Fractuur en verdoving

Auteur Topic: Fractuur en verdoving  (gelezen 2793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Elles

• Gast
Gepost op: 27 februari 2005, 19:28:06
Hallo forummers,

Heb in het EHBO draadje ook een vraag gepost. Ik ben politieagent en heb vandaag 2 keer met de ambu te maken gehad. Eerst een (geslaagde!) reanimatie en daarna een man die uitgegeleden was door de gladheid en daarbij zijn been brak.

En over dat laatste heb ik een vraag. Het rechteronderbeen van meneer was gebroken en moest gespalkt worden. Hiervoor werd een vacuumspalk gebruikt. Echter moest daarvoor wel het been recht gelegd worden. Het is mij opgevallen dat in dit soort gevallen niet verdoofd wordt. Ook nu gebeurde dit niet. Het geschreeuw van de man ging echt door merg en been... Nu vraag ik mij af in hoeverre een verdoving in zo'n geval mogelijk is.

Groeten elles

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2005, 20:42:07
hoi Elles. allereerst gefeliciteerd met de geslaagde reanimatie.

dan de fractuur persoonlijk probeer ik wel altijd pijnstilling te geven, ofwel door lachgas te laten inademen, dit neemt niet de pijn weg maar haalt de "scherpte" wat weg hoewel ik ook patienten heb meegemaakt die hierop helemaal niets deden.
anders gebruik ik ook vaak medicijnen via het infuus waarmee wel een goede pijnstilling te krijgen is. het kan dan lijken of de patient even "weg" raakt maar de medicijnen hebben weinig effect op de ademhaling.

waarom betreffende collega's dat niet hebben gebruikt weet ik niet en is ook niet te achterhalen. daarnaast is het moeilijk om er als agent wat van te zeggen want dan krijg je weer van die discussies over schoenmakers.
lastig dus maar het kan wel.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2005, 10:15:31
Hier in de regio wordt weinig ethonox meer gebruikt. Als pijnstiller wordt dan ketanest toegediend, maar dat heeft ook weer zijn nadelen. Het is een afweging van twee kwaden.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2005, 17:31:13
ik gaf ook aan dat ik het niet vaak gebruik maar voor dit soort fracturen en bijv. sportletsels werkt het vaak net genoeg.

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2005, 20:38:50
ik vind dat mensen niet onnodig pijn moeten lijden, dus als ik daar iets aan kan doen, dan doe ik dat.
Ook in onze regio wordt weinig enthonox gebruiky, meestal gebruik ik fentanyl, en eigenlijk liever nog esketamine icm diazepam, zeker bij reponeren erg handig omdat de spierspanning ook wat minder wordt bij de patient, helemaal in combinatie met diazepam.

Waarom de betreffende collega geen pijnstilling heeft gegeven durf ik niet te zeggen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2005, 20:49:46
Een reden zou kunnen zijn medicijngebruik van de man. En mogelijk was er alchohol of drugs in het spel. Als ik het goed heb is dat ook een reden om bepaalde pijnstillers niet te gebruiken.

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2005, 22:41:30
ja radar dat kan een reden zijn, echter is het zo dat je dan alleen voorzichtig moet zijn met de dosis, maar die regel geldt eigenlijk altijd, pijnmedicatie moet je geven tot het effectief is, en niet altijd de dosis in het boekje volgen. ::)

Wat betreft entonox, een mooi middel voor kinderen/tieners, echter mijn ervaring bij volwassen is niet echt goed, weinig effect mijns inziens.

Ook ik ben groot voorstander van adequate pijnbestrijding, hetgeen soms betekent dat men creatief moet omgaan, uiteraard wel verantwoord, met de middelen die we tot onze beschikking hebben.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Elles

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2005, 00:24:39
Bedankt voor al jullie reacties. Ik begrijp dat het soms (gelukkig!!) mogelijk is om iets aan pijnstilling te doen.  

Waarom daar in dit geval niet voor gekozen is, is mij eigenlijk nog steeds een raadsel. Misschien toch de CPA maar even bellen om na te vragen...

En voor RADer: je spreekt over medicijngebruik van de man, hier is niet naar gevraagd door de ambu pleeg. En van alcohol of drugs was absoluut geen sprake...

Zodra ik antwoord heb van de CPA laat ik het weten!

Groeten elles