Wat is een goede reddingsboot?

Auteur Topic: Wat is een goede reddingsboot?  (gelezen 37071 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 8 april 2003, 01:45:04
9910001

Citaat
Een theelepeltje volstaat voor de gehele boot???

Hahaha :D,
De randmeren hebben inderdaad kleinere golven maar degene die stuurt houdt zich niet echt vast aan het stuur, maar staat met z'n benen tegen de buddy en z'n rug tegen de rugleuning. Bovendien is onze Tornado 680 cm lang en dus slaat hij niet zo erg op de golven, maar snijdt er meer door heen. Ga maar eens met ons mee, dan maken we je haar door de war!

Groeten Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #41 Gepost op: 11 april 2003, 11:29:09
maak me gek
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 13 april 2003, 10:44:53
910001,

Zeg maar wanneer je kan, dan mag je mee (liefst in het weekend).

Maar wel je wollen hemdje aan!

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #43 Gepost op: 13 april 2003, 12:32:47
ik neem wel contact op als ik in debuurt ben.

9910001
9910001


Lifeguard

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 9 mei 2003, 18:25:04
Beste Peter,
Je hebt je nummer niet echt mee he? (131313).
Als jij nou eens verteld wat voor budget je hebt en wat je werkgebied is en of je een trailer nodig hebt dan kan ik je misschien een beetje opweg helpen met info over bijv. betrouwbare dealers.
Vertel ook even of je zwaar materiaal wil gaan vervoeren zoals duikers of pompen.
De groeten he.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #45 Gepost op: 21 december 2003, 04:26:25
Ter informatie, de Binnenschepenwet wordt momenteel herzien, het zal i.v.m. de ambtenarij nog wel enige jaren duren eer deze is gewijzigd maar er zal geen uitzonderingspositie meer zijn m.b.t. vaartuigen ingericht voor het redden van mensen.
Deze regel was oorspronkelijk voor de KNRM om deze de gelegenheid te bieden om zijn werkzaamheden te kunnen uitoefenen toen het vaarbewijs werd ingevoerd. Op de zeegaande boten van de KNRM was uiteraard geen vaarbewijs verplicht en dit zou het dan onmogelijk hebben gemaakt om die binnen het kader van de wet incidenteel in te zetten op binnenwater.
Ook t.b.v. de overheid (KM, waterstaat en politie) bestond er een uitzondering. Deze hebben zich ook inmiddels aan de wetgeving aangepast
Nu wordt aangenomen dat iedereen die op binnenwater vaart ook een vaarbewijs bezit. Daarnaast moet men uiteraard "ter zake kundig" zijn.
Ook de snelle vaartuigen van de KNBRD moeten hieraan voldoen.
Bij eventuele schadevaringen of erger kan het niet hieraan voldoen ernstige gevolgen hebben.

Dat er verbaliserend wordt opgetreden kan men aan de ene kant knullig vinden, aan de andere kant mag men verwachten dat een reddingsbrigade zijn zaakjes op orde heeft (ook wat betreft opleiding en wie er wanneer wat mag doen)
Van iets andere orde maar op hetzelfde neerkomend, staat ook in de Arbo-wet. Buitengewone omstandigheden zijn geen vrijbrief om je niet aan de regelgeving te houden.

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 23 december 2003, 14:16:56
Dat van het vaarbewijs is een goede zaak. Ik ben ook van mening, dat het vaarbewijs een praktijkgedeelte zou moeten krijgen, maar dat is weer heel iets anders.

De arbowet is daarin tegen niet gemakkelijk uit te voeren. Er zijn diverse regels waar wij niet aan kunnen voldoen. Te denken valt aan het tillen van >25 kg...
Wij varen met een drie koppige bemanning. Volgens de arbo mogen wij dus geen s.o.'s uit het water tillen boven de 75 KG. "... sorry meneer, eerst ff 25 kg afvallen, dan komen we wel terug..." ??? ::)
Nee, onmogelijk. Er zijn nog legio voorbeelden, maar die zul je zelf ook kunnen bedenken.

Al met al is het moeilijk om als hul;pverlener je volledig aan de arbowet te houden...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 23 december 2003, 23:59:29
Het is geen vrijbrief maar somige zaken kunnen niet anders worden opgelost. Er zal moeten worden geprobeert om zo veel mogelijk te doen om aan de regels te voldoen en war dit niet mogelijk is om een goed alternatief te vinden. Een goede instructie over het slachtoffer uit het water halen kan al veel tilleed schelen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 24 december 2003, 01:50:56
Daar heb je wel gelijk in, maar het is natuurlijk moeilijk om alle regels te kunnen uitvoeren, toch?

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #49 Gepost op: 24 december 2003, 02:01:32
dat praktijkgedeelte vaarbewijs zal nog wel paar jaar langer duren maar zit er zeker in de toekomst aan te komen net zoals dit al in andere landen het geval is.
Overigens was het Nederlandse vaarbewijs ook qua theorie te eenvoudig.
Ook is het dan niet onmogelijk dat het gaat gelden voor de kuststrook en tevens ook voor kleinere en minder snelle vaartuigen. Vergelijk bijv. situatie in Duitsland.
Dit betekent natuurlijk wel dat het behalen van een vaarbewijs vreselijk veel geld gaat kosten.
Alles heeft dus zijn  voors en tegens.

Kees