Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren

Auteur Topic: Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren  (gelezen 74468 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #140 Gepost op: 14 augustus 2012, 19:10:34
Bedrijfsmatig ligt het indekken van risico's en aansprakelijkheid weer anders bij de burgers lijkt mij.

Als burger loop je dus goed bedoelt misschien wel veel meer risico omdat je taken doet die niet de officiele status hebben. En dekt de verzekering van de vrijwilligers dit wel?!

Dit geldt dus ook voor verkeersregelaars die namens een bedrijf of als ZZP of als burger dit soort handelingen doen. Amber voeren op voertuigen hoeft niet alleen voertuigtechnisch gevolgen te hebben maar kan ook gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid mocht er een ongeval plaats vinden. Dat zegt mijn gevoel.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #141 Gepost op: 14 augustus 2012, 20:33:12
Wat ik alleen niet snap, waarom zou je dit m.b.v. een auto uit willen voeren? Met alle risico's van dien...
Je bent ten slotte VKR. Dan kan je toch gewoon, met gebruikmaking van je bevoegdheden, het verkeer tijdelijk stilzetten d.m.v. een stopteken zodat het bord veilig en netjes omgedraaid kan worden en de accu's geplaatst kunnen worden?
(...)
Een verkeersregelaar is een persoon, een zwakke verkeersdeelnemer. Die is dood als ie wordt aangereden, of dan toch op zijn minst een eind op weg naar de dood. Een auto is een sterke verkeersdeelnemer. Daar kun je tegenaan rijden, maar de inzittenden hebben tenminste nog een kans. Bovendien haal je met een voertuig op de rijbaan ook een deel van de snelheid eruit en de attentiewaarde gaat omhoog. Een oranje zwaailicht valt nog altijd beter op dan een geel/oranje mannetje.

Persoonlijk snap ik niet zo goed wat VKR's met signalering zouden moeten, uitgezonderd tijdens het in- en uitrijden van een werkvak waar dit verplicht is. Bij alle andere werkzaamheden: Voertuig netjes parkeren en vervolgens hesje aan en je positie innemen en "zwaaien" maar.

Bovenstaande op basis van mijn eigen ervaring als weggebruiker en beperkte ervaring als VKR tijdens een hardloopevenement in eigen woonplaats.
Voor de meeste verkeersregelaars geldt dat inderdaad. Zij hebben niets of maar heel weinig te maken met amber lichten. Voor sommige plekken kan het een meerwaarde bieden: een aantal kegels met een auto met signalering dwars doet het beter dan alleen die kegels, bijvoorbeeld. Maar dat zijn de weinige gevallen waarmee de meeste verkeersregelaars niet van doen krijgen.

(...) Dat zegt mijn gevoel.
Dat is ook zo. Je gevoel laat je dus nog niet in de steek.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #142 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:03:07
Een verkeersregelaar is een persoon, een zwakke verkeersdeelnemer. Die is dood als ie wordt aangereden, of dan toch op zijn minst een eind op weg naar de dood. Een auto is een sterke verkeersdeelnemer. Daar kun je tegenaan rijden, maar de inzittenden hebben tenminste nog een kans. Bovendien haal je met een voertuig op de rijbaan ook een deel van de snelheid eruit en de attentiewaarde gaat omhoog. Een oranje zwaailicht valt nog altijd beter op dan een geel/oranje mannetje.
[...]
Daar kun je over discussieren, misschien valt het in eerste instantie beter op, maar wat geeft uiteindelijk meer duidelijkheid: Een voertuig met een knipperend lampje (al dan niet in veelvoud) of een duidelijk gegeven stopteken door een als zodanig herkenbare VKR. Je mag toch verwachten dat een daartoe voldoende opgeleid (evenementen) VKR dit op zodanige wijze kan doen dat het veilig is voor zowel hem/haar als voor de weggebruikers. Zeker in het genoemde voorbeeld van een 60km-zone. Anders moeten we vanaf nu alle VKR's gaan vervangen door mobiele VRI's op botsabsorbers...  98uiye

[...]
Voor de meeste verkeersregelaars geldt dat inderdaad. Zij hebben niets of maar heel weinig te maken met amber lichten. Voor sommige plekken kan het een meerwaarde bieden: een aantal kegels met een auto met signalering dwars doet het beter dan alleen die kegels, bijvoorbeeld. Maar dat zijn de weinige gevallen waarmee de meeste verkeersregelaars niet van doen krijgen.
[...]
Als je een dergelijke wegafzetting hebt, moet je het ook goed doen. Voldoen een aantal kegels alleen niet, neem dan passende maatregelen. Een voertuig (al dan niet met amber signalering) is géén afzetmiddel. Daar hebben we allerlei hekken, borden en dergelijke voor uitgevonden.

Zo zie ik het nut van "fend-off striping" die verschillende VKR-centrales op hun voertuig (willen) hebben ook niet. Waarom zou je dat op je voertuig willen? Je behoort je voertuig op een goede plaats te parkeren en als je een weg wilt afsluiten dan dien je daar hekken en borden voor te gebruiken. Niet een voertuig met "fancy" stickers...

Nogmaals, allemaal mijn eigen inzicht op basis van persoonlijke ervaring. Even vergeten te melden: die ervaring bestaat ook uit opleiding en werkervaring in de grond- weg- en waterbouw, vandaar dat ik nogal geneigd ben naar de juiste afzettingen...  e050
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #143 Gepost op: 15 augustus 2012, 00:28:53
Nogmaals, allemaal mijn eigen inzicht op basis van persoonlijke ervaring. Even vergeten te melden: die ervaring bestaat ook uit opleiding en werkervaring in de grond- weg- en waterbouw, vandaar dat ik nogal geneigd ben naar de juiste afzettingen...  e050
Misschien even kort door de bocht zonder te twijfelen aan de ervaring; maar ik lees dat de ervaring voornamelijk is in 'planbare' afzettingen om het zo maar te noemen. Ad hoc afzettingen (ik noem bijvoorbeeld een groot ongeval) waarbij de eerste afzetting door politie/RWS wordt gemaakt, maar na een uur wordt overgenomen door een commerciele partij (om zo politie/RWS weer inzetgereed te maken), kan het voorkomen dat tijdens het omzetten van de 'tijdelijke' afzetting naar de 'tijdelijk permanente juiste' afzetting af en toe eens een voertuig met strepen en lampen op de weg moet staan.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #144 Gepost op: 15 augustus 2012, 00:38:51
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Aangezien die accu's met geen mogelijkheid te tillen zijn door 1 persoon, de tijdelijke VRI op enige afstand van het festivalterrein stonden opgesteld en uiteraard in een smalle berm, is die actie met de auto gedaan. Omdat we indezelfde actie de borden allemaal hebben bijgedraaid, die ook rondom het festivalterrein waren geplaatst, is ook die actie met de auto gedaan. Een persoon half in de berm met rijdend verkeer leek ons absoluut onwenselijk, dan inderdaad liever een goed zichtbare barierre om de andere collega de ruimte te geven met de hamer in de weer te gaan.

Overigens ben ik tijdens dit evenement ondanks mijn landelijke aanstelling gewoon een evenementen VKR. Mijn aanstelling geld natuurlijk alleen als ik ook voor mijn baas op de weg sta.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #145 Gepost op: 15 augustus 2012, 00:50:41
Misschien even kort door de bocht [...]
Kort door de bocht mag, dat maakt de discussie alleen maar scherper en daar is wat mij betreft niets mis mee. Als je mijn reacties leest kun je daar ook een tintje "kort door de bocht" in bespeuren.  ;)

Je hebt volkomen gelijk, de genoemde ervaring gaat voornamelijk over planbare afzettingen, maar (los van die ervaring) als weggebruiker zie ik ook het liefste duidelijke, voorspelbare situaties. Ik ben van mening dat ook de genoemde "ad-hoc" bij voorkeur zoveel mogelijk de "geplande" situatie moet benaderen. Als je mensen "uit hun bed" kunt bellen om een ongevalslocatie te regelen, kun je daar ook een auto met een schrikhek achterin laten aanrijden. Misschien minder investeren in lampjes en stickers OP de voertuigen en meer in goed materieel IN de auto...

Daarnaast, zeker het voorbeeld van de evenementen waar we het nu over hadde: dit is heel goed planbaar, dus dan kan er zeker geregeld worden dat je juiste bebording en bebakening aanwezig is. Het kost hoogstens een tientje extra EN het moet van te voren ook daadwerkelijk goed geregeld worden. Helaas zie je te vaak dat de verkeerszaken een vergeten kindje zijn, en goedbedoelende (!!!!  O0) vrijwilligers moeten roeien met de riemen die ze hebben als evenementen-VKR, en dat vind ik een slechte zaak. :'(
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #146 Gepost op: 15 augustus 2012, 09:43:33
@Rhonus: voor de meeste situaties hebt u simpelweg gelijk. Evenementen zijn planbaar, wegwerkzaamheden zijn planbaar, incidenten en calamiteiten zijn niet planbaar maar wel voor te bereiden. Helaas worden verkeerszaken inderdaad bij veel (vaak kleinere) evenementen slecht gepland, en zijn incidenten en calamiteiten soms slecht voorbereid. En nog buiten dat kunnen er in alle omstandigheden gebeurtenissen optreden die niemand had kunnen voorzien. Onverwacht extra drukte, een incident bij een evenement, uitloop van werkzaamheden, etc. In dergelijke gevallen moet je ter plekke kunnen handelen met de middelen die op dat moment voorhanden zijn. En als dat op dat moment alleen een auto en een paar kegels is, dan zij dat zo. En dan zie ik liever een herkenbaar, opvallend voertuig met lampjes dan een onherkenbare personenauto of alleen maar een "zwaaiend mannetje".

Ik zit zelf in de verkeersbusiness, en juist specifiek in de werkzaamheden / evenementen / calamiteiten, en ik kan u talloze situaties schetsen waarbij een opvallende auto met geel zwaailicht op dat moment onontbeerlijk was. En er zijn inderdaad nog veel meer situaties waar dat juist niet nodig is of was.

Overigens, dat idee van een botsabsorber met VRI spreekt mij wel aan. Als dat idee een beetje doorontwikkeld wordt kan dat zomaar een veel veiliger alternatief zijn voor twee verkeersregelaars in een om-en-ommetje  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #147 Gepost op: 15 augustus 2012, 10:39:46
Kort door de bocht mag, dat maakt de discussie alleen maar scherper en daar is wat mij betreft niets mis mee. Als je mijn reacties leest kun je daar ook een tintje "kort door de bocht" in bespeuren.  ;)

Je hebt volkomen gelijk, de genoemde ervaring gaat voornamelijk over planbare afzettingen, maar (los van die ervaring) als weggebruiker zie ik ook het liefste duidelijke, voorspelbare situaties. Ik ben van mening dat ook de genoemde "ad-hoc" bij voorkeur zoveel mogelijk de "geplande" situatie moet benaderen. Als je mensen "uit hun bed" kunt bellen om een ongevalslocatie te regelen, kun je daar ook een auto met een schrikhek achterin laten aanrijden. Misschien minder investeren in lampjes en stickers OP de voertuigen en meer in goed materieel IN de auto...

Daarnaast, zeker het voorbeeld van de evenementen waar we het nu over hadde: dit is heel goed planbaar, dus dan kan er zeker geregeld worden dat je juiste bebording en bebakening aanwezig is. Het kost hoogstens een tientje extra EN het moet van te voren ook daadwerkelijk goed geregeld worden. Helaas zie je te vaak dat de verkeerszaken een vergeten kindje zijn, en goedbedoelende (!!!!  O0) vrijwilligers moeten roeien met de riemen die ze hebben als evenementen-VKR, en dat vind ik een slechte zaak. :'(

De bebording, tijdelijke VRI en een stuk wegafzetting met schildjes is uiteraard gepland, ook het door onszelf bijdraaien van de bebording en activeren van de VRI stond van te voren gepland. Wat we daarbij echter niet doen is met schrikhekken etc werken. Die hebben we niet en kosten meer tijd en energie om te plaatsen (bij alle verkeersborden) als dat ik stop, mijn collega uitstapt het bord bijdraait en we doorrijden naar de volgende.

Heeft Visser uit Assen nu wel of geen vergunning voor het voeren van amber? Aangezien zij op exact dezelfde wijze te werk zijn gegaan als wij, beheerst en rustig én stilstaand op de openbare weg om e.e.a. te plaatsen/op te ruimen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #148 Gepost op: 15 augustus 2012, 13:11:10
@Rhonus: voor de meeste situaties hebt u simpelweg gelijk. Evenementen zijn planbaar, wegwerkzaamheden zijn planbaar, incidenten en calamiteiten zijn niet planbaar maar wel voor te bereiden. Helaas worden verkeerszaken inderdaad bij veel (vaak kleinere) evenementen slecht gepland, en zijn incidenten en calamiteiten soms slecht voorbereid.
Dat is dus precies mijn punt: Om die hierdoor ontstane problemen op te kunnen lossen, menen veel VKR's striping en/of signalering nodig te hebben. Mijns insziens fout, het had immers van te voren beter geregeld moeten worden!

En nog buiten dat kunnen er in alle omstandigheden gebeurtenissen optreden die niemand had kunnen voorzien. Onverwacht extra drukte, een incident bij een evenement, uitloop van werkzaamheden, etc. In dergelijke gevallen moet je ter plekke kunnen handelen met de middelen die op dat moment voorhanden zijn. En als dat op dat moment alleen een auto en een paar kegels is, dan zij dat zo. En dan zie ik liever een herkenbaar, opvallend voertuig met lampjes dan een onherkenbare personenauto of alleen maar een "zwaaiend mannetje".
Onverwachte situaties kunnen inderdaad de best voorbereide situatie tot een chaos omtoveren en dan dient met weer te "roeien met de riemen die men heeft". Maar het is juist de vraag of je dan niet moet zorgen dat men altijd de juiste riemen bij zich heeft? Er zijn, voor zover mijn kennis rijkt, prima kunststof inklapbare schrikhekken/afzethekken en waarschuwingslampen verkrijgbaar. Zoals gezegd: investeer in een laadruimte gevuld met dergelijk materieel, in plaats van de (goedbedoelde!) stickers en lampen OP de auto. Als je dat uit de auto trekt (diezelfde die je anders "vast" had gezet in de afzetting), en op juiste wijze plaatst, heb je volgens mij een veel duidelijker verkeersbeeld dan een auto met signalering dwars over de weg. Hoeft dat mannetje helemaal niet meer gevaarlijk te staan "zwaaien", hoogstens uitleg geven aan die onhandige/vervelende/... doorrijders die alsnog denken dat ZIJ er wel langs kunnen/mogen/moeten..
Nogmaals, het is een kwestie van keuze's in je uitrusting. Als die auto daar kan staan, had hij ook in de berm kunnen staan met een leeggetrokken laadruimte en de hekjes netjes op de weg. Tsja, met een Smart red je dit niet (zo klein inklapbaar zijn die hekken vast niet te vinden ::)), maar dan kom je ook weer op keuze voor materieel. Is een Smart met stickers en lampjes ook niet een behoorlijke vorm van "schijnveiligheid"?

Ik zit zelf in de verkeersbusiness, en juist specifiek in de werkzaamheden / evenementen / calamiteiten, en ik kan u talloze situaties schetsen waarbij een opvallende auto met geel zwaailicht op dat moment onontbeerlijk was. En er zijn inderdaad nog veel meer situaties waar dat juist niet nodig is of was.
Nogmaals, met een andere keuze/denkwijze in de voorbereiding, is dan altijd die auto ECHT noodzakelijk? OF had het met andere keuzes in het voortraject ook anders gekund. Ik begrijp dat met de huidige "denkwijze" die auto vaak een must is. Tenslotte heb je die lampen/stickers en niets anders, dus zet je hem (heel verstandig!) in.

Overigens, dat idee van een botsabsorber met VRI spreekt mij wel aan. Als dat idee een beetje doorontwikkeld wordt kan dat zomaar een veel veiliger alternatief zijn voor twee verkeersregelaars in een om-en-ommetje  >:D
Zullen we eens om tafel zitten en een ontwerpje schetsen/bedrijfsplannetje schrijven? Ik wil wel een paar % van de winst voor het goede idee hoor!  0098

De bebording, tijdelijke VRI en een stuk wegafzetting met schildjes is uiteraard gepland, ook het door onszelf bijdraaien van de bebording en activeren van de VRI stond van te voren gepland. Wat we daarbij echter niet doen is met schrikhekken etc werken. Die hebben we niet en kosten meer tijd en energie om te plaatsen (bij alle verkeersborden) als dat ik stop, mijn collega uitstapt het bord bijdraait en we doorrijden naar de volgende.
Uiteraard ga je niet met een schrikhek werken voor het omdraaien van een verkeersbord of plaatsen van een accu. Maar de vraag is wat veiliger is: die auto die daar met wat lampjes staat te knipperen, of een collega VKR die, als jullie daar aan het draaien/tillen/installeren zijn het overige verkeer in de gaten houd en aanwijzingen (stopteken?) geeft?
Het gaat om duidelijkheid voor de weggebruiker: Weet hij wat er gebeurd en wat er van hem verwacht wordt?

Heeft Visser uit Assen nu wel of geen vergunning voor het voeren van amber? Aangezien zij op exact dezelfde wijze te werk zijn gegaan als wij, beheerst en rustig én stilstaand op de openbare weg om e.e.a. te plaatsen/op te ruimen.
Daar heb ik geen kennis over, dus doe ik ook geen uitspraak over.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #149 Gepost op: 15 augustus 2012, 16:53:03
Dat is dus precies mijn punt: Om die hierdoor ontstane problemen op te kunnen lossen, menen veel VKR's striping en/of signalering nodig te hebben. Mijns insziens fout, het had immers van te voren beter geregeld moeten worden!
Onverwachte situaties kunnen inderdaad de best voorbereide situatie tot een chaos omtoveren en dan dient met weer te "roeien met de riemen die men heeft". Maar het is juist de vraag of je dan niet moet zorgen dat men altijd de juiste riemen bij zich heeft?
(...)
Kijk, hier gaan we wat mij betreft de bietenbrug op. Simpel en kort door de bocht: alle riemen die je in je roeiboot meeneemt, hebben een bepaald gewicht. Neem je teveel riemen mee, dan zinkt je boot, of je moet een grotere boot hebben. Alle riemen, de boot en de schipper/matrozen kosten geld. Geld is schaars, zeker bij evenementen die moeten draaien op kleine begrotingen. Weet u welke kosten er verbonden zijn aan het voorbereiden, plaatsen, activeren, deactiveren en ophalen van afzettingen? Weet u welke kosten er zijn verbonden aan het ter plaatse hebben van een "grote roeiboot" met twee vakmensen met voldoende "riemen" om iets te doen bij iets dat niet is voorzien?

We praten hier over een kostenpost die zelfs de overheid niet op haar verlanglijstje wil, want ook zij hanteren contracten met een aanrijdtijd en niet met een permanente aanwezigheid. En voor de tussentijd zijn er dus weginspecteurs, kantonniers, politiemensen etc. die met een auto met striping en signalering, en een stapel kegels de zaak regelen. We kunnen zeker niet van evenementenorganisatoren vragen dat zij maar een wagen met hekken en borden achter de hand houden voor het geval dat, zeker niet omdat het nog maar zeer de vraag is waar de verantwoordelijkheid van de evenementenorganisator ophoudt en die van de wegbeheerder begint.

In de perfecte wereld is het allemaal geregeld, Rhonus. Dan kijken we in onze glazen bol en weten we precies wat we aan materieel nodig hebben, we kunnen het bij wijze van spreken alvast klaarzetten. Sterker nog, we zouden het niet eens nodig hebben want dan sturen we het net iets anders. Helaas is de praktijk een stuk moeilijker. En dan vind ik het best dat er verkeersregelaars willen zijn die hun auto, ook al is het een Smart-autootje, dwars willen zetten om een stukje veiligheid te vergroten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill