Het dik gedrukte spreekt over werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken en inrichtingen.. en verder. Als ik deze tekst lees, zeg ik dat als je een verkeersregelaar bent bij wegwerkzaamheden. Dan mag je Amberlicht voeren. Volgens mij is het zelfs verplicht binnen een werkvak. Maar ben jij de VKR bij de Amsterdam Arena omdat er een concert is. Dan mag je het weer niet voeren. Dan dien je het dienstvoertuig op een zodanig wijze te parkeren dat deze geen gevaar/hinder ondervind voor het overige verkeer. Daarnaast mag een VKR alleen aanwijzingen geven als deze op de voetjes is en niet vanaf een voertuig.
(...)
Ha, nu komen we in het (donker/licht*)grijze gebied. Wegwerkzaamheden zijn redelijk helder, hoewel we ons nog kunnen afvragen wanneer iets nog "aan de weg" is en wanneer niet meer. Woningbouw is immers ook gelegen aan een weg, maar heeft weer niets te maken met wegwerkzaamheden op zich.
Evenementen wordt een ander verhaal. Bij volledig geïsoleerde evenementen zou je kunnen zeggen dat het niets te maken heeft met verkeerszaken (vergelijk met woningbouw, hierboven). Bij wielerkoersen en dergelijke vindt het evenement echter midden in de verkeersruimte plaats (vergelijk met werkzaamheden op de weg). Voor de laatste en voor praktisch alles er tussenin kunnen op grond van de BABW verkeersmaatregelen worden afgekondigd, daaronder begrepen de inzet van verkeersregelaars. Dit kan betekenen dat er verkeersregelaars worden ingezet op plaatsen die - net als wegwerkzaamheden - niet meer normaal bereikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat in een afzetting gereden moet worden. Volgens mij is er dan in zekere zin sprake van werken ten behoeve van inrichtingen op, aan, in of boven de weg en mag een verkeersregelaar geel zwaailicht voeren. Dat laat onverlet dat een verkeersregelaar zijn taken inderdaad te voet moet doen.
*) Doorhalen wat voor u niet toepassing is