De ontwikkelingen binnen de autobranche staan niet stil, en op steeds grotere schaal worden start stopsystemen in nieuwe auto's gebouwt. Hierdoor komen er wat extra aandachtspunten bij voor de hulpverlening. Het bedrijf wat de updates verzorgt voor het crash recoverysystem op de MDT's in de voertuigen heeft er een nieuwsbrief voor geschreven. Hier staan zaken in die voor elke hulpverlener van belang zijn.
START/STOP SYSTEMEN Moditech's voertuigtechnologiedeskundigen zijn voortdurend bezig met signaleren en evalueren van nieuwe voertuigtechnologiën om het Crash Recovery System up-to-date te houden. Hierdoor worden trends binnen de auto-industrie in een vroeg stadium herkend. Een dergelijke trend die in opkomst is, is de wijdverspreide invoering van start/stop systemen in nieuwe voertuigen, met name voor de Europese markt.
Hoe dit de technische hulpverlening beïnvloed? Start / stop systemen stoppen en starten automatisch de interne verbrandingsmotor om brandstofverbruik en emissies te verminderen, bijvoorbeeld wanneer het voertuig stopt bij een stoplicht. Om een auto-stop te activeren, moet de bestuurder het voertuig in zijn vrij zetten en de koppeling loslaten. Zodra hij op de koppeling weer intrapt, zal de motor opnieuw starten en kan het voertuig weer rijden. Het start / stop systeem is alleen operationeel als de daarvoor aangewezen parameters in orden zijn, zoals een voldoende opgeladen accu en de juiste temperatuur van de motor.
Dit is niets nieuws of baanbrekends, noch heeft het een echte invloed op voertuigongevallen. Het is echter wel mogelijk wanneer systemen en componenten in voertuigen uitgerust met start / stop systemen veranderen, er wijzigingen kunnen optreden in bepaalde redding-relevante voertuigonderdelen. De grootste zorg is dat het frequente starten van de motor van het voertuig, het comfort van de inzittenden zal beïnvloeden. Een voorbeeld hiervan kan bijvoorbeeld zijn dat vanwege de toenemende energiebehoefte tijdens de herstart, de radio voor een korte periode niet werkt. Wanneer de standaard 12-volt accu niet de vereiste energie kan leveren, kunnen de autofabrikanten kiezen uit twee (2) opties:
EXTRA ACCUDe vraag naar meer energie kan worden opgevangen door het toevoegen van een extra accu. Deze accu hoeft niet noodzakelijkerwijs hetzelfde formaat te hebben als een conventionele accu. Sommige fabrikanten vertrouwen op een veel kleinere 'hulpaccu' die kunnen worden geplaatst op plekken in het voertuig die slecht toegankelijk zijn (bijvoorbeeld bij het achterwiel). Voertuigfabrikanten adviseren dat hulpverleners altijd de spanning op alle accu's in het voertuig moeten verbreken. Dit is de reden waarom het Crash Recovery System alle mogelijke accu-locaties voor elk model toont, en de gebruiker duidelijk aangeeft welke van deze accu's de hoofdaccu is.
SUPER CONDENSATORENAls alternatief, gebruiken sommige fabrikanten een super condensator als opslagapparaat om de motor opnieuw te kunnen starten. Dit ontwerp, ook wel bekend als E-Booster, dekt de hoog-energetische vraag die nodig is bij het opnieuw starten van een verbrandingsmotor. Super condensatoren zijn in staat om honderd keer meer energie op te slaan dan een conventionele condensator en ten minste tien keer meer dan een 12 volt accu met een hoge levensduur van een miljoen laad cycli.
Het probleem met deze super condensatoren is niet het elektrische gevaar want ze werken slechts op 5.2 volt, maar de potentiële schade aan de condensator bij een botsing of tijdens bevrijdingstechnieken aangezien deze condensatoren het chemische oplosmiddel acetonitril bevatten. Acetonitril is zeer licht ontvlambaar en schadelijk bij inademing, inslikken, en/of contact met de huid.
Hulpverleners moeten voorkomen om super condensatoren te beschadigen tijdens technische hulpverlening met redgereedschappen. Op voertuigen die momenteel uitgerust zijn met deze technologie (Peugeot en Citroën voertuigen met e-HDI motoren) is de super condensator onder andere gemonteerd boven het linker voorwiel. De positie van deze condensatoren, evenals achtergrondinformatie, is nu toegevoegd aan Crash Recovery System. Als een bestaande super condensator is beschadigd tijdens het ongeval, moeten hulpverleners extra voorzorgsmaatregelen nemen bij het werken in de nabijheid van de condensator. De fabrikant van de condensatoren adviseert de hulpverlener persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen, inclusief het gebruik van ademlucht.
Bron en medewerking van:
http://www.moditech.com/rescue/index3.php?action=newsletter&detail=69&lang=dutch