Maar dan mag je de amber verlichting in zijn geheel niet voeren en zeker niet voor de dingen zoals jij doet. Ik begrijp dat je het goed bedoeld. Maar dan ben je in overtreding voor het VR (voertuig reglement). Daarnaast vraag ik me af of dit niet valt onder artikel 5 WvW. Het veroorzaken van gevaar of hinder op of aan de openbare weg.
(...)
De oplossing is dat de borden en de verkeerslichten operationeel worden gemaakt door dat professionele bedrijf. Die mag namelijk wel het amber voeren.
Pully, u trapt in de valkuil die "wet- en regelgeving omtrent signalering" heet en momenteel in heel Nederland slachtoffers aan het maken is.
Punt is namelijk, dat helemaal niemand permanent aanwezige signalering mag hebben. De Regeling Voertuigen stelt namelijk dat een voertuig, of dit nu een motorfiets, personenauto, bedrijfsauto of vrachtauto is, geen extra verlichting mag hebben anders dan hetgeen in de Regeling is toegestaan. Mattijs mag het dus niet hebben op zijn personenauto, en het bebakeningsbedrijf mag het niet hebben op hun bedrijfsauto's.
Echter, zowel Mattijs met zijn personenauto als dat bebakeningsbedrijf met hun bedrijfsauto voeren werkzaamheden uit ten behoeve van inrichtingen aan wegen (namelijk de bebording c.q. verkeerstekens). Dit zijn werkzaamheden die onder de Regeling OGS vallen (artikel al een aantal keren genoemd), waardoor het
verplicht is om geel zwaailicht te voeren wanneer dit gevaar kan opleveren voor het verkeer. De Regeling OGS noch het RVV noch de WVW maakt onderscheid in type voertuig, dus het maakt niets uit of Mattijs in een personenauto die borden omdraait, of dat een professioneel bedrijf dit met een bedrijfsauto doet.
De enige activiteit die tricky is, is het "achterwacht" zijn voor een vorkheftruck/verreiker. Strikt genomen is dit namelijk "begeleiden" en daarvoor gelden aparte regels. Het is in elk geval geen activiteit die op grond van de Regeling OGS met een personenauto met amber signalering uitgevoerd kan worden. Sterker nog, het transport op zich is in het geheel geen transport waarvoor amber signalering gevoerd mag worden. Het betreft immers geen ondeelbare lading en het voertuig is 1) geen landbouwvoertuig en 2) niet breder dan (ik dacht) 2,50 meter. Maar in het kader van de verkeersveiligheid is er volgens mij geen enkele agent die hier zijn bonnenboekje voor uit zijn jas haalt. Hoop ik, tenminste.