Ik herken het probleem wel... 1) Vuilniswagens die op een provinciale weg rijden, met oranje zwaailichten aan. 2)Strooiwagens van & naar de zoutopslag zonder uitstekende delen en zonder werkzaamheden.
@Jerommeke, in geval 1) mag er alleen Amber worden gevoerd wanneer men in haar/zijn werkgebied is. Waar men het altijd op gooit is: "Ja, maar de hele gemeente is mijn werkgebied". Terwijl de werkinstructie's en de ( ik weet niet of hij nog bestaat ) "Regeling vuil ophaaldiensten" duidelijk spreekt over "werkgebied = De plaats waar men werkelijk begint met het beladen en ontladen van het voertuig". En dus niet wanneer men de motor start en de poort uit rijdt.
2) Zoutstrooiers hebben achter op het voertuig altijd een uitstekend onderdeel dat vaak verder dan 50 cm achter het voertuig uitsteekt, in dit geval is men verplicht om een zwaailamp of een markeringsbord te voeren.
Het kan best, ik geef je ook absoluut geen ongelijk. Als ik aan de gemeente denk, denk ik aan brommobieltjes met een laadbak die met 15 km/h over de weg rijden, maar er is natuurlijk veel meer..
Voor deze voertuigen geld eigenlijk hetzelfde als voor vuilnisauto's het gebruik van zwaailampen is werkgebied gebonden, alleen hebben deze nog wel eens de handicap dat men niet eens de lamp kan uitzetten. Dat laatste is gedaan uit veiligheids oogpunt want dan kan men hem ook niet vergeten aan te zetten.