2012 telt al 28 doden door brand

Auteur Topic: 2012 telt al 28 doden door brand  (gelezen 2599 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 16 augustus 2012, 09:37:12
2012 telt al 28 doden door brand

Een trieste tussenstand als het gaat om het aantal doden dit jaar door brand in gebouwen. Er zijn tot 17 juli 2012 in totaal 28 personen omgekomen, bijna allen bewoners. Het merendeel van de slachtoffers (17 personen) is tussen de 18 en 65 jaar. Daarnaast overleden 9 bejaarden en een kind.

De cijfers zijn onder voorbehoud en verzameld uit mediaberichten.

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@33442/2012-telt-28-doden/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Hoe bestaat het dat in ons land er nog relatief veel doden vallen bij branden in gebouwen? Tekortkoming van de preventie, laksheid van ons zelf. Of gewoon domme pech?




Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2012, 11:17:12
Zou het niet zo zijn dat het aantal doden bij brand weer opgaat lopen door de snelle vergrijzing?

De mensen die nu nog zelfredzaam zijn, zijn dat over 10 jaar misschien wel veel minder of helemaal niet. Daarbij komt dat veel mensen langer blijven thuis wonen in huizen waarvan de brandveiligheid stamt uit bijvoorbeeld de jaren 50,60,70. Tel daar de moderne materialen bij op van ons interieur die veel brandgevaarlijker zijn door de synthetische materialen en het brandverloop alsmede de vorming van giftige rook gaat veel sneller.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat onze multiculturele samenleving bestaat uit mensen die niet altijd bekent zijn met de gevaren bij brand en brandveiligheid?

Nemen de mensen waaronder onze kinderen brandveiligheid wel altijd serieus? Of heerst er een houding van bij ons is nog nooit wat gebeurt en zal er ook wel niets gebeuren?

Daarnaast moeten we ons realiseren dat brand kan ontstaan door bijvoorbeeld het gebruik van elektrische apparaten, onvoorzichtigheid, vandalisme, brandstichting of gewoon domme pech. Brand zal in mijn optiek altijd blijven bestaan en helaas zullen er dus ook slachtoffers blijven vallen.

De oplossing? In woningen in iedere gebruikersruimte rookmelders en homesprinklers plaatsen. Directe alarmering bewoners en beperking van de brandontwikkeling. Daarnaast zorgen voor voorlichting maar vooral ook voor een sterke repressieve brandweer.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2012, 13:28:01
De oplossing? In woningen in iedere gebruikersruimte rookmelders en homesprinklers plaatsen. Directe alarmering bewoners en beperking van de brandontwikkeling.

Ik snap best dat er meer aan voorlichting gedaan mag worden en dat we als burger ook best wat meer over brandveiligheid mogen nadenken maar na de rookmelders houd het denk ik ook een beetje op, ik heb mijn huis in gebruik als woning en niet als fabriekspand, sprinklers vind ik dus zelf een stap te ver.

Hier hangen de rook / co melder op vier strategische plekken en hangen op elke verdieping sproeischuimblussers en weet ieder van ons de mogelijk vluchtroutes met alternatieven en dat is denk ik vele malen meer dan bij de gemiddelde burger en misschien wel meer dan bij de gemiddelde brandweerman.....

Als ik je verhaaltje zo lees en dat vergelijk met de adviezen van elke hulpverlenende instantie dan is het enige wat tegenwoordig veilig is een betonnenbak, zonder nutsvoorzieningen en zonder andere toegangen dan 1 kluisdeur. Buitenshuis eten, wassen en wonen en mijn betonnenbak slechts gebruiken als slaapruimte.

Alexander helaas maar ik wil ook nog enige vorm van leven hebben.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2012, 14:20:03
Klf, helemaal goed om lekker te relativeren. Je hebt gelijk dat we ons moeten afvragen hoever we moeten gaan met veiligheid. Alles zonder calamiteiten is onleefbaar. Daarom pleit ik ook voor een sterke repressieve dienst.

Overigens blijkt in Amerika dat de combinatie rookmelders en home-sprinklers zeer effectief is. Uit onderzoek blijkt dat er dan bijna geen gewonden en doden vallen bij brand. In bestaande bouw is dat vaak niet te realiseren maar in nieuwbouw en renovatie zou het zeer wenselijk zijn. Overigens zijn dat kleine inbouwkopjes met witte afdekplaatjes net zoals een inbouwspotje. Volledig in het plafond en bijna niet zichtbaar. Dat is anders dan de industrie-sprinklers.

Rookmelders horen in iedere ruimte zoals woonkamer, slaapkamer en zolder. We bouwen huizen met deuren die s'-nachts vaak dichtgaan. Mocht er bijvoorbeeld brand ontstaan op een slaapkamer en de melder hangt alleen op de overloop dan is er een late alarmering. De brand krijgt tijd om te ontwikkelen met alle gevolgen van dien.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2012, 14:47:16
Laten we eerst maar eens werken aan goede voorlichting en een stuk bewustwoording, daar werken de veilighiedsdagen zoals deze tegenwoordig veel gehouden worden zeker aan mee mits we de burger ook wat kunnen bieden, niet alleen roepen dat we rookmelders moeten hebben maar ook vertellen waar we die het beste kunnen plaatsen (buiten zullen ze weinig nut hebben  ;) net als het feit dat er batterijen in moeten o.i.d.) wees als korps (preventist) bereid om op verzoek mensen thuis te bezoeken om ze behulpzaam te zijn en verbind er dan bijvoorbeeld een "ontruimingsrondje" aan, wijs de mensen op vluchtroutes, gevaarlijke situaties en dergelijke. Wijs strategische plekken aan voor een blusmiddel. Hier hangen ze binnen 1,5 meter van de verste (slaap)kamerdeur, dichtbij de trap en direct naast maar buiten het CV hok.
Natuurlijk weten de kids ook nog hoe ze werken (anders is het allemaal maar show) en kennen we onze vluchtroutes.

Laat de voorlichters en preventie medewerkers eerst breed uitdragen dat je met relatief eenvoudige en goedkope middelen je veiligheid een heel stuk kunt verbeteren, ik zeg bij het begin beginnen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend