GRIP 2 (Ontruiming woningen na aantreffen asbest) Stanleylaan - Utrecht 22-07-2012

Auteur Topic: GRIP 2 (Ontruiming woningen na aantreffen asbest) Stanleylaan - Utrecht 22-07-2012  (gelezen 33456 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Behoorlijke concentratie asbest op straat Utrecht gemeten

AMSTERDAM - Er is een "behoorlijke concentratie" asbest op straat in de Utrechtse buurt Kanaleneilansd gemeten.

Dat heeft de locoburgemeester van Utrecht, Gilbert Isabella tijdens een persconferentie naar aanleiding van de asbestvondst in twee appartementen van een flat aan de Stanleylaan gezegd.
Asbestdeskundige Ben Rozema sprak tijdens de persconferentie van een beperkte blootstellingsperiode en een zeer gering risico.

Portieken
In portieken en hallen van woningen en een flat in de directe omgeving van de Stanleylaan is ook asbest aangetroffen. In de Marco Pololaan moeten daarom ook woningen worden ontruimd. Dat hebben de gemeente Utrecht en woningcorporatie Mitros maandag bekendgemaakt.
Bewoners van huizen waarin asbest wordt gevonden, mogen pas over ongeveer 5 dagen weer naar huis. Die tijd is nodig voor saneringswerkzaamheden. Bewoners van huizen die schoon blijken te zijn kunnen over 2 tot 3 dagen weer naar huis.

De bewoners van vier woningen tegenover de flat aan de Stanleylaan in Utrecht hebben zondagavond laat hun huis alsnog moeten verlaten. Zij moesten de nacht ook elders doorbrengen, net als de bewoners van 48 flatwoningen.
Dat hebben bewoners van de Stanleylaan gezegd. De bewoners die niet uit hun huis hoefden, klagen dat ze niet weten of ze de deur uit kunnen gaan. Tot nu toe mag niemand die het afgegrendelde gebied eenmaal heeft verlaten, terug naar huis.

De vier woningen die zondagavond zijn ontruimd, staan recht tegenover de flat die eerder werd leeggehaald. Bestuursvoorzitter Rob Rotscheid van woningcorporatie Mitros verwacht maandagmiddag meer duidelijkheid te kunnen scheppen.
http://www.nu.nl/binnenland/2865141/behoorlijke-concentratie-asbest-straat-utrecht-gemeten.html


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Zou dit niet een gevalletje GRIP 3 moeten zijn? Volgens mij heeft de burgemeester bij GRIP 2 geen enkele betrokkenheid.
Bestuurlijk zit je op de grens met GRIP 3, operationeel heb je voldoende aan GRIP 2. De loco-burgemeester heeft een noodverordening ondertekend en heeft dus bij deze GRIP 2 wel degelijk betrokkenheid. Natuurlijk is hij als bestuurder betrokken bij de situatie en hij blijft eindverantwoordelijk, maar hij heeft kennelijk niet het opperbevel op zich genomen.

Ik denk dat de hulpdiensten het goed zelf af kunnen met de GRIP 2-structuur. Ik vermoed dat de burgemeester wel structureel overleg heeft met de staf en zijn adviseurs, maar dat hij dus geen directe opdrachten geeft. De burgemeester is natuurlijk ook vanuit de reguliere gemeentetaak (milieu) betrokken.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Zou dit niet een gevalletje GRIP 3 moeten zijn? Volgens mij heeft de burgemeester bij GRIP 2 geen enkele betrokkenheid.

Bij GRIP 2 neemt minimaal een staffunctionaris van de gemeente plaats in het Operationeel Team (afgekort OT). De burgemeester is echter wel hoogst fungerende verantwoordelijke en dient ten alle tijde op de hoogte worden gehouden (een 'informatielijn'). De burgemeester heeft dus wel degelijk betrokkenheid en ook een functie, maar is operationeel nog niet leidinggevend (wel bestuurlijk leidinggevend zoals hij dat ik het dagelijks leven ook is), dat is de leider van het Operationeel Team.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Bestuurlijk zit je op de grens met GRIP 3, operationeel heb je voldoende aan GRIP 2. De loco-burgemeester heeft een noodverordening ondertekend en heeft dus bij deze GRIP 2 wel degelijk betrokkenheid. Natuurlijk is hij als bestuurder betrokken bij de situatie en hij blijft eindverantwoordelijk, maar hij heeft kennelijk niet het opperbevel op zich genomen.

Ik denk dat de hulpdiensten het goed zelf af kunnen met de GRIP 2-structuur. Ik vermoed dat de burgemeester wel structureel overleg heeft met de staf en zijn adviseurs, maar dat hij dus geen directe opdrachten geeft. De burgemeester is natuurlijk ook vanuit de reguliere gemeentetaak (milieu) betrokken.
Dat noemen we dus GRIP 3. Anders handelen de vertegenwoordigers van de gemeente het af in het ROT. Ook met betrekking tot de ontruiming zal er registratie en opvang vanuit de gemeente horen te komen. Maar als een burgemeester een noodverordening af gaat kondigen, zal de gemeentelijke organisatie er zeker bij betrokken willen worden. Het gaat om een groot gebied met een grote groep mensen die betrokken zijn. Ook kun je verwachten dat er veel media aandacht zal zijn, dus de woordvoering zal dan ook vanuit de gemeente plaats vinden.
Assumption is the mother of all fuck-ups


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dat noemen we dus GRIP 3. Anders handelen de vertegenwoordigers van de gemeente het af in het ROT. Ook met betrekking tot de ontruiming zal er registratie en opvang vanuit de gemeente horen te komen. Maar als een burgemeester een noodverordening af gaat kondigen, zal de gemeentelijke organisatie er zeker bij betrokken willen worden. Het gaat om een groot gebied met een grote groep mensen die betrokken zijn. Ook kun je verwachten dat er veel media aandacht zal zijn, dus de woordvoering zal dan ook vanuit de gemeente plaats vinden.
Je hebt gelijk in bijna alles wat je schrijft, maar daar heb je geen GRIP 3 voor nodig. Bij GRIP 3 heeft de burgemeester de leiding en nu hebben de hulpdiensten de leiding en wordt de burgemeester geïnformeerd of geraadpleegd net als bij een fikse woningbrand kan gebeuren (dus zonder GRIP).

De meerwaarde van afkondigen van GRIP 3 (misschien is dat officieus wel gedaan maar weten we dat niet) zie ik hier niet echt, maar aan de andere kant zullen de meeste functionarissen die bij GRIP 3 opgeroepen worden toch al wel actief zijn binnen dit incident.
De gemeente kan de communicatie via de normale processen laten verlopen. Een noodverordening heeft ook geen GRIP-proces nodig. Er is geen GRMT nodig want de overige gemeentelijke processen zijn niet van dien aard dat er opgeschaald moet worden (je hebt alleen communicatie en opvang en dat laatste doen ze samen met de woningstichting).


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
p2kflex
17:15:03 23-07-12-ALPHA-Bemensing VC graag tel. contact RAC
0706952BRW Veiligheidsregio Utrecht (Houten) (Centralisten VC2)


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
p2kflex
20:23:17 23-07-12GROUP-1P 2 Ass-politie Marco Pololaan UTR Eenh: HVV571 MSS516
0707573BRW Veiligheidsregio Utrecht (Maarssen) (Korpsalarm)
0707582BRW Veiligheidsregio Utrecht (Maarsseveen / Tienhoven) (Blusploeg)
0709564BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Rijn & Venen)
0709717BRW Maarssen (HA 516 + HVV 571)
p2kflex
20:19:11 23-07-12GROUP-1P 2 Ass-politie Marco Pololaan UTR Eenh: ABH521 REG646
0708441BRW Veiligheidsregio Utrecht (OvD Utrecht)
0708470BRW Veiligheidsregio Utrecht (Utrecht Leidsche Rijn) (Kazernealarm)
0709563BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode district Utrecht)
0709724BRW Veiligheidsregio Utrecht (Utrecht Leidsche Rijn) (HA 646 / ABH 521)
Mister Livingstone, I presume?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Dat noemen we dus GRIP 3. Anders handelen de vertegenwoordigers van de gemeente het af in het ROT. Ook met betrekking tot de ontruiming zal er registratie en opvang vanuit de gemeente horen te komen. Maar als een burgemeester een noodverordening af gaat kondigen, zal de gemeentelijke organisatie er zeker bij betrokken willen worden. Het gaat om een groot gebied met een grote groep mensen die betrokken zijn. Ook kun je verwachten dat er veel media aandacht zal zijn, dus de woordvoering zal dan ook vanuit de gemeente plaats vinden.

Het zou me niet eens verbazen als achter de schermen gewoon opgeschaald is naar GRIP 3. Bij de vliegtuigbom in de Lek van afgelopen jaar is er ook opgeschaald naar GRIP 4, maar dat is nooit op P2000 verschenen. In dit geval lijken mij er meer dan voldoende redenen te zijn om naar GRIP 3 te gaan: er worden namelijk veel gemeentelijke processen aangesproken en zelfs voor een grote gemeente als Utrecht kan dat problematisch worden (opvang en verzorging (+CRIB), milieu, bestuurlijke en juridische ondersteuning (schadeclaims/afhandeling saneringskosten), evt. inzamelen besmette waren). Zeker in de vakantieperiode kan er zomaar bijstand van andere gemeentelijke actiecentra nodig zijn en dan zit je met GRIP 3 toch ook al een stuk makkelijker.

Er is geen GRMT nodig want de overige gemeentelijke processen zijn niet van dien aard dat er opgeschaald moet worden (je hebt alleen communicatie en opvang en dat laatste doen ze samen met de woningstichting).

Niet alle processen worden ingezet, maar ik heb zomaar het idee dat het GRMT zeer zeker van toegevoegde waarde kan zijn. Denk ook eens aan de hoeveelheid communicatie die nodig is (heel Kanaleneiland in paniek, berichtgeving naar landelijke media etc.), eventuele verdere besmetting, mogelijk meer ontruimingen etc. Ik hoop dat er tzt meer informatie over dit incident via de externe of interne kanalen van de VRU beschikbaar komt, maar nogmaals: een opschaling naar GRIP 3 (zonder P2000) zou me zeker niet verbazen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Gezinnen krijgen 150 euro compensatie voor asbest

Citaat
UTRECHT - Gezinnen die hun woning in de Utrechtse wijk Kanaleneiland in de afgelopen dagen wegens mogelijke aanwezigheid van asbest hebben verlaten, krijgen van woningcorporatie Mitros 150 euro voor ''gederfd woongenot''.

De woningcorporatie zorgt dat elk getroffen gezin dit bedrag krijgt, aldus een woordvoerster.
Het gaat om de bewoners van de 174 woningen die deels gedwongen en deels op dringend advies zijn vertrokken. Wie ervoor heeft gekozen om de wijk niet te verlaten, krijgt volgens de corporatie uiteraard ook geen schadevergoeding.
De vertrokken bewoners kunnen gratis overnachten in voor hen geregelde hotels en daar gebruikmaken van maaltijden. Er is ook vervoer beschikbaar voor bewoners zonder eigen auto. Zo kunnen zij op geregelde tijden onder begeleiding naar hun woning om daar zaken te regelen en schone kleren te halen.
Dat bewoners ook een vergoeding zouden krijgen voor het kopen van nieuwe kleding, ontkent Mitros pertinent. ''Daar is ook geen reden voor, want de mensen kunnen thuis spullen ophalen'', zo zegt de woordvoerster.
http://www.nu.nl/binnenland/2865915/gezinnen-krijgen-150-euro-compensatie-asbest.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter
Gemeente Utrecht belooft betere communicatie asbest

Citaat
AMSTERDAM - De gemeente Utrecht belooft bewoners beter te informeren over de asbestproblemen in de wijk Kanaleneiland.

Volgens RTV Utrecht heeft communicatie nu prioriteit en overweegt de gemeente extra mensen in te zetten.
Veel bewoners hebben in de afgelopen dagen geklaagd over onduidelijkheid over de situatie op de Stanleylaan. Nog steeds is niet duidelijk wanneer zij hun huizen weer in kunnen. Bewoners voelen zich aan hun lot overgelaten.
Ook op andere terreinen is de communicatie onduidelijk. Zo vertelde de gemeente dat het RIVM zich ging bezig houden met het onderzoek naar de asbest, maar het instituut had er niks mee te maken.
Een deel van de wijk is hermetisch afgesloten. 180 woningen worden nog onderzocht na de vondst van een gevaarlijk type asbest.
http://www.nu.nl/binnenland/2865604/gemeente-utrecht-belooft-betere-communicatie-asbest.html

Directeur Mitros op vakantie ondanks asbestalarm

Citaat
UTRECHT - De directeur van de Utrechtse woningcorporatie Mitros, Rob Rotscheid, is op vakantie gegaan. Maandag zat hij nog bij de persconferentie op het stadhuis om tekst en uitleg te geven over de ontruiming in Kanaleneiland.
Een deel van de wijk is sinds zondag afgezet na de vondst van spuitasbest bij renovatiewerkzaamheden aan de Stanleylaan. Voor 117 woningen geldt een dringend ontruimingsadvies, 57 woningen zijn al ontruimd.
Bewoners wachten op dit moment in spanning af wat er verder gaat gebeuren. Ze zijn opgevangen in hotels.

Eerder werd duidelijk dat burgemeester Wolfsen niet zal terugkeren van vakantie. Locoburgemeester Isabella is momenteel belast met de zaak.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/841770/directeur-mitros-op-vakantie-ondanks-asbestalarm.html


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Dat noemen we dus GRIP 3. Anders handelen de vertegenwoordigers van de gemeente het af in het ROT. [...] Maar als een burgemeester een noodverordening af gaat kondigen, zal de gemeentelijke organisatie er zeker bij betrokken willen worden.

Nee, de kern van het GBT kan ook samen komen zonder dat er opgeschaald wordt.

Zie:
http://www.vru.nl/attachments/046_GRIP%20Procedure%20%20.pdf

Ook met betrekking tot de ontruiming zal er registratie en opvang vanuit de gemeente horen te komen. [...] Ook kun je verwachten dat er veel media aandacht zal zijn, dus de woordvoering zal dan ook vanuit de gemeente plaats vinden.

Allemaal zaken die m.i. niet relevant zijn voor GRIP opschaling, maar waar wel door de betrokkenen aan gedacht moet worden.