Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren

Auteur Topic: Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren  (gelezen 74470 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #110 Gepost op: 11 augustus 2012, 21:07:54
Als het de bovengenoemde ontheffing is, mag je ook over vluchtstroken onderweg naar je eigen werken/afzettingen. Tevens gelt de ontheffing ook voor onderliggend wegennet staat in de uitleg. Ik heb mij toen door dhr. Zwart laten uitleggen dat dit zo is geregeld om het een en ander betaalbaar te houden voor iedereen. De kosten voor het veranderen van voertuigen of het aanpassen zodat het makkelijk veranderd kan worden rijzen anders de pan uit.

Ik zal er verder niet hier op doorgaan maar het mag niet en kan ook niet want dan werkt elke aannemer in NL overal dus sorry maar je heb kans dat je de File ingestuurd word of nog erger ontheffing word ingenomen bij vele contstateringen
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #111 Gepost op: 11 augustus 2012, 21:21:46
Ik zal er verder niet hier op doorgaan maar het mag niet en kan ook niet want dan werkt elke aannemer in NL overal dus sorry maar je heb kans dat je de File ingestuurd word of nog erger ontheffing word ingenomen bij vele contstateringen

Dit staat in de bijlage:

ontheven van:

Autosnelwegen en autowegen (borden G1 en G2)
artikel 43, derde lid verbod gebruik maken van vluchtstrook, vluchthaven of berm anders dan in geval van nood.

en onder het kopje:

Voorschriften:
c. van de ontheffing mag alleen gebruik worden gemaakt voor zover dit voor de onmiddellijke uitvoering van de genoemde werkzaamheden noodzakelijk is, derhalve indien de werkzaamheden zonder gebruikmaking van de ontheffing en vrijstellingen niet kan worden uitgevoerd.


Nu kan ik het natuurlijk verkeerd lezen maar dan staat er toch echt dat voor de werkzaamheden benodigd(dat is ook komen tot je werkvak) dat je gebruik mag maken van de vluchtstrook.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #112 Gepost op: 11 augustus 2012, 21:27:12
Dit staat in de bijlage:

ontheven van:

Autosnelwegen en autowegen (borden G1 en G2)
artikel 43, derde lid verbod gebruik maken van vluchtstrook, vluchthaven of berm anders dan in geval van nood.

en onder het kopje:

Voorschriften:
c. van de ontheffing mag alleen gebruik worden gemaakt voor zover dit voor de onmiddellijke uitvoering van de genoemde werkzaamheden noodzakelijk is, derhalve indien de werkzaamheden zonder gebruikmaking van de ontheffing en vrijstellingen niet kan worden uitgevoerd.

ok,duidelijk maar ik bedoel ermee te zeggen dat er niet zomaar die vluchtstrook gebruik mag worden anders hebben we file op vluchtstrook met aannemers 098uo en neem van mijn aan dat er genoeg zijn die er misbruik van maken en daar treden we echt tegen op ;)

ook jou Harm wahahahahahahaha (grapje) 0098 0098 0098 098uo
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #113 Gepost op: 11 augustus 2012, 21:34:02
ok,duidelijk maar ik bedoel ermee te zeggen dat er niet zomaar die vluchtstrook gebruik mag worden anders hebben we file op vluchtstrook met aannemers 098uo en neem van mijn aan dat er genoeg zijn die er misbruik van maken en daar treden we echt tegen op ;)

ook jou Harm wahahahahahahaha (grapje) 0098 0098 0098 098uo

Enige dat ik wel meemaak is dat jouw collega's mij uit de file halen om ff te assisteren  O0 Maar dat komt ook omdat ik niet gelijk bij elk iets dat ik tegen kom een factuur schrijf. Ik heb ook nog zoiets van een verantwoordelijkheidsgevoel.

Maar inderdaad ik kom veel aannemers tegen die gewoon over die vluchtstrook heen rijden onderweg naar huis bijv. Ik zelf ga alleen onderweg naar of weg vanaf de werkzaamheden of incident over die vluchtstrook. Er vandaan omdat ik anders niet genoeg snelheid heb om deel te nemen aan het verkeer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #114 Gepost op: 11 augustus 2012, 21:51:28
Enige dat ik wel meemaak is dat jouw collega's mij uit de file halen om ff te assisteren  O0 Maar dat komt ook omdat ik niet gelijk bij elk iets dat ik tegen kom een factuur schrijf. Ik heb ook nog zoiets van een verantwoordelijkheidsgevoel.

Maar inderdaad ik kom veel aannemers tegen die gewoon over die vluchtstrook heen rijden onderweg naar huis bijv. Ik zelf ga alleen onderweg naar of weg vanaf de werkzaamheden of incident over die vluchtstrook. Er vandaan omdat ik anders niet genoeg snelheid heb om deel te nemen aan het verkeer.

Dat is fijn om te horen dat ook mijn collega's zo denken en doen ik zelf nog weinig aan de hand gehad de laatste vijf jaar want bij ons is de bots er binnen 30 MIN.
En fijn dat er nog zulke mensen erbij zijn zoals jou die ook hele dagen langs de weg werken
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #115 Gepost op: 12 augustus 2012, 17:10:19
Lt. Col. Me
Als aanvulling op jouw artikelen:
Regeling optische en geluidssignalen 2009 Artikel 6 lid 1:
1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Naar mijn gevoel vallen wegwerkers, Verkeersregelaar ect onder sub B

Even om weer terug te gaan naar de wet/regelingen.

Het dik gedrukte spreekt over werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken en inrichtingen.. en verder. Als ik deze tekst lees, zeg ik dat als je een verkeersregelaar bent bij wegwerkzaamheden. Dan mag je Amberlicht voeren. Volgens mij is het zelfs verplicht binnen een werkvak. Maar ben jij de VKR bij de Amsterdam Arena omdat er een concert is. Dan mag je het weer niet voeren. Dan dien je het dienstvoertuig op een zodanig wijze te parkeren dat deze geen gevaar/hinder ondervind voor het overige verkeer. Daarnaast mag een VKR alleen aanwijzingen geven als deze op de voetjes is en niet vanaf een voertuig.

Ik denk dat daar ook een verschil tussen gemaakt moet worden. Verder zoals ik dit topic heb doorgenomen is dat de verschillende ministerie's eens om de tafel moeten gaan zitten en afspraken moeten maken. Van het ene ministerie mag het niet en is het verboden en de ander stelt het verplicht. Maar niemand wilt een ontheffing afgeven...

Ik zie er zelfs nog een gat in de markt. Reken een leuke prijs voor de ontheffing en de staatskas wordt weer gespekt. De extra administratie moet natuurlijk wel door de aanvrager betaald worden.. Want zo gaat het altijd bij de overheid.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #116 Gepost op: 13 augustus 2012, 07:06:37
Ik zie er zelfs nog een gat in de markt. Reken een leuke prijs voor de ontheffing en de staatskas wordt weer gespekt. De extra administratie moet natuurlijk wel door de aanvrager betaald worden.. Want zo gaat het altijd bij de overheid.

Heeeej wil jij de overheid niet slimmer maken dan ze al is!!!1 >:(

Weer zo'n papiertje in de map, ik word er al horrendol van :o

Maar niemand wilt een ontheffing afgeven...

Dat is nog niet eens het probleem, maar de ene wegbeheerder accepteert de ontheffing van de andere wegbeheerder niet zo maar. Eigenlijk zou het gestroomlijnd moeten zoals bij de ontheffingen tegenwoordig voor het exceptioneel transport.

Wij leven in 1 Nederland, met allemaal kleine koninkrijkjes daarbinnen. En we gaan toch niet accepteren dat het ene koninkrijk iets beslist over ons koninkrijk...... absurd! 998765
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #117 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:03:06
Heeeej wil jij de overheid niet slimmer maken dan ze al is!!!1 >:(

Weer zo'n papiertje in de map, ik word er al horrendol van :o

Dat is nog niet eens het probleem, maar de ene wegbeheerder accepteert de ontheffing van de andere wegbeheerder niet zo maar. Eigenlijk zou het gestroomlijnd moeten zoals bij de ontheffingen tegenwoordig voor het exceptioneel transport.

Wij leven in 1 Nederland, met allemaal kleine koninkrijkjes daarbinnen. En we gaan toch niet accepteren dat het ene koninkrijk iets beslist over ons koninkrijk...... absurd! 998765

Daarom dus 1 ontheffing die wordt afgegeven door de rijksoverheid. Dan ben je van al die ontheffingen per wegbeheerder af. Makkelijker kan het volgens mij niet.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #118 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:20:07
Daarom dus 1 ontheffing die wordt afgegeven door de rijksoverheid. Dan ben je van al die ontheffingen per wegbeheerder af. Makkelijker kan het volgens mij niet.

Waar ken ik dat probleem toch van...... ergens is er een topic van zo'n 9 pagina's welliswaar over een andere kleur verlichting maar wel de zelfde strekking   0098 (helaas VKR-en u heeft nog minimaal 18 maanden te gaan  ^-^)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #119 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:25:24
Het dik gedrukte spreekt over werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken en inrichtingen.. en verder. Als ik deze tekst lees, zeg ik dat als je een verkeersregelaar bent bij wegwerkzaamheden. Dan mag je Amberlicht voeren. Volgens mij is het zelfs verplicht binnen een werkvak. Maar ben jij de VKR bij de Amsterdam Arena omdat er een concert is. Dan mag je het weer niet voeren. Dan dien je het dienstvoertuig op een zodanig wijze te parkeren dat deze geen gevaar/hinder ondervind voor het overige verkeer. Daarnaast mag een VKR alleen aanwijzingen geven als deze op de voetjes is en niet vanaf een voertuig.
(...)
Ha, nu komen we in het (donker/licht*)grijze gebied. Wegwerkzaamheden zijn redelijk helder, hoewel we ons nog kunnen afvragen wanneer iets nog "aan de weg" is en wanneer niet meer. Woningbouw is immers ook gelegen aan een weg, maar heeft weer niets te maken met wegwerkzaamheden op zich.

Evenementen wordt een ander verhaal. Bij volledig geïsoleerde evenementen zou je kunnen zeggen dat het niets te maken heeft met verkeerszaken (vergelijk met woningbouw, hierboven). Bij wielerkoersen en dergelijke vindt het evenement echter midden in de verkeersruimte plaats (vergelijk met werkzaamheden op de weg). Voor de laatste en voor praktisch alles er tussenin kunnen op grond van de BABW verkeersmaatregelen worden afgekondigd, daaronder begrepen de inzet van verkeersregelaars. Dit kan betekenen dat er verkeersregelaars worden ingezet op plaatsen die - net als wegwerkzaamheden - niet meer normaal bereikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat in een afzetting gereden moet worden. Volgens mij is er dan in zekere zin sprake van werken ten behoeve van inrichtingen op, aan, in of boven de weg en mag een verkeersregelaar geel zwaailicht voeren. Dat laat onverlet dat een verkeersregelaar zijn taken inderdaad te voet moet doen.


*) Doorhalen wat voor u niet toepassing is  ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill