Burgerbrandweer, Een goede oplossing?

Auteur Topic: Burgerbrandweer, Een goede oplossing?  (gelezen 12361 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2012, 20:06:46
First Responders hebben zeer een toekomst en hun nut. Maar dan wel mist enige basisopleiding en basismateriaal. Het bluswagentje lijkt me goed geschikt voor zijn doel; nu nog investeren in opleiding en brandweerpakken.

DD

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2012, 23:02:18
Overal waar de overheid tekort schiet in haar verplichtingen (bijvoorbeeld omdat de brandweer niet binnen de voorgeschreven tijd ter plaatse is) mogen er burgerinitiatieven ontstaan?

Laten we het omdraaien, waar burgers tekort schieten heeft de overheid een taak, zo is ooit de politie en de brandweer ontstaan. 'De overheid' is ook een burgerinitiatief...
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2012, 23:47:23
Laten we het omdraaien, waar burgers tekort schieten heeft de overheid een taak, zo is ooit de politie en de brandweer ontstaan. 'De overheid' is ook een burgerinitiatief...

Met alle respect zullen we weer ontopic gaan en uitgaan van de huidige Wet- en Regelgeving welke is gemaakt door onze gekozen volksvertegenwoordiging en die voor iedereen geldt?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2012, 00:02:12
Met alle respect zullen we weer ontopic gaan en uitgaan van de huidige Wet- en Regelgeving welke is gemaakt door onze gekozen volksvertegenwoordiging en die voor iedereen geldt?

Welke wet verbiedt dan dit initiatief? In het verleden is het gebruik van het woord brandweer voor de organisatie afgeschaft omdat ze aan die eisen begrijpelijkerwijs niet meer konden voldoen maar op grond van welke wet mogen ze dan geen burgerhulpverlening bieden?

Mag ik dan dadelijk ook geen beginnend brandje in mijn woonkamer meer blussen met een emmer water omdat ik niet in het bezit ben van het diploma "Manschap"?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2012, 00:04:02
Regels gelden voor iedereen dus ook hier.Of mogen we op dit eiland straks ook een eigen vrijwillige burgerwacht hebben omdat de politie er niet op tijd kan zijn?

Kijk, we zijn weer terug naar hoe de brandweer ooit is onstaan: betrokken burgers.
En v.w.b. die burgerwachten; die zijn er al. Buurtvaders, straatcoaches, burgerwachten, buurtcontroleurs, noem ze maar. Ook weer terug bij af..  ;D

Maar zonder gekheid; een stukje zelfredzaamheid in uitzonderlijke situaties is niets mis mee, denk ik. Ik zat eens in Finland achter een brandweerwagen met prio 1, dik drie kwartier lang.. Met spijkerbanden..  :D Woon je erg afgelegen, moet je denk ik ook accepteren dat in geval van nood niet alles gaat als in de stad.

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #15 Gepost op: 18 juli 2012, 00:11:10
Totdat je op een brand stuit als nu in Egmond.
Succes met je bluskikkertje  ;D
Groetjes, Marco

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 18 juli 2012, 00:19:14
Totdat je op een brand stuit als nu in Egmond.
Succes met je bluskikkertje  ;D

Geldt ook voor je eerste TS...  ;)

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 18 juli 2012, 00:51:28
Citaat
Wel werken ze nog steeds onder de hoede van de gemeentelijke en regionale brandweer

Bovenstaande houdt in dat er een gezagsverhouding in en dat de Arbowet van toepassing is.
Dit blijkt uit onderstaande.

Arbowet voor vrijwilligerswerk?!

De Arbowet geldt voor iedere werkgever en werknemer in Nederland. Die begrippen moeten ruim worden gezien. Iedereen die een ander werk voor zich laat verrichten, is werkgever. En iedereen die werk vóór iemand doet, is werknemer. Altijd als er sprake is van een gezagsverhouding is de Arbowet van toepassing. Ook binnen het vrijwilligerswerk is sprake van gezagsverhoudingen. Want ook vrijwilligers krijgen aanwijzingen en instructies van een ander.

Bron: http://www.vrijwilligoppad.nl/advies/wetgeving/arbowet/

Nogmaals, het is een goed initiatief..... tot het mis gaat.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

DD

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2012, 02:28:09

Ben jij van vlees en bloed of van papier...?
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2012, 08:56:58
Ben jij van vlees en bloed of van papier...?

Beste DD,

Als militair zou u toch vooral moeten weten welke gevolgen een onbevoegd gegeven bevel kan hebben.
Met name als bijvoorbeeld de Inspectie SZW en letselschadeadvocaten zich ermee gaan bemoeien.

Burgerinitiatief perfect maar ik vind dat bij een burgerbrandweer in deze vorm de grens wordt overschreden.

Op inhoudelijke argumenten discussieer ik graag verder.