GRIP 2 Zeer grote compagnie brand (kringloopwinkel) Lamoraalweg - Egmond aan den Hoef 18-07-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote compagnie brand (kringloopwinkel) Lamoraalweg - Egmond aan den Hoef 18-07-2012  (gelezen 40045 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En men is begonnen met het openpellen van de loods.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Oei oei......kapot materiaal bij zo'n brand is erg vervelend.

Valt me toch op dat er maar weinig hoogwerkers zijn ingezet. Als ik goed heb maar 2 en dus effectief maar 1?

Volgens open bronnen op het internet beschikt de brandweer van de gemeente Bergen zelf ook over een ladderauto (BGN651), waarom is deze niet ingezet? Het is niet meer het jongste voertuig, maar hij werd later wel opgeroepen voor een inzet in Alkmaar, zie hieronder;

p2kflex
01:57:11 18-07-12GROUP-1Prio 1 Zorgcentrum Wijkwaard MUIDERWAARD 312 ALKMAAR Binnenbrand AMR743 AMR741 BGN651
0200171BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Alkmaar (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0201018BRW Alkmaar (Centrum) (Bevelvoerder vrijwilligers)
0201072BRW Alkmaar (Centrum) (Beroepsploeg)
0201077BRW Alkmaar (Centrum) (K+V)
0201088BRW Alkmaar (Centrum) (Lichtkrant)
0201089BRW Alkmaar (Monitorcode Gemeente)
0201277BRW Bergen (Blusploeg 2)
0201288BRW Bergen (Lichtkrant Kazerne)
0201289BRW Bergen (Lichtkrant Gemeente)




Timoo0oo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Wat een ontzettend groot incident. Ik hoorde vanochtend op de radio dat het nog steeds niet volledig onder controle is.

Wel wil ik even vragen of meer mensen de brandweerman van omliggende stad/dorp zijn beklag deed over " de strepen" die beslist hadden om hun niet op te roepen.

Wat een pannekoek zeg, zoiets mag je vinden, mag je zeggen intern, maar dat ga je niet op het landelijk nieuws zeggen. Ik snap volledig dat het teleurstellend is, maar
hoe haal je het in je hoofd  ??? Heeft iemand toevallig een nieuwsbericht met zijn quote? Ik kan het nergens vinden, en zou het vervelend vinden om onwaarheden te zeggen.

Verder succes voor de mannen en vrouwen die er nog staan, gestaan hebben, of nog moeten gaan staan.  O0 Goed bezig.

En heel veel sterkte voor de betrokkene. Hoop dat ze het 'n plekje kunnen geven.


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Dit vind ik niet handig van brandweer Castricum, een lachende brandweerman maak ik me niet zo druk om.

Brandweer Castricum wordt niet opgeroepen en is boos
 
CASTRICUM De brandweer van Castricum is boos. De brandweerlieden waren vanavond in de kazerne aanwezig voor een oefenavond, hoorden van de enorme brand, maar werden niet opgeroepen om te komen helpen blussen.
En dat is raar zo vinden ze, want Castricum en Egmond zijn buurgemeenten. "En dan worden er zelfs korpsen uit Nieuwe Niedorp en weet ik veel waar opgeroepen en wij staan maar de hele avond te kijken naar de tv," aldus één van de getergde brandweermannen. "Wij hadden er al binnen 10 minuten kunnen zijn, maar we mogen niet volgens het protocol. We moeten eerst een opdracht krijgen van zo'n wijsneus voordat we er heen mogen."

Dit soort dingen demotiveert de vrijwilligers van het korps in Castricum enorm, zo meent de brandweerman. "Bij die duinbranden zijn we ook al te weinig opgeroepen. Dit frustreert ons ontzettend!"
http://www.rtvnh.nl/nieuws/83687/Brandweer+Castricum+wordt+niet+opgeroepen+en+is+boos


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Dit vind ik niet handig van brandweer Castricum, een lachende brandweerman maak ik me niet zo druk om.

Brandweer Castricum wordt niet opgeroepen en is boos
 
CASTRICUM De brandweer van Castricum is boos. De brandweerlieden waren vanavond in de kazerne aanwezig voor een oefenavond, hoorden van de enorme brand, maar werden niet opgeroepen om te komen helpen blussen.
En dat is raar zo vinden ze, want Castricum en Egmond zijn buurgemeenten. "En dan worden er zelfs korpsen uit Nieuwe Niedorp en weet ik veel waar opgeroepen en wij staan maar de hele avond te kijken naar de tv," aldus één van de getergde brandweermannen. "Wij hadden er al binnen 10 minuten kunnen zijn, maar we mogen niet volgens het protocol. We moeten eerst een opdracht krijgen van zo'n wijsneus voordat we er heen mogen."

Dit soort dingen demotiveert de vrijwilligers van het korps in Castricum enorm, zo meent de brandweerman. "Bij die duinbranden zijn we ook al te weinig opgeroepen. Dit frustreert ons ontzettend!"
http://www.rtvnh.nl/nieuws/83687/Brandweer+Castricum+wordt+niet+opgeroepen+en+is+boos
Kan wel in zijn reactie komen als je het bekijkt vanuit de vrijwilligers. Maar die "wijsneus" zal het echt niet zomaar zo hebben bepaald, denk aan restdekking etc.

Maar toch: wat mij betreft mag de beste man zich wel even achter zijn oren krabben.  ::)


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Kan wel in zijn reactie komen als je het bekijkt vanuit de vrijwilligers. Maar die "wijsneus" zal het echt niet zomaar zo hebben bepaald, denk aan restdekking etc.

Maar toch: wat mij betreft mag de beste man zich wel even achter zijn oren krabben.  ::)

Ik begrijp ze ook wel maar dit is iets wat je lekker intern moet houden. Vraag een gesprek aan met de Regio Commodant (of wie er bij de brandweer de baas is) en laat hem het lekker uitleggen. Geeft een lekker gevoel als je in castricum woont een niet gemotiveerde brandweer korps dat je moet "beschermen".


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Deze vrijwilliger heeft een voor mij nieuw woord uitgevonden: kazerne opvolgtabellen.

Ik begrijp de teleurstelling, maar door zijn dienstverband als brandweerman conformeert hij zich ook aan protocollen (en dus ook de KVT). Niet mee eens? Dan kan hij maar twee stappen zetten: óf mondje dicht óf ontslag nemen.


guest13155

  • Gast
Nou, nou Rob, leven we in een dictatuur hier in Nederland? Je doet mee met het systeem en anders niet?

Volgens mij is er een prachtige tussenoplossing: je houd voor de buis je mondje dicht, vraag een gesprek aan met de leiding en ga daarna weer lekker enthousiast aan de gang!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik begrijp de teleurstelling, maar door zijn dienstverband als brandweerman conformeert hij zich ook aan protocollen (en dus ook de KVT). Niet mee eens? Dan kan hij maar twee stappen zetten: óf mondje dicht óf ontslag nemen.

Zo eenvoudig werkt het niet, want het ligt puur aan de regiogrenzen. Kijk maar eens naar de regio's die tegenwoordig door 1 meldkamer worden aangestuurd (MON en MkNN). Daar wordt ineens wel over de grenzen heen gekeken. Het kan dus wel, maar dan moeten er wel duidelijke afspraken zijn (voor zover er geen gezamenlijke meldkamer is). Zijn die afspraken er niet, dan is de frustratie begrijpelijk. Stel dat NHN en Kennemerland door 1 meldkamer werd aangestuurd dan hoef je je niet eens af te vragen of Castricum gealarmeerd was. Dat is toch best krom, of niet?