@Rhonus: voor de meeste situaties hebt u simpelweg gelijk. Evenementen zijn planbaar, wegwerkzaamheden zijn planbaar, incidenten en calamiteiten zijn niet planbaar maar wel voor te bereiden. Helaas worden verkeerszaken inderdaad bij veel (vaak kleinere) evenementen slecht gepland, en zijn incidenten en calamiteiten soms slecht voorbereid.
Dat is dus precies mijn punt: Om die hierdoor ontstane problemen op te kunnen lossen, menen veel VKR's striping en/of signalering nodig te hebben. Mijns insziens fout, het had immers van te voren beter geregeld moeten worden!
En nog buiten dat kunnen er in alle omstandigheden gebeurtenissen optreden die niemand had kunnen voorzien. Onverwacht extra drukte, een incident bij een evenement, uitloop van werkzaamheden, etc. In dergelijke gevallen moet je ter plekke kunnen handelen met de middelen die op dat moment voorhanden zijn. En als dat op dat moment alleen een auto en een paar kegels is, dan zij dat zo. En dan zie ik liever een herkenbaar, opvallend voertuig met lampjes dan een onherkenbare personenauto of alleen maar een "zwaaiend mannetje".
Onverwachte situaties kunnen inderdaad de best voorbereide situatie tot een chaos omtoveren en dan dient met weer te "roeien met de riemen die men heeft". Maar het is juist de vraag of je dan niet moet zorgen dat men altijd de juiste riemen bij zich heeft? Er zijn, voor zover mijn kennis rijkt, prima kunststof inklapbare schrikhekken/afzethekken en waarschuwingslampen verkrijgbaar. Zoals gezegd: investeer in een laadruimte gevuld met dergelijk materieel, in plaats van de (goedbedoelde!) stickers en lampen OP de auto. Als je dat uit de auto trekt (diezelfde die je anders "vast" had gezet in de afzetting), en op juiste wijze plaatst, heb je volgens mij een veel duidelijker verkeersbeeld dan een auto met signalering dwars over de weg. Hoeft dat mannetje helemaal niet meer gevaarlijk te staan "zwaaien", hoogstens uitleg geven aan die onhandige/vervelende/... doorrijders die alsnog denken dat ZIJ er wel langs kunnen/mogen/moeten..
Nogmaals, het is een kwestie van keuze's in je uitrusting. Als die auto daar kan staan, had hij ook in de berm kunnen staan met een leeggetrokken laadruimte en de hekjes netjes op de weg. Tsja, met een Smart red je dit niet (zo klein inklapbaar zijn die hekken vast niet te vinden
), maar dan kom je ook weer op keuze voor materieel. Is een Smart met stickers en lampjes ook niet een behoorlijke vorm van "schijnveiligheid"?
Ik zit zelf in de verkeersbusiness, en juist specifiek in de werkzaamheden / evenementen / calamiteiten, en ik kan u talloze situaties schetsen waarbij een opvallende auto met geel zwaailicht op dat moment onontbeerlijk was. En er zijn inderdaad nog veel meer situaties waar dat juist niet nodig is of was.
Nogmaals, met een andere keuze/denkwijze in de voorbereiding, is dan altijd die auto ECHT noodzakelijk? OF had het met andere keuzes
in het voortraject ook anders gekund. Ik begrijp dat met de huidige "denkwijze" die auto vaak een must is. Tenslotte heb je die lampen/stickers en niets anders, dus zet je hem (heel verstandig!) in.
Overigens, dat idee van een botsabsorber met VRI spreekt mij wel aan. Als dat idee een beetje doorontwikkeld wordt kan dat zomaar een veel veiliger alternatief zijn voor twee verkeersregelaars in een om-en-ommetje
Zullen we eens om tafel zitten en een ontwerpje schetsen/bedrijfsplannetje schrijven? Ik wil wel een paar % van de winst voor het goede idee hoor!
De bebording, tijdelijke VRI en een stuk wegafzetting met schildjes is uiteraard gepland, ook het door onszelf bijdraaien van de bebording en activeren van de VRI stond van te voren gepland. Wat we daarbij echter niet doen is met schrikhekken etc werken. Die hebben we niet en kosten meer tijd en energie om te plaatsen (bij alle verkeersborden) als dat ik stop, mijn collega uitstapt het bord bijdraait en we doorrijden naar de volgende.
Uiteraard ga je niet met een schrikhek werken voor het omdraaien van een verkeersbord of plaatsen van een accu. Maar de vraag is wat veiliger is: die auto die daar met wat lampjes staat te knipperen, of een collega VKR die, als jullie daar aan het draaien/tillen/installeren zijn het overige verkeer in de gaten houd en aanwijzingen (stopteken?) geeft?
Het gaat om duidelijkheid voor de weggebruiker: Weet hij wat er gebeurd en wat er van hem verwacht wordt?
Heeft Visser uit Assen nu wel of geen vergunning voor het voeren van amber? Aangezien zij op exact dezelfde wijze te werk zijn gegaan als wij, beheerst en rustig én stilstaand op de openbare weg om e.e.a. te plaatsen/op te ruimen.
Daar heb ik geen kennis over, dus doe ik ook geen uitspraak over.