Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren

Auteur Topic: Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren  (gelezen 74380 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #240 Gepost op: 24 juli 2013, 23:29:53
@Enrico: ik herken het probleem niet, maar als je 't eea gaat ontleden kom je ook bij een heel ander probleem uit:
De auto van de gemeentereiniging mag voorzien zijn van gele flitsers. Dit omdat het voertuig daadwerkelijk gebruikt wordt bij werkzaamheden die signaalverlichting vereisen. Daar kan je de gemeente dus niets maken. De bestuurder kan je wellicht alleen verwijten dat hij gebruik maakt van signaalverlichting waar dit als ongewenst wordt ervaren.

Lijkt mij, ook afhankelijk van het voertuig, een lastige klus om juridisch rond te breien. Nog afgezien van het feit dat je een OvJ mee moet zien te krijgen in de vervolging voor art 31 Rvv. Ook een leuke opgave, denk ik..

Een uitdaging waarvan ik betwijfel of de handhaving het wel interessant genoeg vindt. Wellicht vinden andere dienders er wat van..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #241 Gepost op: 25 juli 2013, 00:23:31
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1185881 date=1374701393
@Enrico: ik herken het probleem niet, maar als je 't eea gaat ontleden kom je ook bij een heel ander probleem uit:
De auto van de gemeentereiniging mag voorzien zijn van gele flitsers. Dit omdat het voertuig daadwerkelijk gebruikt wordt bij werkzaamheden die signaalverlichting vereisen. Daar kan je de gemeente dus niets maken. De bestuurder kan je wellicht alleen verwijten dat hij gebruik maakt van signaalverlichting waar dit als ongewenst wordt ervaren.

Ik herken het probleem wel... Vuilniswagens die op een provinciale weg rijden, met oranje zwaailichten aan. Strooiwagens van & naar de zoutopslag zonder uitstekende delen en zonder werkzaamheden. Ik heb het niet zo zeer over de wagens die binnen de bebouwde kom hun werkzaamheden uitvoeren.

Ik heb er overigens een keer een bekeurd, die naar twee waarschuwingen gewoon met oranje bleef rijden...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #242 Gepost op: 25 juli 2013, 00:35:08
@Jerommeke,
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het probleem wat ik aankaart kent c.q. herkent. O0


@Zijlvaart67,
Volgens mij valt en staat alles met feiten en omstandigheden die je waarneemt en toetst aan de thans geldende wet- regelgeving op het moment dat je een bepaald voertuig met in werking zijnde ambersignalering ziet rijden of staan.
Of denk ik nu te makkelijk en rechtlijnig.

Ook al zijn er inderdaad ongetwijfeld verkeersregelaars die misbruik maken van ambersignalering dan nog vind ik het wel meevallen vergeleken met de eerder door mij genoemde voertuigen c.q. de bestuuders die ze aan zetten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #243 Gepost op: 25 juli 2013, 01:46:55
Het kan best, ik geef je ook absoluut geen ongelijk. Als ik aan de gemeente denk, denk ik aan brommobieltjes met een laadbak die met 15 km/h over de weg rijden, maar er is natuurlijk veel meer.. e050

Het voorbeeld van Jerommeke lijkt me overduidelijk.. 98uiye
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #244 Gepost op: 25 juli 2013, 07:26:12
Citaat van: Jerommeke link=msg=1185890 date=1374704611
Ik herken het probleem wel... 1) Vuilniswagens die op een provinciale weg rijden, met oranje zwaailichten aan. 2)Strooiwagens van & naar de zoutopslag zonder uitstekende delen en zonder werkzaamheden.

@Jerommeke, in geval 1) mag er alleen Amber worden gevoerd wanneer men in haar/zijn werkgebied is. Waar men het altijd op gooit is: "Ja, maar de hele gemeente is mijn werkgebied". Terwijl de werkinstructie's en de ( ik weet niet of hij nog bestaat ) "Regeling vuil ophaaldiensten" duidelijk spreekt over "werkgebied = De plaats waar men werkelijk begint met het beladen en ontladen van het voertuig". En dus niet wanneer men de motor start en de poort uit rijdt. :(
2) Zoutstrooiers hebben achter op het voertuig altijd een uitstekend onderdeel dat vaak verder dan 50 cm achter het voertuig uitsteekt, in dit geval is men verplicht om een zwaailamp of een markeringsbord te voeren. O0

Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1185900 date=1374709615
Het kan best, ik geef je ook absoluut geen ongelijk. Als ik aan de gemeente denk, denk ik aan brommobieltjes met een laadbak die met 15 km/h over de weg rijden, maar er is natuurlijk veel meer.. e050

Voor deze voertuigen geld eigenlijk hetzelfde als voor vuilnisauto's het gebruik van zwaailampen is werkgebied gebonden, alleen hebben deze nog wel eens de  handicap dat men niet eens de lamp kan uitzetten. Dat laatste is gedaan uit veiligheids oogpunt want dan kan men hem ook niet vergeten aan te zetten. :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #245 Gepost op: 25 juli 2013, 11:27:21
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1185900 date=1374709615
Het kan best, ik geef je ook absoluut geen ongelijk. Als ik aan de gemeente denk, denk ik aan brommobieltjes met een laadbak die met 15 km/h over de weg rijden, maar er is natuurlijk veel meer.. e050

Het voorbeeld van Jerommeke lijkt me overduidelijk.. 98uiye

Het gaat me ook niet om het wel of niet gelijk krijgen hoor Zijlvaart67 maar meer om aan te geven waar ook een actie op gehouden kan worden.
Vondt je iets te streng overkomen in de richting van verkeersregelaars terwijl er in mijn ogen grotere misbruikers zijn wat amber betreft.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #246 Gepost op: 25 juli 2013, 12:07:48
@Enrico,

Het probleem met de gemeentewagens herken ik hier in het hoge Noorden niet heel erg. Waar ik soms wel mijn vraagtekens bij heb zijn bijvoorbeeld grasmaaiers van gemeente/hoveniers, die hebben hun zwaailamp soms aan, maar is het nog 90 graden gedraaid. Zodat je dus signalering naar boven/onderen/links/rechts hebt ipv voor/achter/links/rechts.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #247 Gepost op: 25 juli 2013, 22:58:00
Citaat van: HIT link=msg=1185918 date=1374729972
2) Zoutstrooiers hebben achter op het voertuig altijd een uitstekend onderdeel dat vaak verder dan 50 cm achter het voertuig uitsteekt, in dit geval is men verplicht om een zwaailamp of een markeringsbord te voeren. O0

Vandaar de zin ''zonder uitstekende delen''. Er zijn namelijk ook installatie's die de strooier (al dan niet automatisch) kunnen opklappen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #248 Gepost op: 23 oktober 2013, 00:49:27
Voorbeeld (2:09) waarvan ik denk..........gebruik dan geen signalering. :-X
VDW Uitvaartsupport verkeersbegeleiding
uitvaart


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #249 Gepost op: 23 oktober 2013, 08:54:40
Citaat van: Sylvester link=msg=1212746 date=1382482167
Voorbeeld (2:09) waarvan ik denk..........gebruik dan geen signalering. :-X
VDW Uitvaartsupport verkeersbegeleiding
uitvaart
En volgens mij mag dat transparant helemaal niet!
Hobby Bobby eenheid Den Haag