Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren

Auteur Topic: Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren  (gelezen 74485 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #120 Gepost op: 13 augustus 2012, 14:37:52
Ha, nu komen we in het (donker/licht*)grijze gebied. Wegwerkzaamheden zijn redelijk helder, hoewel we ons nog kunnen afvragen wanneer iets nog "aan de weg" is en wanneer niet meer. Woningbouw is immers ook gelegen aan een weg, maar heeft weer niets te maken met wegwerkzaamheden op zich.

Evenementen wordt een ander verhaal. Bij volledig geïsoleerde evenementen zou je kunnen zeggen dat het niets te maken heeft met verkeerszaken (vergelijk met woningbouw, hierboven). Bij wielerkoersen en dergelijke vindt het evenement echter midden in de verkeersruimte plaats (vergelijk met werkzaamheden op de weg). Voor de laatste en voor praktisch alles er tussenin kunnen op grond van de BABW verkeersmaatregelen worden afgekondigd, daaronder begrepen de inzet van verkeersregelaars. Dit kan betekenen dat er verkeersregelaars worden ingezet op plaatsen die - net als wegwerkzaamheden - niet meer normaal bereikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat in een afzetting gereden moet worden. Volgens mij is er dan in zekere zin sprake van werken ten behoeve van inrichtingen op, aan, in of boven de weg en mag een verkeersregelaar geel zwaailicht voeren. Dat laat onverlet dat een verkeersregelaar zijn taken inderdaad te voet moet doen.


*) Doorhalen wat voor u niet toepassing is  ;)

Ja, inderdaad een grijs gebied. Mooie uitleg en ik zat wel erg zwart/wit te denken. Bij deze uitleg zou ik alleen kunnen bedenken dat een VKR amberverlichting mag voeren als het echt niet anders kan. Dus in uiterste noodzaak. Want anders bestaat de kans dat het net een kermis gaat worden. Neem als voorbeeld het gebied bij de Amsterdam Arena. Daar heb je tegenwoordig de Ziggodome, HMH en de Arena. Alle 3 zijn het evenementen complexen. Als daar een evenement is dat worden de kruisingen veelvuldig geregeld door VKR's. Maar als deze dan allemaal amber aan gaan zetten dan wordt het juist onoverzichtelijk. Terwijl ze misschien volgens de regels het wel mogen voeren.

Dus ik hou het op donker grijs gebied.  ;)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #121 Gepost op: 13 augustus 2012, 15:05:24
Afgelopen evenement meerdere malen met amber op straat gereden, waarbij er op enige moment ook verkeersregelaars vanuit de organisatie mee hielpen. Bij het verplaatsen van een brede last (bouwhekken op een beun) op de manitou werd het verkeer tijdelijke stil gezet middels verkeersregelaars, totdat de manitou weer van het wegvak af was. Bij minder brede lasten, zoals pallets, reed ik als "achterwacht" achter de manitou('s) aan als extra attentiewaarde. Ook om te voorkomen dat er in een aantal gevaarlijke bochten zou worden ingehaald, door mezelf breed te maken.

Vissers verkeer heeft voor ons een aantal tijdelijke borden geplaatst alsmede een tijdelijke verkeerslicht installatie. Deze borden moesten voor aanvang van het event nog worden bijgedraaid en de accu's geplaatst bij de stoplichten. Dit is ook met mijn auto gedaan, om een veilig werkgebiedje te creeëren.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #122 Gepost op: 13 augustus 2012, 15:11:16
Afgelopen evenement meerdere malen met amber op straat gereden, waarbij er op enige moment ook verkeersregelaars vanuit de organisatie mee hielpen. Bij het verplaatsen van een brede last (bouwhekken op een beun) op de manitou werd het verkeer tijdelijke stil gezet middels verkeersregelaars, totdat de manitou weer van het wegvak af was. Bij minder brede lasten, zoals pallets, reed ik als "achterwacht" achter de manitou('s) aan als extra attentiewaarde. Ook om te voorkomen dat er in een aantal gevaarlijke bochten zou worden ingehaald, door mezelf breed te maken.

Vissers verkeer heeft voor ons een aantal tijdelijke borden geplaatst alsmede een tijdelijke verkeerslicht installatie. Deze borden moesten voor aanvang van het event nog worden bijgedraaid en de accu's geplaatst bij de stoplichten. Dit is ook met mijn auto gedaan, om een veilig werkgebiedje te creeëren.

Bij het bijdraaien van borden en het plaatsen van accu's van tijdelijke verkeerslichten ben je bezig met werkzaamheden genoemd in artikel 6 lid onder b van de regeling OGS 2009. Dus mag je ook amber gebruiken. Echter is wel mijn vraag. In wat voor soort voertuig reed jij? Was het het een particulier voertuig of een VKR voertuig?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #123 Gepost op: 13 augustus 2012, 20:16:11
Bij het bijdraaien van borden en het plaatsen van accu's van tijdelijke verkeerslichten ben je bezig met werkzaamheden genoemd in artikel 6 lid onder b van de regeling OGS 2009. Dus mag je ook amber gebruiken. Echter is wel mijn vraag. In wat voor soort voertuig reed jij? Was het het een particulier voertuig of een VKR voertuig?

Particulier, voorzien van amber voor en achter en een kleefpit. Ik val dus eigenlijk nergens onder. Punt in deze situaties is dat de festivals grotendeels op vrijwilligers draaien, daarvan ben ik er ook een. De afgelopen jaren heb ik mijn auto beetje bij beetje hierop aangepast, omdat ik steeds voor dit soort klusjes wordt gevraagd. (Daarnaast ben ik tegenwoordig ook landelijk VKR).
Overigens doe ik alles zo beheerst en voorspelbaar mogelijk, dus niet in een klap amber aan en vol in de rem, liefst op een rustige manier alles achter mij tot stilstand brengen. Het verkeer reageerde er dan ook rustig op en alles liep geordend.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #124 Gepost op: 13 augustus 2012, 20:52:24
Particulier, voorzien van amber voor en achter en een kleefpit. Ik val dus eigenlijk nergens onder. Punt in deze situaties is dat de festivals grotendeels op vrijwilligers draaien, daarvan ben ik er ook een. De afgelopen jaren heb ik mijn auto beetje bij beetje hierop aangepast, omdat ik steeds voor dit soort klusjes wordt gevraagd. (Daarnaast ben ik tegenwoordig ook landelijk VKR).
Overigens doe ik alles zo beheerst en voorspelbaar mogelijk, dus niet in een klap amber aan en vol in de rem, liefst op een rustige manier alles achter mij tot stilstand brengen. Het verkeer reageerde er dan ook rustig op en alles liep geordend.

Maar dan mag je de amber verlichting in zijn geheel niet voeren en zeker niet voor de dingen zoals jij doet. Ik begrijp dat je het goed bedoeld. Maar dan ben je in overtreding voor het VR (voertuig reglement). Daarnaast vraag ik me af of dit niet valt onder artikel 5 WvW. Het veroorzaken van gevaar of hinder op of aan de openbare weg.

Dat je landelijk VKR bent, dat heeft juridisch gezien totaal geen enkele meerwaarde.

Het klinkt misschien heel belerend zoals ik je aanspreek, maar dit zijn de regels en ik wil je behoeden voor onnodige kosten. Kijk terug in dit topic. Het invorderen van je kentekenbewijs, je voertuig naar orginele staat terugbrengen, voertuig laten herkeuren, 1 of meerdere boetes. Dat heb je er volgens mij niet voor over of wel?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #125 Gepost op: 13 augustus 2012, 20:58:30
Maar dan mag je de amber verlichting in zijn geheel niet voeren en zeker niet voor de dingen zoals jij doet. Ik begrijp dat je het goed bedoeld. Maar dan ben je in overtreding voor het VR (voertuig reglement). Daarnaast vraag ik me af of dit niet valt onder artikel 5 WvW. Het veroorzaken van gevaar of hinder op of aan de openbare weg.

Dat je landelijk VKR bent, dat heeft juridisch gezien totaal geen enkele meerwaarde.

Het klinkt misschien heel belerend zoals ik je aanspreek, maar dit zijn de regels en ik wil je behoeden voor onnodige kosten. Kijk terug in dit topic. Het invorderen van je kentekenbewijs, je voertuig naar orginele staat terugbrengen, voertuig laten herkeuren, 1 of meerdere boetes. Dat heb je er volgens mij niet voor over of wel?

Ik zit zeker niet te wachten op zulke kosten etc. Het alternatief is alleen wel dat ik het nog steeds doe, maar dan zonder amber. De borden moeten toch bijgedraaid, de accu's geplaatst. Ook het als achterwacht rijden wordt door de heftruckchauffeurs erg gewaardeerd.
Op het stilzetten van het verkeer bij te breede lasten zal ongetwijfeld geen commentaar zijn, al onze verkeersregelaars krijgen jaarlijks een tijdelijke aanstelling als evenementenVKR.

Nu dan meteen een vraag om het volgend jaar beter te kunnen doen, zou zoiets in de vergunning kunnen worden meegenomen? Dat de organisatie een persoon/auto (wil) aanstellen om deze acties veilig op de weg uit te voeren?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #126 Gepost op: 14 augustus 2012, 09:00:04
Nu dan meteen een vraag om het volgend jaar beter te kunnen doen, zou zoiets in de vergunning kunnen worden meegenomen? Dat de organisatie een persoon/auto (wil) aanstellen om deze acties veilig op de weg uit te voeren?

Ja de wegbeheerder kan een ontheffing verlenen voor de regeling voertuigen. Bedenk je wel dat je waarschijnlijk te maken hebt met meerdere wegbeheerders en je dus meerdere ontheffingen dient aan te vragen. Omdat je waarschijnlijk meerdere wegbeheerders hebt kun je de ontheffing dus niet in de evenementen vergunning vangen.
Ook moet je rekenen dat je borden langs de weg van diverse wegbeheerders staan en ook daarvoor dien je per wegbeheerder een ontheffing te hebben, wellicht kun je het gebruik van amber wel ondervangen in de ontheffing voor het plaatsen van de borden
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #127 Gepost op: 14 augustus 2012, 09:36:42
Ja de wegbeheerder kan een ontheffing verlenen voor de regeling voertuigen. Bedenk je wel dat je waarschijnlijk te maken hebt met meerdere wegbeheerders en je dus meerdere ontheffingen dient aan te vragen. Omdat je waarschijnlijk meerdere wegbeheerders hebt kun je de ontheffing dus niet in de evenementen vergunning vangen.
Ook moet je rekenen dat je borden langs de weg van diverse wegbeheerders staan en ook daarvoor dien je per wegbeheerder een ontheffing te hebben, wellicht kun je het gebruik van amber wel ondervangen in de ontheffing voor het plaatsen van de borden

Het plaatsen gebeurd door een proffesioneel bedrijf, ruim voor aanvang van het evenement. vandaar dat de borden het stoplicht nog 'buiten werking' zijn. Het gaat hier eigenlijk om 2 straten, welke een 60 zone zijn. Ik dacht bubeko, wat betekend dat de straten waarschijnlijk niet bij de gemeente horen en dus niet kunnen worden meegenomen met het voroverleg met de gemeente en instanties.

Ik ga me hier eens in verdiepen, want ik wil geen onnodige risico's nemen, als het ook gewoon goed geregeld kan worden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #128 Gepost op: 14 augustus 2012, 13:08:28
Het plaatsen gebeurd door een proffesioneel bedrijf, ruim voor aanvang van het evenement. vandaar dat de borden het stoplicht nog 'buiten werking' zijn. Het gaat hier eigenlijk om 2 straten, welke een 60 zone zijn. Ik dacht bubeko, wat betekend dat de straten waarschijnlijk niet bij de gemeente horen en dus niet kunnen worden meegenomen met het voroverleg met de gemeente en instanties.

Ik ga me hier eens in verdiepen, want ik wil geen onnodige risico's nemen, als het ook gewoon goed geregeld kan worden.

De oplossing is dat de borden en de verkeerslichten operationeel worden gemaakt door dat professionele bedrijf. Die mag namelijk wel het amber voeren.  98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #129 Gepost op: 14 augustus 2012, 15:28:07
Maar dan mag je de amber verlichting in zijn geheel niet voeren en zeker niet voor de dingen zoals jij doet. Ik begrijp dat je het goed bedoeld. Maar dan ben je in overtreding voor het VR (voertuig reglement). Daarnaast vraag ik me af of dit niet valt onder artikel 5 WvW. Het veroorzaken van gevaar of hinder op of aan de openbare weg.
(...)
De oplossing is dat de borden en de verkeerslichten operationeel worden gemaakt door dat professionele bedrijf. Die mag namelijk wel het amber voeren.  98uiye
Pully, u trapt in de valkuil die "wet- en regelgeving omtrent signalering" heet en momenteel in heel Nederland slachtoffers aan het maken is.  >:D

Punt is namelijk, dat helemaal niemand permanent aanwezige signalering mag hebben. De Regeling Voertuigen stelt namelijk dat een voertuig, of dit nu een motorfiets, personenauto, bedrijfsauto of vrachtauto is, geen extra verlichting mag hebben anders dan hetgeen in de Regeling is toegestaan. Mattijs mag het dus niet hebben op zijn personenauto, en het bebakeningsbedrijf mag het niet hebben op hun bedrijfsauto's.

Echter, zowel Mattijs met zijn personenauto als dat bebakeningsbedrijf met hun bedrijfsauto voeren werkzaamheden uit ten behoeve van inrichtingen aan wegen (namelijk de bebording c.q. verkeerstekens). Dit zijn werkzaamheden die onder de Regeling OGS vallen (artikel al een aantal keren genoemd), waardoor het verplicht is om geel zwaailicht te voeren wanneer dit gevaar kan opleveren voor het verkeer. De Regeling OGS noch het RVV noch de WVW maakt onderscheid in type voertuig, dus het maakt niets uit of Mattijs in een personenauto die borden omdraait, of dat een professioneel bedrijf dit met een bedrijfsauto doet.

De enige activiteit die tricky is, is het "achterwacht" zijn voor een vorkheftruck/verreiker. Strikt genomen is dit namelijk "begeleiden" en daarvoor gelden aparte regels. Het is in elk geval geen activiteit die op grond van de Regeling OGS met een personenauto met amber signalering uitgevoerd kan worden. Sterker nog, het transport op zich is in het geheel geen transport waarvoor amber signalering gevoerd mag worden. Het betreft immers geen ondeelbare lading en het voertuig is 1) geen landbouwvoertuig en 2) niet breder dan (ik dacht) 2,50 meter. Maar in het kader van de verkeersveiligheid is er volgens mij geen enkele agent die hier zijn bonnenboekje voor uit zijn jas haalt. Hoop ik, tenminste.  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill