Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren

Auteur Topic: Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren  (gelezen 74474 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #90 Gepost op: 21 juli 2012, 15:19:43
kaasje, stop eens een keertje over de blauwe kap, het gaat om het Amber.
Je begint nu een beetje persoonlijk gefrustreerd over te komen.

Nou sorry hoor, maar hoe kan je de blauwe kappen in hemels naam los zien van dit probleem? Jullie zijn de enige in Nederland die met blauw ogende balken rijden en jullie zijn nu ook ineens de enige in Nederland die problemen krijgen met amber licht uitstralende balken....

Ik denk dat alle amber balken op voertuigen, van diensten waar discussie over bestaat of ze onder Regeling optische en geluidssignalen 2009 Artikel 6 lid 1 Sub b vallen, op dit moment op grote schaal gedoogd worden door de politie. Omdat de politie ook wel weet dat de regeling praktisch onuitvoerbaar is door verschillende (eerdergenoemde) redenen.

Blijkbaar is de politie Haaglanden gestopt met dit te gedogen in dit specifieke geval. Ik denk dat het wel heel naïef is om te denken dat dat niks met het blauwe voorkomen van de balken te maken heeft. Machtsmisbruik is het niet, je zou het hooguit op willekeur kunnen gooien. Maar als ik dan advocaat van de duivel speel dan zou mijn weerwoord zijn: we gedogen amber/geel/wit/transparant ogende balken wel, en alle andere kleur balken niet. Dan is er een stelregel en is het geen willekeur meer.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #91 Gepost op: 21 juli 2012, 15:25:16
We hadden gezegd dat we het niet meer over de BLAUWE kappen zouden hebben. We hadden ook gewaarschuwd dat als er weer over de BLAUWE kappen gesproken zou worden, deze berichten zouden worden verwijderd. Dus bij deze.

dielangemotormuis
Moderator

Muis, zeker in dit geval is dit grote onzin. De discussie is gestart doordat VKRC blauwe kappen op zijn wagen had. Dat kan je dus niet los zien.

kaasje, stop eens een keertje over de blauwe kap, het gaat om het Amber.
Je begint nu een beetje persoonlijk gefrustreerd over te komen.
Dat is geen frustratie, maar een gegeven. Feit is dat je dit heb aangehaald door met blauwe kappen te rijden. Wie kaatst kan de bal verwachten!


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #92 Gepost op: 21 juli 2012, 18:05:30
Nou sorry hoor, maar hoe kan je de blauwe kappen in hemels naam los zien van dit probleem? Jullie zijn de enige in Nederland die met blauw ogende balken rijden en jullie zijn nu ook ineens de enige in Nederland die problemen krijgen met amber licht uitstralende balken....

Ik denk dat alle amber balken op voertuigen, van diensten waar discussie over bestaat of ze onder Regeling optische en geluidssignalen 2009 Artikel 6 lid 1 Sub b vallen, op dit moment op grote schaal gedoogd worden door de politie. Omdat de politie ook wel weet dat de regeling praktisch onuitvoerbaar is door verschillende (eerdergenoemde) redenen.

Blijkbaar is de politie Haaglanden gestopt met dit te gedogen in dit specifieke geval. Ik denk dat het wel heel naïef is om te denken dat dat niks met het blauwe voorkomen van de balken te maken heeft. Machtsmisbruik is het niet, je zou het hooguit op willekeur kunnen gooien. Maar als ik dan advocaat van de duivel speel dan zou mijn weerwoord zijn: we gedogen amber/geel/wit/transparant ogende balken wel, en alle andere kleur balken niet. Dan is er een stelregel en is het geen willekeur meer.
VKRC is niet de enige met blauw ogende balken. Iris verkeer heeft dit ook op hun IM wagen.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #93 Gepost op: 21 juli 2012, 18:57:11
Allen,

Wij begrijpen dat het lastig is om beide discussies los van elkaar te zien. Desondanks is de stelling/vraag simpel.
"Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren."
Het maakt daarbij voor deze discussie niet uit of daar nou een blauw, groen of paars element in verwerkt is. De aanleiding van deze hele discussie is misschien wel het feit dat er blauwe kappen op de auto zitten, maar voor de juridische discussie over bovengenoemd onderwerp is dit irrelevant. Daarbij wordt de discussie over de blauwe kappen al gevoerd in een ander topic en daar is inmiddels al meerdere malen naar verwezen. Laten we het hier dus nogmaals houden op de vraag of men wel of geen oranje verlichting mag voeren en niet over de blauwe kappen op de auto.

Zoals al eerder is aangegeven vraag ik een ieder on topic te blijven. Verdere reacties over de blauwe kappen worden vanaf nu echt verwijderd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 22 juli 2012, 09:47:13
Tegenwoordig zie je inderdaad verkeersregelaars (VKR's) met Amber rijden en op zich heb ik daar niks op aan te merken, maar hoe was dit vroeger. Toen de 1e particuliere VKR's kwamen, hadden deze ook Amber, werd dit te pas en onpas gebruikt en waren er toen nog andere problemen?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #95 Gepost op: 22 juli 2012, 19:29:24
Zojuist bericht gehad van OM, omdat ik deze vraag ook bij hun even neergelegd heb.

