Persoonlijk zie ik in dit geval de toegevoegde waarde van Reddingsbrigade (en/of KNRM) niet direct. Iets met schoenmaker en leest enzo.
Natuurlijk kunnen er handjes geleverd worden, sterker nog: als ze gevraagd zouden worden zouden ze ook zonder meer op komen draven. In de hektiek van een dergelijk incident zal iedereen z'n steentje bijdragen. Maar nu we toch in alle rust achter onze PC zitten kunnen we ons rustig de vraag stellen: Ligt hier een taak voor leden van een reddingsbrigade (en/of KNRM)?
- Reddingsbrigades houden zich van oorsprong bezig met het bestrijden van de verdrinkingsdood, in de ruimtste uitleg die je hiervoor kunt bedenken. Daarvan is hier geen sprake;
- Reddingsbrigades houden zich steeds vaker (terecht!) bezig met incidentbestrijding in het kust-(en dus ook duin-/bos-)gebied, omdat we én de meest geschikte voertuigen hiervoor hebben én vaak over een grote lokale kennis beschikken. Ook hiervan is in deze situatie geen sprake, 4WD voertuigen zijn bij deze inzet niet noodzakelijk en lokale kennis is mijns inziens ook niet van toepassing;
- Tot slot worden reddingsbrigades met regelmaat ingezet als "first responder" bij incidenten (meestal t.b.v. ambulance) in afwachting van de geëigende inzet, omdat zij simpelweg vaak in de buurt zijn op plaatsten die voor de "reguliere" diensten nou eenmaal vaak in de uithoek van hun gebied liggen. Ook daarvan is hier geen sprake.
Moeten we dan ook hierbij ingezet worden? Wat zou onze taak/rol dan zijn? En hoe ver moeten we dan gaan? Wat is dan ons inzetgebied nog? Verkeer regelen? (geen enkele opleiding, hiervoor bestaat politie/verkeersregelaars) Logistiek? (in NHN prima geregeld, incidentlokatie zonder problemen bereikbaar)
Nee, wat mij betreft staat in dit geval de reddingsbrigade precies daar waar ze thuishoren: warm en droog in de loods...
Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening... Er zijn vast ook prima valide redenen te bedenken waarom een RB4WD en/of KHV wél bij zo'n incident rondrijd en daar zal je me dan geen kwaad woord over horen zeggen!