Burgerbrandweer, Een goede oplossing?

Auteur Topic: Burgerbrandweer, Een goede oplossing?  (gelezen 12358 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2012, 09:03:11
Burgerinitiatief perfect maar ik vind dat bij een burgerbrandweer in deze vorm de grens wordt overschreden.

Ok, hoe zou jij dan iets van brandweer/veiligheid/spoedeisende gezondheidszorg willen regelen op een eiland met 160 inwoners?

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #21 Gepost op: 19 juli 2012, 09:31:06
Ik denk dat een burgerinitiatief hier wel op zijn plek is.
Maar ik denk ook dat er vanuit de VR gefaciliteerd moet worden, zo'n initiatief ontslaat hun namelijk (m.i.) niet van hun verantwoordelijkheid.
Faciliteren niet alleen met een uitgeruste John Deere landbouwwagentje, maar ook met cursussen voor de vrijwilligers, en overig materiaal.
Het hoeft geen volledig blusvoertuig te zijn, maar ik vind wel dat de mensen die zich opwerpen om de verantwoording te delen moeten kunnen beschikken over pakken, ademlucht, en dat ze kundig gemaakt moeten worden over hoe het te gebruiken.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2012, 09:54:55
Totdat je op een brand stuit als nu in Egmond.
Succes met je bluskikkertje  ;D

En hoe groot acht jij de kans op De Woude dat er een brand met deze omvang ontstaat, gezien het bebouwingskarakter van dit eiland.
Dat is ook de reden, denk ik, dat de VR er voor kiest om de getrainde DHV organisatie als SIE in te zetten, in plaats er voor te zorgen dat de binnen de gestelde tijd een voorledige TS terplaatse komt.
Maar bij alarm word er volgens mij altijd een een reguliere TS meegealarmeerd alleen kan deze niet binnen de gestelde normtijden TP zijn.

MachiaveIIi

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 19 juli 2012, 10:33:23
http://rtvnh.nl/nieuws/80871/De+Woude+heeft+aparte+nieuwe+bluswagen

Hierbij wat bewegende beelden inclusief pakken en wat uitleg. Inderdaad geen perslucht maar een binnenaanval is ook niet de opzet. Zover ik weet hebben alle leden van de DHV een training (BHV/EHBO etc.) gehad bij het 'fort Markenbinnen, gelegen aan de overzijde van het eiland.

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #24 Gepost op: 19 juli 2012, 11:10:11
http://rtvnh.nl/nieuws/80871/De+Woude+heeft+aparte+nieuwe+bluswagen

Hierbij wat bewegende beelden inclusief pakken en wat uitleg. Inderdaad geen perslucht maar een binnenaanval is ook niet de opzet. Zover ik weet hebben alle leden van de DHV een training (BHV/EHBO etc.) gehad bij het 'fort Markenbinnen, gelegen aan de overzijde van het eiland.

Dus als er onverhoopt brand uitbreekt in het restaurant aldaar en en zitten slachtoffers in de val binnen moet men even geduld hebben tot het pontje is overgestoken.  98uiye
Groetjes, Marco

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2012, 11:22:19
Dus als er onverhoopt brand uitbreekt in het restaurant aldaar en en zitten slachtoffers in de val binnen moet men even geduld hebben tot het pontje is overgestoken.  98uiye

Ehm, dan hebben we toch ook LifeLiner's en Sar heli's?
Ik vind overigens deze casus een beetje bull, waarom? Wat is het verschil met een cruiseschip waar je geen professionele brandweer hebt (ja ik weet het is geen echt eiland, maar ik zie het als een varend eiland)? Op eigenlijk alle schepen zijn de brandweerlieden in de eerste plaats bemanningslid met een vrijwillige brandweer taak.
Maar ik vind het initiatief wel bewonderenswaardig, niet zeuren en huilen omdat de overheid iets niet kan regelen maar gewoon zelf iets opzetten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2012, 11:57:00
Ehm, dan hebben we toch ook LifeLiner's en Sar heli's?
Ik vind overigens deze casus een beetje bull, waarom? Wat is het verschil met een cruiseschip waar je geen professionele brandweer hebt (ja ik weet het is geen echt eiland, maar ik zie het als een varend eiland)? Op eigenlijk alle schepen zijn de brandweerlieden in de eerste plaats bemanningslid met een vrijwillige brandweer taak.
Maar ik vind het initiatief wel bewonderenswaardig, niet zeuren en huilen omdat de overheid iets niet kan regelen maar gewoon zelf iets opzetten.

Aan Lifeliners heb je dan toch niets?

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2012, 11:59:52
Aan Lifeliners heb je dan toch niets?

Wel om deze te vervoeren indien nodig, ik neem aan dat als een TS niet snel ter plaatse is dat meerdere Ambu's ook een probleem zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2012, 12:41:33

Als er onverhoopt brand uitbreekt moeten de gasten naar buiten en zeker niet wachten, want als iedereen maar blijft zitten te wachten, totdat de brandweer er is, om ze met ademlucht naar buiten te brengen, dan heb je aan 1 TS bemanning ook niet genoeg, en heel veel onnodige doden en gewonden .
Hiervoor hoort het restaurant BHVers te hebben om het restaurant in de begin fase van de brand te ontruimen en ook zij hebben geen ademlucht ter beschikking en in het begin stadium kan de DHV bij die ontruiming assisteren.
Ook kan de DHV er voor zorgen dat brand niet overslaat naar belendende percelen.

DD

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2012, 02:33:00
Als militair zou u toch vooral moeten weten welke gevolgen een onbevoegd gegeven bevel kan hebben.
Met name als bijvoorbeeld de Inspectie SZW en letselschadeadvocaten zich ermee gaan bemoeien.

Inspecties en advocaten blussen geen branden. In dit land is het aan niemand verboden om voorbereidingen te treffen voor brandbestrijding, in een aantal gevallen zijn burgers dat zelfs verplicht. Namens de burgemeester heeft de brandweer de leiding bij het bestrijden van een brand. Voordat de brandweer aanwezig is, is iedere burger bevoegd om zelf in te grijpen. Wanneer iemand in levensgevaar verkeert, is iedere burger zelfs verplicht om hulp te bieden (artikel 450 WSr) en in verzekeringskwesties is er een plicht tot beredding (artikel 957 lid 1 BW).
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding