ik zit zelf bij brandweer zevenaar en ik vond het ook al raar maar heb wel eens begrepen van een collega dat de ac van NOG er niet echt aan wil geloven om andere veiligheidsregio's om hulp te vragen. zo heeft het 1,5 jaar gedeurd voordat ze voor elkaar kregen dat de hw van zevenaar naar didam rijdt in plaats van de hw van doetinchem
In de eerste plaats is het absolute onzin dat de AC van de VNOG er niet aan wil geloven om andere regio's om hulp te vragen. De MON is "slechts" uitvoerend bij het alarmeren. Wie er uitrukt wordt niet door hen bepaald maar door de clusters van de VNOG. Het regiobureau van de VNOG maakt het dekkingsplan, maar de clusters hebben het laatste woord en bepalen dus ook of ze hulp uit een buurregio willen hebben. Dat dit nog niet overal optimaal is geregeld is waar, maar je suggestie dat de VNOG er niet aan wil geloven is niet juist. Hoe verklaar je anders dat Doesburg de eerste TS levert in delen van de gemeente Bronckhorst. Dit is al sinds 1999 het geval. De samenwerking tussen Zevenaar en Didam is inderdaad moeizaam tot stand gekomen omdat er spelers zijn geweest die het e.e.a. tegenhielden. Maar dat is al lang verleden tijd.
In dit geval was de KVT: Didam, Didam, Zevenaar, Wehl. Waarom Zevenaar niet als 2e TS is gealarmeerd kan ik momenteel niet zeggen (ik heb namelijk vakantie...). Mogelijk heeft dit te maken met een fout in het Nationaal Locatie Bestand. Dan worden objecten nog wel eens aan een verkeerd vak gekoppeld. Helaas merken we dat vaak pas achteraf.