast wel een EHBOdoos, GPS, Marifoon, dekens extra zwemvesten voor evtuele SO, een mes en een tangetje. En reddingsboot moet minimaal 4 M lang zijn, maar een meter of 8 is mooier, dan kun je langer snel blijven varen met golfslag en meer drenkelingen meenemen. In principe vind ik dat iedereen die aan boord is zo snel mogelijk moet leren varen met de boot waar hij op mee vaart. Wij oefenen met iedereen, ook met de bemanning. Als er wat met de schipper gebeurd moet er geen probleem ontstaan.
Een vaarbewijs is noodzakelijk voor de schipper en er is een lijst van verrichtingen die hij onder de knie moet hebben. Je moet bijvoorbeeld goed kunnen aanleggen. (Er zijn maar weinigen die dat echt goed kunnen volgens mij) langzij van een een varend schip kunnen komen en iemand daarop over- en terugzetten, varend voor een groot schip een sleep verbinding maken, drenkeling benaderen, catamaran/ klein zeilbootje in 1 minuut overeind zetten, boxen rossen, maar ook gesprekstechnieken kennen, conflicthantering, communicative technieken en crisesbeheersing.
En natuurlijk alle SAR procedures.
ja ja...