Grote brand (bedrijfsongeval drie zwaargewonden) Boeingavenue - Schiphol-Rijk 21-07-2012

Auteur Topic: Grote brand (bedrijfsongeval drie zwaargewonden) Boeingavenue - Schiphol-Rijk 21-07-2012  (gelezen 10860 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Drie gewonden bij brand hoofdkantoor Renault

21 jul 2012    11:18

SCHIPHOL-RIJK Bij een brand in een parkeergarage onder het hoofdkantoor van Renault Nederland aan de Boeing Avenue op Schiphol-Rijk zijn zaterdagochtend drie gewonden gevallen.
De brand is veroorzaakt door werkzaamheden aan het elektrisch systeem in de parkeergarage van Renault en Dacia, onder het hoofdkantoor. Het blussen van de brand wordt bemoeilijkt doordat de stroom nog niet is uitgeschakeld.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/83877/Drie+gewonden+bij+brand+hoofdkantoor+Renault


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Het is hier al vaker ter sprake geweest en nou ben ik meer een specialist op het gebied van technisch hulpverlening en berging en kom ik uit de particuliere sector maar hoe bestaat het nou in godsnaam dat voor deze inzet de tweede tas vanaf de andere kant van Schiphol komt en de derde tas uit Hoofddorp terwijl er op 3,5 km afstand in Aaslmeer een volledige bepakte tas in zijn box blijft staan. Dit kan je als Brandweer Nederland, inzet technisch, economisch en moreel aansprakelijk niet uitleggen aan de hulpbehoevende burger….

Of zijn hier brandweer mensen die dat wel kunnen?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Het is hier al vaker ter sprake geweest en nou ben ik meer een specialist op het gebied van technisch hulpverlening en berging en kom ik uit de particuliere sector maar hoe bestaat het nou in godsnaam dat voor deze inzet de tweede tas vanaf de andere kant van Schiphol komt en de derde tas uit Hoofddorp terwijl er op 3,5 km afstand in Aaslmeer een volledige bepakte tas in zijn box blijft staan. Dit kan je als Brandweer Nederland, inzet technisch, economisch en moreel aansprakelijk niet uitleggen aan de hulpbehoevende burger….

Zoals in bijna heel Nederland; regiogrenzen. Dat kan bij elk incident opnieuw bediscussieerd worden, maar daar zijn bestaande topics voor.


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Zoals in bijna heel Nederland; regiogrenzen. Dat kan bij elk incident opnieuw bediscussieerd worden, maar daar zijn bestaande topics voor.

Dat is het meest makkelijke antwoord “Regio grenzen”. En vervolgens leven wij die er vandaag niet mee te maken hebben weer vrolijk verder. Tot je zelf voor een brandend pand staat met mensen binnen en je collega’s van post huppeldepup laten nog 10 minuten op zich wachten. Gelukkig zijn het dan wel directe collega’s uit je eigen regio. Die kunnen jou vast beter helpen als collega’s van de buurregio die een minuut later als jij kunnen arriveren. Wellicht moet dit wel bij elk incident (wat overigens niet waar is) bediscussieerd worden om mensen wakker te krijgen! Dit is een forum en er komen naar mijn idee steeds meer specialisten bij, wellicht dat deze invloed uit kunnen oefenen richting het bestaande beleid. Het niet alarmeren van de dichtstbijzijnde voertuigen is in mijn ogen een zeer ernstige, en wellicht één van de grootste tekortkoming van Brandweer Nederland. Of zullen we omdat het overheidsbeleid is maar niet discussiëren en eerst maar wachten tot het een keer goed fout gaat.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dat is het meest makkelijke antwoord “Regio grenzen”. En vervolgens leven wij die er vandaag niet mee te maken hebben weer vrolijk verder. Tot je zelf voor een brandend pand staat met mensen binnen en je collega’s van post huppeldepup laten nog 10 minuten op zich wachten. Gelukkig zijn het dan wel directe collega’s uit je eigen regio. Die kunnen jou vast beter helpen als collega’s van de buurregio die een minuut later als jij kunnen arriveren. Wellicht moet dit wel bij elk incident (wat overigens niet waar is) bediscussieerd worden om mensen wakker te krijgen! Dit is een forum en er komen naar mijn idee steeds meer specialisten bij, wellicht dat deze invloed uit kunnen oefenen richting het bestaande beleid. Het niet alarmeren van de dichtstbijzijnde voertuigen is in mijn ogen een zeer ernstige, en wellicht één van de grootste tekortkoming van Brandweer Nederland. Of zullen we omdat het overheidsbeleid is maar niet discussiëren en eerst maar wachten tot het een keer goed fout gaat.

Je haalt diverse zaken door elkaar. Ik wil de discussie niet doodslaan, ik juich het juist toe. Het is echter volstrekt zinloos om bij elk incident steeds weer dezelfde discussie te voeren. Op een forum zijn daar nu eenmaal topics voor en je moet natuurlijk niet denken dat deze zaken ineens gaan veranderen omdat er veel over gesproken wordt op het Hulpverleningsforum :)

Feit is; het komt door de regiogrenzen. Dat zegt niet dat ik het daarmee eens ben, het is slechts een vaststaand feit. Langzaam maar zeker komen er steeds meer interregionale afspraken, maar helaas blijkt het eenvoudiger om Andre Kuipers de ruimte in te schieten en hem weer veilig op aarde terug te laten keren dan interregionale afspraken te maken op het gebied van basisbrandweerzorg. Nee daar ben ik het niet mee eens, maar door 100, of 1000 keer hetzelfde standpunt te verkondigen verandert er helaas er weinig :)


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Het is weer dezelfde discussie, maar wat maken die paar minuutjes nu uit voor de derde TS?
Voor de eerste lijn is het meestal wel goed geregeld, ook interregionaal, de derde TS is gewoon minder belangrijk.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Het is weer dezelfde discussie, maar wat maken die paar minuutjes nu uit voor de derde TS?
Voor de eerste lijn is het meestal wel goed geregeld, ook interregionaal, de derde TS is gewoon minder belangrijk
Totdat de eerste TS volgens de kazerne volgorde al bij een ander incident vast staat, dan wordt de opkomst van derde TS, die dan dus tweede TS wordt, wel ineens belangrijk. Of maakt het dan nog niets uit.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Totdat de eerste TS volgens de kazerne volgorde al bij een ander incident vast staat, dan wordt de opkomst van derde TS, die dan dus tweede TS wordt, wel ineens belangrijk. Of maakt het dan nog niets uit.

Nee, dan wordt het gezien als overmacht. Met het bestuurlijk vaststellen van dekkingsplannen wordt altijd een bestuurlijke slag om de arm gehouden, dat een korps slechts 1 incident tegelijk aan kan. Zou je dat niet doen, dan dient elke kazerne minimaal 2 TS-en te hebben en mag de 2e TS alleen uitrukken naar een 2e incident en niet naar het 1e incident voor middelbrand. En dan kun je doorredeneren: een 3e TS voor een eventueel 3e incident etc.....


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
[...] Het niet alarmeren van de dichtstbijzijnde voertuigen is in mijn ogen een zeer ernstige, en wellicht één van de grootste tekortkoming van Brandweer Nederland. [...]

Daar heb je precies de kern van het probleem te pakken: Brandweer Nederland bestaat niet.

We zijn nog maar net begonnen om van gemeentelijke/lokale brandweerkorpsen één geheel te maken, oftwel regionaliseren. De volgende stap is te zorgen dat we zaken meer landelijk gaan oppakken. Want het is inderdaad niet uit te leggen dat er nog zo verschillend wordt gewerkt of dat eenheden uit een buurregio niet in een KVT worden opgenomen. Maar dat is nu eenmaal een proces dat tijd vergt, met name omdat er nog zoveel partijen zijn die er iets van moeten vinden. Er worden wel steeds meer KVT's gevuld met eenheden uit andere regio's maar dat proces gaat gewoon langzaam.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.