Hierin stellen dus de wetgever,  Ministerie van Infrastructuur en Milieu, juridische ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur en Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie unaniem dat gele Flits- of Knipperlicht niet mogen.

Dus zou nu feitelijk heel veel Verkeersregelaars, Handhavers, vrachtwagenchauffeur ect ect in overtreding blijken.

Met stijgende verbazing dit hele topic door geworsteld, ook de afsplitsing van de blauwe kappen en ergens bekruipt mij een gevoel dat zelfs de wetgever (en het ministerie van I en M in het bijzonder) zelf niet weten hoe hun wetgeving werkt / in elkaar steekt.

(helaas trek ik toch even blauw weer bij de discussie, maar met een reden die blijkt uit het stukje mail verkeer met I en M) Gezien het citaai wilde het ministerie mij dan verplichten om de wetgeving die ik reeds overtrad, op andere wijze te gaan overtreden.....

Den Haag, 19 september 2011  

Geachte heer,

 

Sinds 1 juli 2010 is het niet langer toegestaan om blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten te voeren op een bedrijfsauto, ook als de lamp uit de armatuur verwijderd is (artikel 5.3.65, tweede lid, van de Regeling voertuigen - http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk51092086/Afdeling3/10/Artikel5365). Voor 'voorrangsvoertuigen' (in gebruik bij politie, brandweer etc., zie artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 - http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/12/Artikel29) is hierop een uitzondering gemaakt. Een oplossing voor uw voertuig zou zijn om de blauwe armaturen te vervangen door armaturen met een andere kleur (bijv. oranje). Gele signaalverlichting mag enkel gevoerd worden in de specifieke gevallen omschreven in artikel 6 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 (te raadplegen via: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357).  

Indien het veranderen van de armaturen ongewenst is en indien de brandweerauto alleen voor speciale evenementen (of op specifieke wegen) wordt gebruikt, kan een ontheffing voor de blauwe armaturen worden aangevraagd bij de betreffende wegbeheerder(s). Het is niet de RDW die een dergelijke ontheffing kan verlenen, maar de Minister (Rijkswaterstaat) voor snelwegen, gedeputeerde staten voor provinciale wegen of het college van B&W voor gemeentelijke wegen. Deze bevoegdheid is geregeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 (en uitgewerkt in H. 9 van de Regeling voertuigen). De ontheffing kan gegeven worden ten aanzien van alle permanente eisen in de Regeling voertuigen. Mogelijk moet de ontheffing ook gelden voor de hoorn waarmee dit voertuig is uitgerust. Het blijkt niet uit onderstaande informatie of de hoorn wel of niet voldoet aan de technische eisen van artikel 5.3.71 van de Regeling voertuigen. Als sprake is van een tweetonige hoorn die enkel is toegestaan op voorrangsvoertuigen, dan moet er een ontheffing verstrekt worden van het bepaalde in de artikelen 5.3.65, tweede lid, en 5.3.71, zesde lid, van de Regeling voertuigen.  

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Namens deze,
Het Hoofd van de beleidsgroep Verkeersveiligheid


Nu spreekt men in de geciteerde mail over GEEL, een kleur die in de praktijk amber wordt genoemd en in werkelijkheid oranje is.... Door het vervangen van de blauw kappen voor oranje kom ik dus weer op een ander hellend vlak terecht  :-\

Kortom, door de bomen is het bos niet meer te zien.
@ VRKC ik help je graag aan een kopie van de mail indien je dit nodig mocht hebben.  ;)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #96 Gepost op: 22 juli 2012, 19:54:00
Leuker kunnen we het niet maken wel moeilijker en onvolgbaar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #97 Gepost op: 22 juli 2012, 21:53:27
Nu spreekt men in de geciteerde mail over GEEL, een kleur die in de praktijk amber wordt genoemd en in werkelijkheid oranje is.... Door het vervangen van de blauw kappen voor oranje kom ik dus weer op een ander hellend vlak terecht  :-\

Kortom, door de bomen is het bos niet meer te zien.
@ VRKC ik help je graag aan een kopie van de mail indien je dit nodig mocht hebben.  ;)
Ja het wordt je geel\oranje\amber voor de ogen. Je zou ff kleurenblind willen zijn ervoor.
Ben ff gaan zoeken wat dat amber nu precies is en hier vond ik iets:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amber_(kleur)
Het lijkt mij dus een overgang van oranje naar geel.
Een voorbeeld van de amberkleur ledlamp is de onderste in deze rij, die geeft die kleur mooi weer.
http://www.trafficsafetyequipment.nl/Vision%20Alert%20LED%20lampen/home.html


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #98 Gepost op: 23 juli 2012, 13:11:43
In Wegmisbruikers van vorige week zat ook een stukje over een (oneigelijk) gebruik van een zwaailicht.

Aan het eind van het stukje geeft onze vriend Koos Spee een uitleg over wat wel mag met amber. Volgens mij legt hij het in ieder geval niet zo restrictief uit.

Zie 26.30 op: http://www.sbs6.nl/programmas/wegmisbruikers/videos/seizoen-0/aflevering-172/wegmisbruikers


RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #99 Gepost op: 23 juli 2012, 17:12:16
Alleen een beetje jammer dat sbs een herhaling van ongeveer 2 jaar geleden uitgezonden heeft..,
Inmiddels ligt de situatie behoorlijk anders
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend