Ok, dan stel ik de vraag op een andere manier:
Waar staat dat ik onderscheid mag maken in aanwijzingen gegeven door een VKR gegeven vanaf een voertuig?
Want ik kan nergens vinden dat ik de aanwijzingen niet hoef op te volgen dan, wel kan ik vinden dat ik de aanwijzingen van een VKR dien op te volgen.
Datzelfde geldt dus ook voor verkeersregelaars op motorfietsen (uitgezonderd RWS)
Dat is overigens nieuw voor mij, dat RWS aanwijzingen mag geven vanaf de motor. Vanuit de auto ja met de matrix, maar vanaf de motor wist ik nog niet. Weer wat geleerd.
Maar dan, hoe herken jij de VKR van RWS aan de achterzijde? De tekst "Rijkswaterstaat" is dan bijna niet te lezen en zeker niet als het wat regenachtig is.
De wetgever heeft gezegd in de regelgeving waar
de VKR zich aan dient te houden dat hij geen aanwijzingen mag geven vanaf een voertuig.
De wetgever heeft ook in de regelgeving gezegd waar
de weggebruiker zich aan dient te houden ten aanzien van een VKR.
Enige herkenbaarheid van de VKR is volgens het RVV het hesje. Nergens staat dat de VKR te herkennen is omdat hij altijd te voet is, juist om de uitzonderingspositie van RWS te waarborgen.
Ik kan nergens in welke wet ook lezen dat de weggebruiker zelf mag uitmaken of hij/zij een wet die voor de weggebruiker is opgesteld mag negeren.
Zelfde geld voor het gebruik van een transparant, er staat wie ze mag gebruiken en dat de weggebruiker de aanwijzingen dienen op te volgen. Nergens staat dat ik als weggebruiker mag beoordelen of de bestuurder wel/niet iemand van de bevoegde diensten is.
Voor de zoekers onder ons er zijn diverse rechtszaken geweest van vrachtauto's die niet in de wildernis stopten voor een transparant gegeven vanuit een niet herkenbaar voertuig welke allemaal zijn veroordeeld voor het niet stoppen.
Beide zaken hebben 1 ding in het gemeen.
Er zijn regels op gesteld voor de gebruikers van de regels, die gebruikers van die regels dienen dan ook te worden geloofd op hun blauwe ogen en kunnen alleen bij controle door een
bevoegd iemand worden beoordeeld. En de wetgever heeft de weggebruiker niet bestempeld als
bevoegd hiervoor.