Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren

Auteur Topic: Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren  (gelezen 75763 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #70 Gepost op: 19 juli 2012, 19:17:50
Eens, maar het aantonen is het probleem dan niet.
Bij Korps Haaglanden geprobeerd, desondanks zetten zij alsmede het OM de zaak toch door.
En dan is het dus je eigen mening tegenover de mening van de diender, wij kwamen er niet uit dus de rechter zal (Als we een PV hebben) daar een uitspraak over moeten doen.

Jij kan toch ook aangifte doen ivm onterechte inname van het kenteken? Is in jouw ogen onterecht en dan heb je volgens mij reden tot aangifte.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #71 Gepost op: 19 juli 2012, 19:24:18
Ik ben een klachtenprocedure gestart, puur vanwege de manier waarop dit nu weer gaat  :-\
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


kevinvr

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #72 Gepost op: 19 juli 2012, 23:22:10
Welk gedeelte snap ik nu niet, ovj zegt dat het niet mag terwijl ik de wet staat dat bij wegwerkzaamheden, het verplicht is. Werkvakken mogen we dus niet meer in! Want dan is zwaailamp verplicht...

Benieuwd waar dit uitdraait, dat ze maar eens wat dingen op papier zetten voor de vkr's, zo krijgt iedereen duidelijkheid en eenheid.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #73 Gepost op: 20 juli 2012, 00:04:36
Zo vraag ik mij ook af voor de lichtbalken bij de politie zelf... Het aanwezig hebben van witte schijnwerpers (alley lights) is toch ook niet toegestaan (witte verlichting naar opzij mag toch niet en valt niet onder blauw of amber zwaailicht)?

En hoe zit het eigenlijk met groen op hun auto?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #74 Gepost op: 20 juli 2012, 00:26:28
Zo vraag ik mij ook af voor de lichtbalken bij de politie zelf... Het aanwezig hebben van witte schijnwerpers (alley lights) is toch ook niet toegestaan (witte verlichting naar opzij mag toch niet en valt niet onder blauw of amber zwaailicht)?

En hoe zit het eigenlijk met groen op hun auto?

Groen is zowiezo geregeld in de regeling Optische en Geluidssignalen 2009 onder artikel 5 lid 3.

De witte schijnwerpers zouden zomaar eens ''weggezet'' kunnen zijn onder het begrip ''richtlicht'' en/of onder het begrip grootlicht (verstralers)  ;)

Ik vraag me alleen af of dit überhaupt nodig is voor de (witte) werkverlichting... Brandweervoertuigen en zo'n beetje ieder ander werkvoertuig heeft werkverlichting  ::) ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #75 Gepost op: 20 juli 2012, 00:39:30
Maar mag dit zomaar? Ik kan me herinneren dat er scouting collega's een aantal jaar geleden aangehouden zijn omdat zij tijdens een greppeltocht witte zoeklichten hadden aan de zijkant van de auto en dat zij deze ter plekke moesten verwijderen...
Ben gewoon benieuwd hoe dit dan eigenlijk zit met de hulpverleningsdiensten aangezien je bij een burger auto ieder extra lampje aan je voertuig volgens de verhalen al verboden is... ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #76 Gepost op: 20 juli 2012, 01:39:29
Zojuist bericht gehad van OM, omdat ik deze vraag ook bij hun even neergelegd heb.

Hierin stellen dus de wetgever,  Ministerie van Infrastructuur en Milieu, juridische ambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur en Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie unaniem dat gele Flits- of Knipperlicht niet mogen.

Dus zou nu feitelijk heel veel Verkeersregelaars, Handhavers, vrachtwagenchauffeur ect ect in overtreding blijken.

Als de "vrienden" van politie Haaglanden daarop willen gaan handhaven dan mogen ze wel een ME peleton laten aanrukken
om iedereen die deze verlichting op of aan zijn voertuig heeft van de weg te halen en verbaliserend op te treden.
Laat ze maar beginnen met de gemeente reinigingsvoertuigen die te pas en meer te onpas met amber verlichting aanrijden.
En zo kan ik nog wel een heel rijtje voertuigen opnoemen die deze verlichting op of aan zijn voertuig heeft.

En ja bovenstaande is inderdaad zeer sarcastisch bedoeld. Ik wens ze op voorhand heel veel succes.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #77 Gepost op: 20 juli 2012, 17:32:25
Zo vraag ik mij ook af voor de lichtbalken bij de politie zelf... Het aanwezig hebben van witte schijnwerpers (alley lights) is toch ook niet toegestaan (witte verlichting naar opzij mag toch niet en valt niet onder blauw of amber zwaailicht)?

En hoe zit het eigenlijk met groen op hun auto?
Het aanwezig (mogen / moeten) hebben van alle lichten en retroreflecterende voorzieningen wordt geregeld in de Regeling Voertuigen.

Voertuigen mogen zijn voorzien van werklichten. Alley lights en take downs (mits constant brandend) zijn werklichten (voor bedrijfsauto's in art. 5.3.57 Regeling Voertuigen, maar ongetwijfeld vergelijkbare artikelen voor andere voertuigtypen). Voor bedrijfsauto's van de aangewezen diensten staat in art. 5.3.51a Regeling Voertuigen dat er geel of groen zwaailicht aanwezig moet zijn (en ook hier zijn er ongetwijfeld dezelfde regels voor andere voertuigtypen).

Nogmaals, er zit hier een onvolkomenheid in de wet- en regelgeving. Een voertuig (uitgezonderd de aangewezen diensten) mag niet zijn voorzien van knipperende verlichting anders dan de verplichte knipperende verlichting (~richtingaanwijzers). Alle gele zwaailichten, flitslichten, knipperlichten, etc. zijn dus bij wet verboden en hierop dient de APK Keurmeester ook te keuren (of in feite af te keuren). De Regeling Optische en Geluidssignalen, echter, stelt het gebruik van gele (~amber) signalering verplicht in bepaalde in de regeling omschreven omstandigheden, waaronder werken op, aan, etc. de weg. De RDW noch het Ministerie I&M geven echter een ontheffing af voor het hebben van permanente amber signalering.

Kortom: je mag het niet permanent hebben, je moet het wel gebruiken. De enige juridisch correcte mogelijkheid op dit moment is een losse unit die je plaatst voor aanvang van de actie en verwijdert na de actie. En dat betekent inderdaad dat er duizenden voertuigen (van motorfiets tot tractor en personenauto tot autobus) illegaal met amber signalering rondrijden.

Kortom2: de meneer van de politie, het OM, het LPTV, het Ministerie, het RDW, wie je er ook bij haalt, hebben gelijk dat het niet mag. Maar ze creëren daarmee wel een handhavingsprobleem: door één voertuig "te laten lopen" c.q. "aan te pakken" wordt dus een precedent geschapen. Want onder al die duizenden voertuigen zijn OOK de voertuigen van de wegbeheerders, overheidsdiensten, overheidsopdrachtnemers (denk aan gladheidsbestrijding), enzovoort, enzovoort.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #78 Gepost op: 20 juli 2012, 18:38:55
Heel simpel gezegd: een permanente ontheffing/vergunning vanuit het ministerie waarin er individueel naar een bedrijf of particulier wordt gekeken is de oplossing en maakt tevens de handhaving uniform.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #79 Gepost op: 20 juli 2012, 18:48:57
@Maxx:
Ja, maar gelet op het aantal bedrijven en particulieren dat een geel zwaailicht of iets dergelijks heeft, worden dat héél véél ontheffingen en derhalve héél véél administratie.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill