Burgerbrandweer, Een goede oplossing?

Auteur Topic: Burgerbrandweer, Een goede oplossing?  (gelezen 12371 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 17 juli 2012, 16:44:37
Citaat
Het eiland De Woude is een apart geval. Aan de rand van het Alkmaarder- en
Uitgeestermeer kijkt het uit op de drukke Randstad, maar in alles is het een klein
dorp. Slechts via een pontje bereikbaar en met niet meer dan een paar smalle
wegen is het voor veel zaken op zichzelf aangewezen. Ook voor de hulpverlening.
Bron: Incident 07-08-2012

Is dit een goed initiatief, dat burgers een eigen "brandweer" oprichten. Of schiet hier een veiligheidsregio gewoon te kort

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2012, 16:55:22

Is dit een goed initiatief, dat burgers een eigen "brandweer" oprichten. Of schiet hier een veiligheidsregio gewoon te kort

De Woude heeft aparte nieuwe bluswagen

Foto: RTVNH/Doron Sajet

DE WOUDE - Eilandbewoners van De Woude hoeven sinds vandaag minder te vrezen voor brandjes. Het eilandje in het Alkmaardermeer heeft namelijk een nieuwe bluswagen.

Voor De Woude werd het ook de hoogste tijd dat er een nieuwe bluswagen zou komen, want brandjes werden geblust met een loodzware en nogal prehistorische waterpomp. Die wordt eindelijk afgedankt.

Het eiland is veel te klein voor een brandweerkazerne. Een echte brandweerwagen komt hier nooit te staan. De vrijwilligers zijn dan ook geen brandweerlieden. Met deze nieuwe bluswagen is een echte brandweerkazerne met alle toeters en bellen ook eigenlijk onnodig. Het groene (en waarom eigenlijk geen rode, zoals echte brandweerwagens??) blusmonster is snel genoeg.

Bron met video: http://www.rtvnh.nl/nieuws/80871/De+Woude+heeft+aparte+nieuwe+bluswagen

Het initiatief vanuit de burgers geeft al aan dat er behoefte is aan een betere hulpverlening op het eiland. De gemeente Castricum en Veiligheidsregio NHN schieten hier wel te kort. Iedere hulpverlener is begonnen als leek en opgeleid tot het persoon zoals het nu is. Waarom deze vrijwilligers dan niet? Wanneer zij een opleiding in brandbestrijding volgen weten zij de gevaren van brand en kunnen ze, totdat de brandweer ter plaatse is, mogelijk de eerste inzet doen. Al dan niet met ademlucht, afhankelijk van de opleiding.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2012, 17:04:21
[. Iedere hulpverlener is begonnen als leek en opgeleid tot het persoon zoals het nu is. Waarom deze vrijwilligers dan niet? Wanneer zij een opleiding in brandbestrijding volgen weten zij de gevaren van brand en kunnen ze, totdat de brandweer ter plaatse is, mogelijk de eerste inzet doen. Al dan niet met ademlucht, afhankelijk van de opleiding.
Dit is leuk wat je nu schrijft, want ik citeer een stukje uit de Incident
Citaat
Hulpverlening
Lang had het eiland een eigen brandweer, maar sinds
2001 mag het geen brandweer meer heten. De mannen en
vrouwen hebben geen brandweeropleiding en geen ademlucht
Sindsdien heten ze Dorpshulpverlening (DHV). Deze
doet niet alleen de eerste inzet bij branden, maar ook andere
spoedhulpverleningen. Wel werken ze nog steeds onder de
hoede van de gemeentelijke en regionale brandweer
Bron:Incident 07-08-2012

Is het wel veilig om deze hulpverleners zonder brandweeropleiding en zonder ademlucht als eerste naar een brand te sturen. Gelet op alle gevaren die al uitvoerig in andere topics zijn besproken.

Delta00

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2012, 17:08:19
Tja lastige, is het wel veilig om eerst een voertuig van de Veiligheidsregio af te wachten, als ik zo het stukje lees kan dat wel even duren.
Wie weet kunnen ze op deze manier wel een hoop ellende voorkomen.
Maar zoals ik al aangeef een lastige.

Delta00

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2012, 17:22:19
Is het wel veilig om deze hulpverleners zonder brandweeropleiding en zonder ademlucht als eerste naar een brand te sturen. Gelet op alle gevaren die al uitvoerig in andere topics zijn besproken.

Het enigste wat de vrijwilligers van de DHV kunnen verrichten is het blussen van een uitslaande brand of buitenbrand. Een buitenbrand blussen is in vergelijking met een uitslaande brand relatief simpel. Een uitslaande brand kent veel gevaren, gevels die vallen, flashovers, backdrafts, etc. Een binnenbrand mag DHV niet blussen, wat moet je dan als korps? Wachten totdat de vlammen uitslaan als je weet dat mensen binnen zijn? Wat Delta00 als zei, een lastige casus. Als men een opleiding heeft gevolgd dan ben je al een stap verder, maar nu, gevaarlijk.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2012, 17:49:43
Wat ik er vooral heel goed aan vind, is dat er gekozen is voor een maatwerkoplossing. Het grote risico van schaalvergroting zoals de regionalisering van de Brandweer is het uit het oog verliezen van de 'menselijke maat'. Dat lokale belangen tussen wal en schip vallen vanwege het 'grotere belang'. Juist bij schaalvergroting moet je ruimte houden voor de uitzonderingen.

Een grote plus voor het management van de Veiligheidsregio dat ze zich niet verschuilen achter de landelijke regels/afspraken/wetten etc., maar gewoon kijken wat ze wél kunnen doen om aan deze mensen te geven wat ze nodig hebben. Ze hebben niet het middel als doel gesteld, maar echt het doel voor ogen gehouden.

Dat er in de uitvoering mitsen en maren zijn, dat is een logisch gevolg. Maar dat is geen probleem zolang de uitzondering geen regel wordt. Oftewel: perfecte oplossing voor deze ene situatie, omdat het een oplossing is voor deze situatie. Maar de uitzondering moet wel de regel bevestigen!  98uiye

8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2012, 19:21:57
Is de/deze burgerbrandweer in dienst van de gemeente en/of veiligheidsregio?

In hoeverre is de Arbowet op hen van toepassing?

Wie is er aansprakelijk voor als het misgaat?

Ik zie jurisch nogal wat haken en ogen hieraan. Dus wie weet de oplossing?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

DD

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2012, 19:26:21

Dus je moet het eilandje maar laten afbranden tot alles op papier is geregeld?
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2012, 19:44:21

Het probleem is dat de VR het brandweerkorps van De Woude heeft opgeheven, waarschijnlijk omdat een manager naar kosten baten verhouding heeft gekeken.
De VR schiet hier in mijn ogen te kort.
Eind jaren 70 begin jaren 80 is er een film gemaakt over het brandweerkorps De Woude, toe zij overgingen van Toeter naar sirene als alarmering. door de inspectie van het brandweerwezen.
De film was genaamd:" De Toeteraar ".

De gemeente/VR heeft gezorgd voor het blusmateriaal dus zij zijn verantwoordelijk en aansprakelijk als er iets misgaat.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2012, 19:55:07
Dus je moet het eilandje maar laten afbranden tot alles op papier is geregeld?

Regels gelden voor iedereen dus ook hier.
Of mogen we op dit eiland straks ook een eigen vrijwillige burgerwacht hebben omdat de politie er niet op tijd kan zijn?

En waar ligt de grens?
Overal waar de overheid tekort schiet in haar verplichtingen (bijvoorbeeld omdat de brandweer niet binnen de voorgeschreven tijd ter plaatse is) mogen er burgerinitiatieven ontstaan?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever