Reanimatie, vocht in longen

Auteur Topic: Reanimatie, vocht in longen  (gelezen 7539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Elles

• Gast
Gepost op: 27 februari 2005, 17:12:00
Hallo allen,

Ik ben politieagent en heb vandaag een reanimatie gedaan (vrouw, +/- 50 jaar, bekend met hartproblemen). Ik heb de massage gedaan en mijn collega heeft geprobeerd haar te beademen.

Nu heb ik daar een vraag over: het was onmogelijk om lucht in het slachtoffer te krijgen omdat haar longen zich gevuld hadden met vocht. Toen de ambu ter plaatse kwam heeft de ambu pleeg haar geintubeerd waarbij er ongeveer 1,5 liter vocht 'uit' kwam. Ze is aangesloten op een soort AED waarna bleek dat zij fibrileerde. Na het toedienen van medicatie en een aantal 'klappen' kreeg zij weer hartsslag en is zij naar het ziekenhuis vervoerd.

Ik heb twee vragen:
1. Wat zou de oorzaak van dit vocht kunnen zijn en
2. Wat hadden wij zelf kunnen doen om beademing mogelijk te maken?

Ik hoor graag van jullie,

Groeten elles

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2005, 17:18:54
Voor wat de oorzaak betreft denk ik aan Astma Cardiale, dit ontstaat wanneer de linkerhelft van het hart niet goed meer functioneert. (de linker helft pompt het zuurstofrijke bloed afkomstig uit de de longen het lichaam rond) Dit kan bijvoorbeeld optreden wanneer de hartspier beschadigd is maar ook als er een ernstig probleem met een of meerdere hartkleppen is of met de geleiding van het hart.

Als de rechterkant van het hart (die het zuurstofarme bloed uit het lichaam naar de longen pompt) nog wel goed werkt worden de longen dus 'volgepompt' met bloed terwijl de linker harthelft het niet goed meer wegpompt/afvoert.

Er komt dan te veel bloed en druk in de longen met vochtuittreding in de longblaasjes als gevolg.

Vaak krijgen deze mensen medicijnen om de bloedvaten te verwijden, de belasting van het hart te verminderen, de werking van het hart te ondersteunen en extra vocht af te drijven (plasmiddel).
Ook wordt er zuurstof gegeven om de zuurstof opname te verbeteren aangezien de longen door het vele vocht niet goed meer kunnen werken (de longblaasjes staan vol water ipv lucht)
Het kan nodig of wenselijk zijn aan pijnbestrijding te doen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Elles

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2005, 17:50:28
Bedankt voor je snelle reactie en je duidelijke uitleg!

Weet je misschien ook wat wij in dit geval zelf hadden kunnen doen om het vocht uit de longen te krijgen?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2005, 17:54:12
Nou, om te beginnen is astma cardiale maar een mogelijke optie, ( en dan alleen nog in mijn beleving) ik hoor dus graag andere suggesties en vaar er niet op blind.

Verder kun je denk ik m.b.t. de bedeming niet veel doen, behalve de juiste stand van het hoofd in de gaten te houden en evt de kaak op te tillen.
Maar ook op dat gebied hebben andere misschien een praktische tip ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2005, 18:00:32
Jacques, ik sluit me volledig bij je aan. Zowel in je (differentiaal) diagnose, je uitleg, je handel-advies en het openstaan voor eventuele andere tips en mogelijkheden.

EHBOMAN

• Forum gebruiker
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2005, 18:35:36
Ha Elles,

Wat mij betreft nog een kleine tip. Je kunt het beste even contact opnemen met de ambulancedienst die aanwezig was bij de reanimatie. Je kunt dan vragen naar de verpleegkundige van de ambulance die hierbij aanwezig was. Ik weet haast zeker dat hij/zij bereidt is om je uitleg over het hoe en waarom te geven.

Grt en succes,

Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V

Paul SEH

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2005, 20:27:06
Gezien de casus lijkt het mij inderdaad een ventrikel fibrilleren op basis van een astma cardiale.
Bij de beademing kun je als leek verder niets doen. De patient moet inderdaad geintubeert worden om beademing mogelijk te maken.
De eventuele andere optie waarom je niet kon beademen is een larynx spasme. Ook hierbij geldt dan intubatie als oplossing. Maar gezien de casus lijkt mij deze optie onwaarschijnlijk.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2005, 22:02:45
Misschien hoort de casusvraag meer thuis in de ambu/seh afdeling  :) ;)  Dat waren tenslotte de aanwezige hulpverleners. En een astma cardiale kan natuurlijk oorzaak zijn van de VF, maar evengeod kan een AF de astma cardiale weer hebben veroorzaakt oid. :o :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2005, 20:46:02
ja of een acuut voorwandinfarct met astma cardiale en ventrikelfibrilleren of een onderwandinfarct met een papilairspierruptuur en dien ten gevolge een acute astma cardiale.
Kortom vele mogelijkheden, zo uit de beschreven casus kan ik niet een duidelijke diagnose stellen, zijn denk ik meer gegevens voor nodig.

Wat kun je bij BLS doen om zo iemand te beademen, eigenlijk niet meer dan je hebt gedaan, het beademen zal moeilijk gaan, je moet immers het vocht weer uit de longblaasjes blazen omdat daar de gasuitwisseling plaatsvindt.  Maar je kunt ook weer niet te krachtig beademen want anders "blaas je de maag op"
Kortom gewoon BLS'en
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Elles

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2005, 00:25:11
Euhm... BLS'en????